Moving map

Funderar på att köpa en begagnad LapTop som jag kan koppla min Garmin 12 Map till. Vad krävs av datorn? Vilka systemkrav ska den uppfylla? Vilken dator ska man undvika? Vilken är bra eller bäst? Är tacksam för tips och synpunkter och gärna tips om i vilket prisläge en sådan LapTop ligger i.

sungam; sa:
Funderar på att köpa en begagnad LapTop som jag kan koppla min Garmin 12 Map till. Vad krävs av datorn? Vilka systemkrav ska den uppfylla? Vilken dator ska man undvika? Vilken är bra eller bäst? Är tacksam för tips och synpunkter och gärna tips om i vilket prisläge en sådan LapTop ligger i.

Hej Den behöver inte vara så märkvärdig, en pentium på ca 150mhz duger men en lite snabbare är ju att föredra
Då är det viktigare med en någorlunda stor hd min ca 4-5 gb (kartfiler tenderar att bli stora o många) o ramminne min ca 64mb (vi pratar äldre laptop därav de låga värderna)
Jag antar att du har tänkt använda den i bilen så om datorns drivspänning ligger på 12-14V så är detta en fördel (jag har för mig att äldre Toshiba har den drivspänningen)
Sen behöver du ett kartprogram typ OZI eller Fugawi
I OZI måste du klippa kartsnuttar o kalibrera varje snutt om du har tänkt använda dig av LM:s kartor
Fugawi läser LM:s rakt av men är ju dyrare
Du har inte funderat på en handdator typ iPAQ?
Hoppas du fick någon hjälp /Runar

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
DC-DC omvandlare

errbe; sa:
Jag antar att du har tänkt använda den i bilen så om datorns drivspänning ligger på 12-14V så är detta en fördel (jag har för mig att äldre Toshiba har den drivspänningen)

Om din kommande dator inte har ingångsspänningen 12 VDC, utan en högre spänning vilket är vanligt på äldre datorer så finns det på Clas Ohlson en DC-DC omvandlare. Artikelnummer 32-5502. In 12 VDC, utspänning valbar mellan 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 V

Per Brune

Laptop Universal 12v Adapter

Kör med Vista och Compaq Presario 915-US

Hittade detta när jag sökte efter vart någonstans jag kunde införskaffa en 12 volts Universal Laptop adapter. ( Obs ! inget vinst intresse smygreklam el. dyl. )

car.jpg

Adaptor mellan 12V ciggproppsuttag och de flesta bärbara datorer på marknaden: IBM, Toshiba, NEC, Compaq etc.Valbar utspänning 15,16,18,19,20 eller 21 Volt och 3A.

Mer info finns här:

http://www.clover.se/shop/csc_article_details.php?nPos=0&nArticleID=83&VID=5u6kcaHtRRL86aD8

Sedan finns en bra guide här om hur man kontrollerar om om deras adapter passar din laptop.

http://www.clover.se/ct/Datablad/car/car.html

Verkar vara en vettig produkt ? någon som har erfarenhet ifrån just denna adapter ?

Jag fick tipset att gå via 220V vid drift av datorn. Fördelen är att man då har en omvandlare man kan använda till många olika syften. Man sa mig även att maxeffekten på vissa av de enklare 12V=>16V omvandlarna inte är tillräckliga för att driva vissa moderna Laptops, speciellt om man som jag vill kunna titta på DVD film.
/Erik

Berneflott; sa:
Jag fick tipset att gå via 220V vid drift av datorn. Fördelen är att man då har en omvandlare man kan använda till många olika syften. Man sa mig även att maxeffekten på vissa av de enklare 12V=>16V omvandlarna inte är tillräckliga för att driva vissa moderna Laptops, speciellt om man som jag vill kunna titta på DVD film.
/Erik

Har du någon produkt att rekomendera ?
*blev lite nyfiken*

Andy_M; sa:
Berneflott; sa:
/Erik

*blev lite nyfiken*

Jag köpte min från tyska Conrad (postorder)för ca 600 spänn, 220W effekt (450W max belastning) Har funkat utmärkt för datorn, allehanda laddare man dragit på sig tex digital kamera, videokamera samt doppvärmare och barnmatsvärmare. Perfekt i stället för att skaffa en 12V variant av allt.

Jag tror att du kan hitta motsvarande produkt med ung. samma pris även his biltema eller Clas Olsson.
/Erik

DC-AC omvandlare

Andy_M; sa:
Berneflott; sa:
/Erik

*blev lite nyfiken*
Det är bara att läsa innantill, antingen i datorns manual, på själva datorn hur mycket ström alt effekt datorn drar.
Om du ska ha AC eller DC matning beror var du har datorn någonstans, dvs hur mycket effekt du har tillgånglig. I segelbåt måste man snåla på strömmen betydligt mer än i motorbåt eller bil. DC-AC omvandlare finns t.ex på Clas Ohlson 32-5124 sinusvåg 300W för 1795 SEK. Omvandlare som ger 4-kantvåg är mycket billigare men då finns risken att du eldar upp det man ansluter.
Odelco http://www.odelco.se har DC-AC omvandlare, dom kallar det inverter/ omformare (kärt barn har många namn). En 150 W sinusvåg kostar 2000 SEK. För örvigt kan jag rekommendera Odelcos web-sida där finns mer information om inverter till dator och en länk till Oceanseglingsklubbens tidning Flaskposten, nr. 2 – 2002 om dator i båt.
DC-AC omvandlare finns förmodligen också på Hjertmans, Biltema och Watski

Till min nyinförskaffade 486:a utan batteri från 1994 (billig) är valet lätt. Jag skaffar en DC-DC omvandlare, därför att den är mindre, billigare och har bättre verkningsgrad än att gå via en DC-AC omvandlare.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips