MTB med elmotor i naturresevat?

Bildande av naturreservat regleras i Miljöbalkens 7 kap, paragraferna 4-8 och det viktiga här är §4 om syfte med ett reservat och §5 om skäl och föreskrifter.

Naturreservat
4 § Ett mark- eller vattenområde får av länsstyrelsen eller kommunen förklaras som naturreservat i syfte att bevara biologisk mångfald, vårda och bevara värdefulla naturmiljöer eller tillgodose behov av områden för friluftslivet.
Ett område som behövs för att skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer eller livsmiljöer för skyddsvärda arter får också förklaras som naturreservat.

5 § I ett beslut om att bilda naturreservat skall skälen för beslutet anges.
I beslutet skall också anges de inskränkningar i rätten att använda mark- och vattenområden som behövs för att uppnå syftet med reservatet, såsom förbud mot bebyggelse, uppförande av stängsel, upplag, schaktning, täkt, uppodling, dikning, plantering, avverkning, jakt, fiske och användning av bekämpningsmedel.


Av §5 följer att endast föreskrifter och inskränkningar som behövs för att uppnå syftet får införas. Kan man tänka sig ett syfte som inte kan uppnås utan förbud mot cykling? Det kan man nog tänka sig. Kan man tänka sig ett syfte som inte kan uppnås utan förbud mot specifikt elcykling medan muskelcykling är tillåten? Kanske svårare att tänka sig?
 
Frågat Naturvårdsverket

Här är deras svar inkopierat. Jag har valt att inte ta med namnet på den som svarat.

Du har ställt en fråga till Naturvårdsverket angående elcykel i naturen på allemansrättslig grund.

Här kommer ett svar från våran miljörättsjurist:

Lite kort om bakgrunden till Naturvårdsverkets syn på detta med elcyklar i terrängen:

2 § lagen om vägtrafikdefinitioner ger vissa trafikrelaterade definitioner som är viktiga att (i sina ordagranna lydelser) hålla isär.

En ”cykel” utgörs definitionsmässigt också av elcyklar med max 250 W motoreffekt och krafttillskott upp till 25 km/h. (Kraftigare/snabbare modeller faller in i kategorierna moped klass 1-2 samt lätt och tung motorcykel, allt beroende på max effekt/hastighet.)

Ett ”motordrivet fordon” är – ordagrant – ”Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon”.

Vi konstaterar att eldrivna cyklar, som också rent definitionsmässigt anses utgöra cyklar, är just cyklar. De faller alltså inte in under kategorin ”motordrivet fordon”, utan exkluderas tvärtom därifrån i lagtexten. Detta medför ex.vis att en elcykel enligt ovan kan framföras på barmark i terrängen utan dispens från terrängkörningslagen.

Däremot konstaterar vi att dessa ”cyklar” rent faktiskt är försedda med motor – vi ser dem som ”motoriserade fordon” (oaktat legaldefinitionen av cykel). ”Motoriserade fordon” är ett begrepp som inte finns i lagen om vägtrafikdefinitioner, vilket i sin tur innebär att vi inte använder vedertagna trafikrelaterade definitioner på ett felaktigt sätt. Det beskriver dock i sak vad det handlar om – vi ser mer och mer cyklar försedda med motorer i terrängen, och vi behöver strategier för att kunna hantera dessa, utifrån miljöpåverkan och ev. konflikter med andra användargrupper m.m.

Ordet ”motoriserad” sammanfaller också med det faktum att vi hittat mycket i förarbeten m.m. som talar (starkt) för att allemansrätten är att se som uteslutande ”icke motoriserad”. Avsaknad av stöd i allemansrätten innebär per definition att markägarens lov krävs för att aktiviteten ska få genomföras på dennes mark.

Vår ambition i frågan är alltså inte att reda ut de mer trafiklagstiftningsrelaterade begreppen och deras inbördes förhållanden – vi strävar efter att, inom ramen för vårt uppdrag, hitta en någorlunda fungerande syn på hur detta fenomen med ”motoriserade fordon” i terrängen ska anses förhålla sig till allemansrätten.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Naturvårdsverket

Nu är dom verkligen ute och cyklar!
Skall dom behöva införa en egen klassificering av våra fordon för att kunna fullfölja sitt uppdrag så är det inte på något sätt anpassat till omvärlden som vi (och förhoppningsvis även dom) befinner oss i. Som fordonsägare skall man alltså fortsättningsvis kunna definiera vilket fordon man äger både utifrån Trafiksäkerhetsverket och Naturvårdsverkets regelverk beroende på vem som frågar - rent absurt tycker jag!
 
Trafikverket har ju ansvar för vägar, frågan är här vad som gäller utanför vägar. De flesta andra fordon med någon typ av motor betraktas som motorfordon överallt, elcyklar betraktas inte som motorfordon i trafiken, men hur är det annars? Hade det varit uppenbart hade alla varit överens :).
 
Låt elcykel cykla pä vägarna

Det låter väl vettigt och klokt vad Naturvårdsverket svarar: Att se i första hand på elcyklets (eller annan fordons) miljöpåverkan och konfliktpotential. Och att tänka på naturskyddande föreskrifternas syfte.

Det finns nog så lite skyddad natur kvar. De områdena borde väl kunna fredas i möjligaste mån från ytterligare inverkan av fritidslystna människor.
Det finns däremot gott om icke- skyddade fina naturområden där även elcyklosten lär kunna stilla sina behov av naturupplevelse.

Måste verkligen alla ta sig alltid fram överallt? Är den individuella tillfredsställelsen viktigare än naturens skyddsbehov?
 
Naturvårdsverket ute och cyklar :)

Jag har också skrivit och frågat naturvårdsverket och fått motsvarande svar som BTM. Tyvärr håller deras argumentation inte ur juridisk synpunkt, trots att svaret kommer från en miljörättsjurist.

Det råder inga tvivel om att en elcykel är en cykel enligt lagen. Lagen anger specifikt att en elcykel inte är ett motordrivet fordon eller ett motorfordon givet att villkoren för elcykel uppfylls, detta bekräftar även naturvårdsverket.

Läser man sedan alla de lagförslag och utredningar som naturvårdsverket hänvisar till i sitt mailsvar (och på sin hemsida) där begreppet "motoriserad" används råder det inte heller några tvivel om att "motoriserad" avser motordrivna fordon och/eller motorfordon. Och det är alltså här som naturvårdsverket valt att göra en egen definition, strunta i den gällande förståelsen av de begrepp vi har och istället titta närmare på den semantiska betydelsen av "motorisera" och använda den.

Den logiska följden av ovanstående blir tyvärr också att naturvårdsverkets info ur juridiskt perspektiv är missvisande eftersom det är tydligt att de fordon som avses med "motoriserade" är motordrivna fordon/motorfordon. Detta gäller alltså oavsett var en står åsiktsmässigt i frågan om elcykling.

I domstol är frågan inte prövad och de fall som har polisanmälts har såvitt jag vet lagts ned direkt.

Det finns för övrigt en lång tråd på happyride om detta ämne, som också innehåller en hel del spekulationer framförda i faktaform :) https://happyride.se/forum/read.php/1/3037447/page=2
 
Ett klargörande

Jag håller fullständigt med om att man skall skydda naturen mot slitage som är av den arten att miljön påverkas märkbart negativt oavsett om detta sker med någon typ av fordon, häst, ren, vandrare etc. Jag anser däremot att det sätt som Naturvårdsverket valt (att införa en egen klassificering av våra fordon) är fel väg att gå. Sedan tror jag också att en elcykel (som är klassad som cykel) inte sliter mer på naturen än en vanlig cykel.
 
Sedan tror jag också att en elcykel (som är klassad som cykel) inte sliter mer på naturen än en vanlig cykel.

En elcykel sliter kanske inte mer än en vanlig cykel/MTB utan motor. Men även vanliga cyklar sliter på marken.
Tänk bara på alla fjällstigar där det cyklas muntert med mountainbikes (ivrigt främjat av bl a STF) - vilken slitage!

För min del får man gärna förbjuda alla forma av cyklar i naturreservat - oavsett om de framförs med muskel- eller motorkraft. (Men då kommer vi kanske in på en annan diskussion.)
 
En elcykel sliter kanske inte mer än en vanlig cykel/MTB utan motor. Men även vanliga cyklar sliter på marken.
Tänk bara på alla fjällstigar där det cyklas muntert med mountainbikes (ivrigt främjat av bl a STF) - vilken slitage!

För min del får man gärna förbjuda alla forma av cyklar i naturreservat - oavsett om de framförs med muskel- eller motorkraft. (Men då kommer vi kanske in på en annan diskussion.)

Indirekt sliter väl en elcykel mer för att elcyklisten cyklar längre och eller brantare. Syftet med elen är väl ändå att komma längre sträcka, brantare uppför eller liknande så en elcyklist kommer ju längre på samma muskelkraftinsats och därmed ett totalt ökat slitage. Slitaget på varje cyklad meter är nog hyfsat lika, även om elcyklen väger något kilo mer men det är nog cyklistens tyngd som mest avgör totalvikt. fler cyklade meter innebär ju dock fler slitna meter stig.

/Patrik
 
Det råder inga tvivel om att en elcykel är en cykel enligt lagen. Lagen anger specifikt att en elcykel inte är ett motordrivet fordon eller ett motorfordon givet att villkoren för elcykel uppfylls, detta bekräftar även naturvårdsverket.

Men det spelar ingen roll. Naturvårdsverket skulle i princip kunna förbjuda cyklar i "fel färg" (om det kan antas påverka naturen).

Det spelar ingen som helst roll att cykeln är cykeln enligt vägtrafikdefinitionerna. Naturvårdsverket kan förbjuda "cykel med motor", "skottkärra med motor", "barnvagn med motor". Men nu har de valt att klumpa ihop dessa under en fiffig definition: Motoriserat fordon.

D.v.s. ett fordon som har motorn trots att det inte är klassat som motorfordon.

Det finns inga som helst juridiska problem med det, definitionen är solklar.
 
Förvirrad??

D.v.s. ett fordon som har motorn trots att det inte är klassat som motorfordon.

Det finns inga som helst juridiska problem med det, definitionen är solklar.

Det är väl så att även ett fordon som har TSV:s klassning Motorfordon t.ex. en bil också är ett "Motoriserat fordon" enligt Naturvårdsverkets definition
.
Några juridiska problem lär väl inte uppstå men redan här ser man att begreppen leder till en viss förvirring.
 
Vad jag inte kan begripa är varför i helsicke man måste åka elcykel, eller för all del cykel överhuvudtaget i ett naturreservat???
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips