mtb på tåg

hur bokar man för att ta med sig sin cykel på nattåget norrut från t.ex. göteborg? kommer jag fram samtidigt som min cykel eller får man vänta på den?

SJ och tåg ingen bra kombination

SJ vägrar att ta cyklar numera, men packa den till en väska/låda och så får du ta med den, eller bussgods billigt och bra...

Sverige dåligt i internationell jämförelse

fafner; sa:
SJ vägrar att ta cyklar numera, men packa den till en väska/låda och så får du ta med den, eller bussgods billigt och bra...

Så är det. När det gäller cykel och tåg är Sverige ett u-land, trots att miljöpartiet funnits i riksdagen flera mandatperioder. I Frankrike, Italien, Schweiz och Tyskland är det däremot vanligt med särskilda cykelutrymmen på tågen. En eller flera vagnar har markeringar, stor målad cykel, som signalerar var utrymmet finns, och så lassar man själv av och på cykeln.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Experiment i helgen

Har just skaffat en väska som skall testas på tåget i helgen. Hoppas det går vägen.

Återkommer med resultat...

Gör så. Det vore intressant att få reda på. Har själv en mountainbike jag skulle vilja ha med mig till jämtlandsfjällen, men "om ett tag". så det vore schysst att ha reda på hur det funkar. Fundrar på att köpa väska från cykelcity. De hade en i hyffsad prisklass.

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Cykelväska

Själv var jag snål när jag köpte min väska. 149 spänn på Biltema. Tror inte att jag kommer att använda den så särskilt mycket så kvaliten bryr jag mig inte om.

No problemo!

Ingen sa ett knysst förutom en tant som verkade tycka lite synd om mig som hade sån stor väska.
Fast ett tips kan vara att försöka vara i god tid till tåget. Det är bara ett fåtal platser där det finns plats för cykeln. De platserna tycker folk är utmärkta för att slänga in barnvagnar, papperskassar etc.
Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips