mtb på tåg

hur bokar man för att ta med sig sin cykel på nattåget norrut från t.ex. göteborg? kommer jag fram samtidigt som min cykel eller får man vänta på den?

SJ och tåg ingen bra kombination

SJ vägrar att ta cyklar numera, men packa den till en väska/låda och så får du ta med den, eller bussgods billigt och bra...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Sverige dåligt i internationell jämförelse

fafner; sa:
SJ vägrar att ta cyklar numera, men packa den till en väska/låda och så får du ta med den, eller bussgods billigt och bra...

Så är det. När det gäller cykel och tåg är Sverige ett u-land, trots att miljöpartiet funnits i riksdagen flera mandatperioder. I Frankrike, Italien, Schweiz och Tyskland är det däremot vanligt med särskilda cykelutrymmen på tågen. En eller flera vagnar har markeringar, stor målad cykel, som signalerar var utrymmet finns, och så lassar man själv av och på cykeln.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Experiment i helgen

Har just skaffat en väska som skall testas på tåget i helgen. Hoppas det går vägen.

Återkommer med resultat...

Gör så. Det vore intressant att få reda på. Har själv en mountainbike jag skulle vilja ha med mig till jämtlandsfjällen, men "om ett tag". så det vore schysst att ha reda på hur det funkar. Fundrar på att köpa väska från cykelcity. De hade en i hyffsad prisklass.

Cykelväska

Själv var jag snål när jag köpte min väska. 149 spänn på Biltema. Tror inte att jag kommer att använda den så särskilt mycket så kvaliten bryr jag mig inte om.

No problemo!

Ingen sa ett knysst förutom en tant som verkade tycka lite synd om mig som hade sån stor väska.
Fast ett tips kan vara att försöka vara i god tid till tåget. Det är bara ett fåtal platser där det finns plats för cykeln. De platserna tycker folk är utmärkta för att slänga in barnvagnar, papperskassar etc.
Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips