MTB med elmotor i naturresevat?

En hel del naturreservat har ju rullstolsanpassade naturstigar, men då får man alltså inte använda eldriven rullstol där, eller på andra ställen där man byggt rullstolsanpassade naturstigar!
Det framgår inte så tydligt att det går att konstatera att man inte får använda eldrivna rullstolar. På en länkad sida om handikappfordon, länken finns i artikeln som länkade tidigare, så verkar det som om att en eldriven rustol skulle kunna vara ok. Det som framgår mest tydlig är att man ska undvika blöta och mjuka marker.

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det naturreservat jag tänker på innefattar bl.a. två fjäll med vandringsleder från skogsmark och upp på topparna (kalfjäll). Lederna är hårt slitna framförallt av vandrare men på senare år har det blivit allt fler som cyklar mountainbike på dem också. Vissa bär sina cyklar i branta partier och upp till topparna för att köra downhill tillbaka.

Terrängkörningslagen är tämligen tydlig. Inom inhägnat område. Med markägarens tillstånd.

Terrängkörningslagen är också ganska kort - så det torde inte var något man skiter i att läsa av lättja. Tycker inte alls den säger vad du hävdar.

• Den säger inget om inhägnat område.
  • Den säger inget om ägarens tillstånd.

Däremot kan regeringen eller myndighet (som regeringen utsett) ge tillstånd för körning av motorfordon i terräng.

Frågan är om man skall betrakta elcykel som motorfordon. Det som talar för det är ju det faktum att den är utrustad med en motor. Det som talar emot är att det betraktas som en cykel som inte räknas som motorfordon (åtminstone i vissa fall).

Helt rätt!

Jag hittar heller inget i Terrängkörningslagen.

En cykel är en cykel till dess att motorns effekt är över 250 watt så innan dess är den inget motorfordon.

Juridisk kunnskap

Jag förstår inte hur man kan säga att informationen på Naturvårdsverkets hemsida är fel!
Det är en myndighets officiella hemsida. Man beskriver vad som gäller. Det är kollat av deras jurister innan det har hamnat på hemsidan.
Visst de kan ha fel, helt säkert vet man först när det är prövat i domstol. Men en juridiskt kunnig person skulle ge rådet att vara försiktig, dvs utgå ifrån att informationen på hemsidan är korrekt.

Terrängkörningslagen är tämligen tydlig. Inom inhägnat område. Med markägarens tillstånd.

Om jag inte minns fel ska det också vara "avsett för körning".

Jag läste nånstans om några som hade haft en diskussion med polisen om det. Tanken är ju att nån som går in på området inte ska råka bli påkörd för att man inte förstod att det kördes där.

Är det uppvisning på ett flygfält så kan det alltså räcka med koner med plastband mellan, det är uppenbart för nån som kommer dit att det är en bana avsedd för körning. Men är det mitt ute i skogen måste man nog räkna med att det krävs rejält stängsel och tydligt markerade banor.

(För att förtydliga: terrängkörning är alltid olagligt, men om det är ett inhägnat område avsett för körning så är det inte terräng utan en bana. Och för att kunna göra ett inhägnat område avsett för körning så lär det behövas markägarens tillstånd. Annars begår man troligen egenmäktigt förfarande och skadegörelse.)

Vad som är motorfordon framgår av Lagen om vägtrafikdefinitioner.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2001559-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-559

Där framgår att en elcykel är en cykel, givet de effektbegränsningar som anges. Där man får cykla med vanlig cykel får alltså även cykla med sin elcykel.

Givet detta är det alltså ok att elcykla i "allmän terräng" där man också får cykla utan elassistans.
Däremot borde ju naturreservats upprättare kunna förbjuda cykling (och eventuellt särskilja mellan elassisterad resp utan el) i de särskilda reservatsreglerna. Tror inte något reservat i Sverige särskiljer elcykling från icke-el-dito men jag har lätt att tro att det finns reservat där cykling i allmänhet är förbjudet.
I min värld gäller striktare reservatsregler över allmänna regler i trafikförordningen.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips