MTB med elmotor i naturresevat?

Vad trafikverket bestämmer över, är de allmänna vägarna, samt (i praktiken) även enskilda (och samfällda) vägar  med skötselstöd. Här räknas alltså den vanliga battericykeln (max 25 km/h och max 250 W nominellt) som en vanlig cykel, medan kraftfullare elcyklar klassas som mopeder eller motorcyklar).

Allemansrätten och dess innehåll styr dock Naturvårdsverket över och det är ju det som diskussionen gäller.

Å enligt Naturvårdsverket, så är den vanliga battericykeln ett motorassisterat fordon, som inte är tillåtet i terrängen enligt allemansrätten! Således ingen generell stigcykling med battericyklar!

Däremot anser Naturvårdsverket att vanliga battericyklar ska vara tillåtna på enskilda (och samfällda) vägar, oavsett om de uppbär något skötselbidrag eller ej.

Å så länge ingen överklagar Naturvårdsverkets tolkning till domstol, så är det Naturvårdsverkets tolkning som gäller vid t.ex. stigcykling!
/Niklas
Det här innebär, vilket konstaterats i tidigare trådar, att "elcykling" i terräng är förbjuden men elcykling på anlagda vägar är tillåten oavsett vem som rår om dom. En stig är inte en väg, inte heller ett traktorspår.
 
Är det språkförståelsen eller allmän laglöshet som få frägor av det här slaget att dyka upp åter?
En hel del av missförstånden förorsakas av att Trafikverket talar om motorfordon och klassar elcyklar som vanliga cyklar - alltså inte mortorfordon.
Naturvårdsverket har klassificerat elcyklar som "motorasssisterade" fordon och har alltså skapat en egen definition. Eftersom dom får anses vara den myndighet som övervakar naturreservat/nationalparker så har dom beslutat att dessa är ej tillåtna där.

Det är mycket olyckligt att myndigheterna inte kunnat enas om en gemensam definition!
 
Olika regelverk har olika definitioner. Det gäller att ta reda på vilken definition som används i respektive regelverk.

Jag jobbar t.ex. med regelverket för medicintekniska produkter och där finns en specifik definition av "accessory for medical device", vilket ställer till tolkningsproblem eftersom alla "accessories" till produkter inte kvalificerar som "accessory for medical device". Det blir ofta väldiga missförstånd när nån säger att en sak är ett "accessory", eftersom det inte framgår om det faktiskt är en "accessory for medical device" eller nåt annat.

Ett typiskt exempel är ett golvstativ till en patientmonitor. Då det inte är nödvändigt för att monitorn ska fungera som avsett så kvalificerar det inte som "accessory for medical device", men tillverkaren säljer det såklart som ett "accessory" till patientmonitorn...
 
Ja synd att det är myndighetskrock. Tror ändå att naturvårdsverket väger tyngst, det är ju dom som administrerar allemansrätten.

Hur som helst kan det bli många roliga debatter mellan vandringstalibaner och elcyklister.
 
Ja synd att det är myndighetskrock. Tror ändå att naturvårdsverket väger tyngst, det är ju dom som administrerar allemansrätten.

Hur som helst kan det bli många roliga debatter mellan vandringstalibaner och elcyklister.
Även berörda markägare vill nog ha ett avgörande ord i debatten. Inte minst då det är de som (enligt Naturvårdsverket) ska bestämma i frågan!
/Niklas
 
Precis. Det tillkommer också diskussionen om vad som skulle gälla om man cyklade utan el-assistans på el-cykeln. Får man cykla med samma cykel på stigen om motorn är frånkopplad? Eller behöver jag plocka bort batteriet eller hela el-systemet för att det ska var en vanlig cykel igen?
Hur bevisar man att någon cyklade med hjälp av el-motorn eller inte? Tar polisen av en jackan för att se hur svettig man är?
Skulle du på allvar påstå (i t.ex. polisförhör eller i en domstol) att du terrängcyklar med en 20-25 kg tung elcykel, med elassistansen avstängd, så lär du få stora trovärdighetsproblem, vill jag hävda.

Ty varför betala 15 000 - 20 000 kr extra för en dedikerad E-MTB (än för en vanlig MTB med motsvarande utrustningsnivå), som dessutom väger 10-15 kg extra, bara för att sedan köra över stock och sten med motorn avstängd?

Alla som kör MTB i skogen vet ju att varje gram räknas.

Å jämför du sedan en instegshoj (säg Deore-nivå) med en motsvarande tävlingshoj (säg XT/XTR-nivå), så väger ju i princip varje komponent mer på instegshojen än på tävlingshojen. Å den låga totalvikten gör ju också tävlingshojen så mycket roligare (och snabbare) över stock och sten än instegshojen.

Å om någon skulle hävda en bättre träningseffekt med en betydligt tyngre E-MTB med avstängd motor? Tja, köp i så fall några lösa dykarvikter och tejpa fast dem på din vanliga MTB medelst silvertejp, så spar du nog en hel del pengar, jämfört med en ny dyr E-MTB.

Dessutom borde det vara superlätt att ta bort dessa dykarvikter, när man tröttnar på dem...:giggle:

Å om någon skulle hävda batteritorsk, så borde väl första steget vara att lämna stigen vid första möjliga tillfälle, för att sedan ta närmsta bilväg hem (eller till bilen). Sedan lär det nog inte dröja länge innan den personen köper ett extra batteri, för att ha med sig ut i fält...

Nä, köper du en dedikerad E-MTB för att köra i terrängen, så är det just för att kunna nyttja de stora fördelarna med batteriassistansen. Inget annat! Å då fordras alltså markägarens uttryckliga tillstånd, för att få köra på stigar (eller helt obanad terräng)
/Niklas
 
Kan man få en sammanfattning på det som skrivits hittills? Det borde inte vara så himla många frågeställningar. Antingen får man eller så får man inte. På 13 sidor borde saker ha retts ut.
 
Totteman! Kontentan är att Naturvårdsverket (som onekligen är den myndighet som ansvarar för allemansrätten)  inte anser att vanlig battericykling ingår i allemansrätten, utan kräver markägarens uttryckliga tillstånd.

Däremot är det ok att battericykla på "anlagda vägar", så länge du inte stör eller förstör.

Å i naturreservat o.dyl. kan givetvis hårdare regler gälla än i vanlig skog och mark.

Se även https://www.utsidan.se/forum/threads/mtb-med-elmotor-i-naturresevat.86753/post-909716
/Niklas
 
Totteman! Kontentan är att Naturvårdsverket (som onekligen är den myndighet som ansvarar för allemansrätten)  inte anser att vanlig battericykling ingår i allemansrätten, utan kräver markägarens uttryckliga tillstånd.

Däremot är det ok att battericykla på "anlagda vägar", så länge du inte stör eller förstör.

Å i naturreservat o.dyl. kan givetvis hårdare regler gälla än i vanlig skog och mark.

Se även https://www.utsidan.se/forum/threads/mtb-med-elmotor-i-naturresevat.86753/post-909716
/Niklas
Ok tack. Jag ska inte gå in i denna diskussion med mina åsikter. Det skulle bli jobbigt.
 
Sammanfattningen kan vara att Trafikverket bestämmer över vägtrafik och i vägtrafik räknas elassisterad cykel som cykel om effekten är max 250 W samt att motorn inte ger kraft annat än om fordonsföraren själv också trampar och att motorn inte får ge tillskott över 25 km/h.
Utanför vägtrafiken hänvisas till Naturvårdsverket och Allemansrätten.
Enligt Naturvårdsverket är Allemansrätten "icke-motoriserad" och därför faller elcyklar (oavsett om motorn är igång eller ej) utanför vad som ingår i allemansrätten.
För att använda elcykel (max 250 W, max 25 km/h) utanför vägar säger alltså Naturvårdsverket att markägarens tillstånd krävs.
Starkare elfordon faller under förbudet i terrängkörningslagen.
Det här är vad som nu gäller oavsett vad vi som personer själva tycker om det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1
m5397 Mtb i Genarp Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.