mtb på tåg

hur bokar man för att ta med sig sin cykel på nattåget norrut från t.ex. göteborg? kommer jag fram samtidigt som min cykel eller får man vänta på den?

SJ och tåg ingen bra kombination

SJ vägrar att ta cyklar numera, men packa den till en väska/låda och så får du ta med den, eller bussgods billigt och bra...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sverige dåligt i internationell jämförelse

fafner; sa:
SJ vägrar att ta cyklar numera, men packa den till en väska/låda och så får du ta med den, eller bussgods billigt och bra...

Så är det. När det gäller cykel och tåg är Sverige ett u-land, trots att miljöpartiet funnits i riksdagen flera mandatperioder. I Frankrike, Italien, Schweiz och Tyskland är det däremot vanligt med särskilda cykelutrymmen på tågen. En eller flera vagnar har markeringar, stor målad cykel, som signalerar var utrymmet finns, och så lassar man själv av och på cykeln.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Experiment i helgen

Har just skaffat en väska som skall testas på tåget i helgen. Hoppas det går vägen.

Återkommer med resultat...

Gör så. Det vore intressant att få reda på. Har själv en mountainbike jag skulle vilja ha med mig till jämtlandsfjällen, men "om ett tag". så det vore schysst att ha reda på hur det funkar. Fundrar på att köpa väska från cykelcity. De hade en i hyffsad prisklass.

Cykelväska

Själv var jag snål när jag köpte min väska. 149 spänn på Biltema. Tror inte att jag kommer att använda den så särskilt mycket så kvaliten bryr jag mig inte om.

No problemo!

Ingen sa ett knysst förutom en tant som verkade tycka lite synd om mig som hade sån stor väska.
Fast ett tips kan vara att försöka vara i god tid till tåget. Det är bara ett fåtal platser där det finns plats för cykeln. De platserna tycker folk är utmärkta för att slänga in barnvagnar, papperskassar etc.
Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips