Mountain Equipment Aerostat Synthetic

Jag har den också fast med down fyllning, R 5. Den med syntet har ett R värde på 4. Det var anledningen varför jag valde den med down fyllning. Den användes vid min senaste fjällvandring i Augusti och är super bekväm. Jag klippte bort förvaringspåsen från den uppblåsbara "Windsock". Det var omöjligt för mig att få den så lite ihoprullat att den skulle gå i förvaringspåsen. Det är väl den enda nackdelen med underlaget (förutom vikten) att packvolymen är för stor om man jämför med Expeds rektangulära blåa R 1,7, 400 g inkl. snozzelbag som jag också har.
740 g inkl. windsock och förvaringspåse är lite för mycket i vikt. Men har inte hittat något bättre än med samma R värde. Nu säger kanske någon Thermarest men jag gillar inte tvärgående kanaler och mumieformade liggunderlag.

Jag har den också fast med down fyllning, R 5. Den med syntet har ett R värde på 4. Det var anledningen varför jag valde den med down fyllning. Den användes vid min senaste fjällvandring i Augusti och är super bekväm. Jag klippte bort förvaringspåsen från den uppblåsbara "Windsock". Det var omöjligt för mig att få den så lite ihoprullat att den skulle gå i förvaringspåsen. Det är väl den enda nackdelen med underlaget (förutom vikten) att packvolymen är för stor om man jämför med Expeds rektangulära blåa R 1,7, 400 g inkl. snozzelbag som jag också har.
740 g inkl. windsock och förvaringspåse är lite för mycket i vikt. Men har inte hittat något bättre än med samma R värde. Nu säger kanske någon Thermarest men jag gillar inte tvärgående kanaler och mumieformade liggunderlag.

Tack för info! Blir nog den syntetiska varianten för mig. Då jag kan offra lite R-värde för bulk.
Håller för övrigt med just om att dom är stora och tunga, framförallt om man jämför med Thermarest Xlite och Xtherm.
Men priset är lockande.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Köpte syntet varianten. Testade första natten igår.
Bra komfort även om att ligga på sidan var något ansträngande. Dock tror jag det varit skönare med lite mindre luft i, körde det fullt uppblåst och orkade inte ändra under natten. Som ovanstående beskriver är det ganska svårt att få ner i packsäcken igen.
Använde windsock som följer med packpåsen för att blåsa upp, vilket fungerar utmärkt.
Underlaget kändes varmt men var föga 8 grader ute, så inget hårdtest på R-värdet direkt.
storleken var riktigt bra då jag är 190 cm och körde long som ska vara 200 * 60 cm.
Skulle ge det en 4 tack vare priset, hade fått en 5 om det var något mindre och lättare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips