MTB på vintern?

hejsan, har precis köpt min "riktiga" MTB, och ganska ny inom sporten, min fråga är nu hur pass hårt man kan köra med en MTB, typ i is och snö i skogen är det verkligen bra för cykeln säger de flesta jag pratat med, men ja har aldrig frågat någon som kan mycket om MTB, men det är väl ganska tåliga cyklar eller?
//Maria

iia; sa:
hejsan, har precis köpt min "riktiga" MTB, och ganska ny inom sporten, min fråga är nu hur pass hårt man kan köra med en MTB, typ i is och snö
Det är generellt ingen fara för cykeln. Är det riktigt kallt kan man få problem med att frihjulet kärvar, och förstås att dämpare och hydraulbromsar beter sig annorlunda. Se till att ha med reservslangar om du får punktering, det kan vara lite jobbigt att först hitta en vattenpöl och sedan knacka hål i isen för att kunna laga en punka...

Vägsalt är dödligt

iia; sa:
hur pass hårt man kan köra med en MTB, typ i is och snö i skogen är det verkligen bra för cykeln säger de flesta jag pratat med, men ja har aldrig frågat någon som kan mycket om MTB, men det är väl ganska tåliga cyklar eller?

En bra MTB ska tåla hur mkt snö och is som helst. Det är inget att oroa sig för.

Däremot är vägsalt direkt dödligt för drivlinan. Får du vägsalt i växelförarnas leder förstörs de snabbt. Det gäller alltså att hitta osaltade gator och vägar ut till skogen.

Per

vintercykling

okej, bra att du sa de, har ja inte tänkt på förut, visste inte att de va så farligt...

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips