Mountain Equipment Aerostat Synthetic

Jag har bara sett ME som sovsäcksfabrikat. Verkar göra bra sovsäckar, men har ingen egen erfarenhet av dem.

Liggunderlaget du länkar till påminner mest om Exped Synmal UL 7, och verkar följa samma designprinciper. De påstår också att de har högt R-värde, men jag kan inte se någon information om faktiskt uppmätt R-värde (kanske jag är blind?)?
Exped har ju haft ganska mycket problem med delaminering av bafflarna trots sin långa erfarenhet av att designa och tillverka denna typ av liggunderlag. Gissningsvis har ME denna erfarenhet framför sig.
 
Verkar vara en variant av Expeds underlag men med bara en ventil. De hänvisar till Expeds patent i texten.

Alla uppblåsbara underlag jag haft utom det senaste har förr eller senare börjat läcka. Det första från Thermarest höll nog ett drygt dussin år med rätt mkt användning men var också tungt vägde in på typ 1 kg.

Och det senaste är Expeds UL som jag är mkt nöjd komfortmässigt med.
men som jag inte använt mer än ett par veckor sammanlagt under 4-5 år.

Thure
 
Det är jättebra om deras utsago stämmer, men jag personligen tvivlar & hade köpt Exped iaf.

Varför? En reklam som hävdar man är totalt överlägsen originalet, i detta fall XP/UL-modellerna som blåses upp med påse, & en prislapp som är lägre, brukar sällan överensstämma med verkligheten, men KAN såklart stämma, dock är min gissning att det går AVSEVÄRT snabbare att lösa ett garantiärende på semestern med Exped för i värsta fall köper man ett likadant på en svensk sajt med 2 dagars leverans & 30 dagars retur & returnerar produkten man får i retur på garantin om inte Exped kan lösa det express.

Är även skeptisk till den s.k. ”Dubbelventilen”, tror den kan strula mer än nyttan av att spara 15g i vikt.
 
Senast ändrad:
De exped jag har haft har bara haft 1 ventil/dubbelventil eller vad ni kallar dem. De funkar perfekt och har aldrig strulat, så den biten tror jag inte är nåt problem öht.

Känner ju inte till Mountain Equipments underlag, men kvaliten på sovsäcken jag har från dem är riktigt lysande. Har en helium 600 som jag gillar skarpt.
 
En anledning till de låga priserna kan vara att MEs beräkningar av r-värdena inte varit korrekta: https://www.mountain-equipment.co.uk/blog/aerostat-mats-theyre-really-good-but-weve-made-a-mistake/

De erbjuder pengarna tillbaka eller 30% rabatt om man skulle ha köpt en Aerostat under falska premisser.

Misstänker att madrasserna dragits tillbaka tills de gjort nya mätningar, för i dagsläget är det bara Naturkompaniet som fortfarande säljer modellen (utan att ange några r-värden).

Är själv lite sugen på att slå till, dumsnål som man är...
 
Helt ärligt så älskar jag Exped, men efter att ha läst vad de skriver så är allt de säger fullkomligt rimligt. Som exempel tjatas det konstant om att dunsäcken alltid ska förvaras i sin vilosäck eller hängas & därav förvarar jag min Downmat semiuppblåst, men gör alla det? Jag har iaf missat rekommendationen.
 
Kunde inte låta bli, utan köpte en Aerostat Synthetic 7.0 Long!
UcIHcq8.jpg

Obs, har endast provlegat på lägenhetsgolvet - får förhoppningsvis möjlighet att testa madrassen i fält i helgen. Att ligga på rygg eller mage kändes skönt och bra, men min höft bottnade lite väl mycket när jag låg på sidan. Jag har dock rätt så breda höfter.

Gick lätt att blåsa upp med "vindstrumpan", tog väl 5 påfyllningar innan madrassen var fullt uppblåst. Värt att nämna att strumpan är fastsydd i förvaringspåsen. Dessa går alltså inte att separera. Upplevde inget krångel med tvåvägsventilen.

Mycket riktigt så satt det ett litet klistermärke på förpackningen som konstaterade att R-värdena var inkorrekta, men att ME ger sin "god natts sömn"-garanti ner till -28 °C. Vad detta innebär i praktiken återstår att se...
 
Kunde inte låta bli, utan köpte en Aerostat Synthetic 7.0 Long!
UcIHcq8.jpg

Obs, har endast provlegat på lägenhetsgolvet - får förhoppningsvis möjlighet att testa madrassen i fält i helgen. Att ligga på rygg eller mage kändes skönt och bra, men min höft bottnade lite väl mycket när jag låg på sidan. Jag har dock rätt så breda höfter.

Gick lätt att blåsa upp med "vindstrumpan", tog väl 5 påfyllningar innan madrassen var fullt uppblåst. Värt att nämna att strumpan är fastsydd i förvaringspåsen. Dessa går alltså inte att separera. Upplevde inget krångel med tvåvägsventilen.

Mycket riktigt så satt det ett litet klistermärke på förpackningen som konstaterade att R-värdena var inkorrekta, men att ME ger sin "god natts sömn"-garanti ner till -28 °C. Vad detta innebär i praktiken återstår att se...

Hur har det fungerat för dig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanzell Mountain Equipment vs Roberts.pl Bo och sova 4
KarlK86 Mountain Equipment Glacier 500 Bo och sova 5
timothy_s Marmot eller Mountain equipment sommarsäck? Bo och sova 3
filto338 mountain equipment Bo och sova 2
ssundin Mountain Equipment Co-Up sovsäck Bo och sova 5
UsedToBeNice Mountain Equipment Firewalker III på Vintern Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Mountain Equipment Marathon Bo och sova 2
Fredrik Öhman Mountain Equipment Helium Dragonfly Bo och sova 20
avslutad Mountain Equipment Helium 600 Bo och sova 20
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
Performance Mountain Equipment sovsäck Bo och sova 5
grodanbolle Mountain Equipment sovsäckar? Bo och sova 5
Ka-Ka Mountain Equipment Dreamcatcher 750 Bo och sova 4
Django Mountain Equipment Firewalker 1 Bo och sova 5
duvillno Mountain Equipment Iceline Bo och sova 2
Farbrorvattenmelon Mountain Equipment Skyline? Bo och sova 0
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12
Mountain Equipment Dewline Bo och sova 9
651222 Erfarenhet Mountain Equipment sovsäckar Bo och sova 3
RolandF Mountain hardvare rook -18 Bo och sova 0
Skogskungen Mountain Hardwear Phantom 32 Long Backcountry Green Bo och sova 7
maaacus Mountain Hardwear Skyledge 3 DP Bo och sova 4
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
Annina Mountain Hardwear Lamina 35 Bo och sova 2
fuchs mountain hardwear driket 2 Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
bensson Mountain HardWare EV2 stromlinor Bo och sova 1
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
Dbang Mountain hardwear ev2 Bo och sova 8
Henke stj Mountain Hardwear Bo och sova 1
Morgan Mountain Hardwear tält Bo och sova 8
josea_84 mountain hardwear Phantom 0 Long Bo och sova 1
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
myggan i tältet Mountain Hardwear Bo och sova 2
Läraren Mountain Equipement Dragonfly XT Bo och sova 0
VH MHW Mountain Jet Bo och sova 1
samme83 Mountain Hardwear Laser Bo och sova 0
XmadiceX Mountain Hardwear EV2? Bo och sova 2
mani3393 Gör Mountain Hardware bra sovsäckar? Bo och sova 6
Telislinkan Mountain Hardwear tält Bo och sova 2
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
tango är detta ett bra tält: mountain hardwear nightvision? Bo och sova 3
mahj Mountain Hardware Annapurna? Bo och sova 5
pqrstuv Mountain Hardware Solitude Bo och sova 3
Olof.H Mountain Hardwear T2 Ultra Bo och sova 0
-Sampo Mountain Hardwear Weather Station Bo och sova 0
surfban mountain hardwear trango 3.1 Bo och sova 9
fande Mountain Hardwear Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...