Mora Bushcraft

Hej hopp!

Jag undrar lite över Bushcraft-knivarna från Mora... jag är på jakt efter en något mer robust kniv än vad jag har nu, men inom rimliga gränser. Mora Bushcraft ser ut att passa mig väldigt väl - både storleksmässigt och prismässigt. Och så är jag svag för Mora...

Min undran gäller då den här Survival-modellen av Mora Bushcraft; det är samma kniv som i den vanliga Bushcraft-modellen va? Det enda som egentligen skiljer är att man får med ett bryne och tändstål på slidan. För några 100-lappar extra.

Hos Outnorth tex:
Vanlig: http://www.outnorth.se/mora/bushcraft-force.php?
Survival: http://www.outnorth.se/mora/bushcraft-survival.php?#color=Orange

Är det värt det? Alltså är det där ett bra tändstål? Eller blir jag bländad av tanken på att vara en "survivor" när jag egentligen sitter och täljer på landet... det känns ju onödigt när man inte vill leka att man är Bear Grylls liksom.

Tacksam för svar vid tillfälle!

/TungSten
 
Hej hopp!

Jag undrar lite över Bushcraft-knivarna från Mora... jag är på jakt efter en något mer robust kniv än vad jag har nu, men inom rimliga gränser. Mora Bushcraft ser ut att passa mig väldigt väl - både storleksmässigt och prismässigt. Och så är jag svag för Mora...

Min undran gäller då den här Survival-modellen av Mora Bushcraft; det är samma kniv som i den vanliga Bushcraft-modellen va? Det enda som egentligen skiljer är att man får med ett bryne och tändstål på slidan. För några 100-lappar extra.

Hos Outnorth tex:
Vanlig: http://www.outnorth.se/mora/bushcraft-force.php?
Survival: http://www.outnorth.se/mora/bushcraft-survival.php?#color=Orange

Är det värt det? Alltså är det där ett bra tändstål? Eller blir jag bländad av tanken på att vara en "survivor" när jag egentligen sitter och täljer på landet... det känns ju onödigt när man inte vill leka att man är Bear Grylls liksom.

Tacksam för svar vid tillfälle!

/TungSten
Hej Volfram (Tungsten på engelska ;)). Vad skall du primärt använda kniven till?

Du är kanske medveten om att en kniv utrustad med ett tjockt blad och samma typ av slipning (i samma stål) som en tunnare dito de facto skär sämre?

~Paul~
 
Har en bushcraft black och är jätte nöjd. Tok vass från fabrik. Men skulle nog säga att bättre att köpa kniv och tändstål separat så kommer man billigare undan.
 
Tack för svaren!

@Patvest
Aha! Okej, det hade jag missat. Jag trodde att Bushcraft-knivarna var av samma modell. På Moras hemsida ser jag förresten att Bushcraft Survival modell" svart/svart" och modell "black" har olika tjocka blad. Tack för info!

@Paul
Det är såklart en bra fråga; vad jag ska använda kniven till. Inga egentligen avancerade saker, ganska grovt arbete runt lägerplatsen. Jag tycker att min Mora 2000 (som jag annars är väldigt nöjd med) är lite fladdrig ibland. En något mer robust kniv är jag ute efter. Jag lånade vännens Fällkniven S1 senast, fantastisk kniv, men total overkill för vad jag behöver. Jag behöver inte använda den som yxa, och jag behöver inte heller använda den för finlir och pill. Mera som en stadig kniv att tälja till pinnar/pålar med, men gärna en kniv som tål att man bankar den igenom en vedbit då och då.

Jag fattar grejen med det tunnare bladet, absolut. Det är skillnad.

@MagnusBroden
Trevligt att höra! Det är kolståls-varianten jag tittar på. Även om jag gillar den orangea... väldigt mycket. Egentligen tror jag inte att jag är tillräckligt nördig ännu för att kunna föredra kolstål framför rostfritt eller tvärtom. Men det kommer väl!


Dåså, lite klokare är jag nog allt. Det jag egentligen reagerade på och undrade var ju om det är värt att lägga ut de extra hundralapparna på att få med eldstål och bryne på slidan eller om jag borde köpa de olika verktygen separat. Det blir kanske billigare, som MagnusBroden påpekade. Samtidigt måste man ju ta hänsyn till sin inre prepper... ibland behöver även han bli tillfredsställd :)
 
Fast å andra sidan får du 3-4st vanliga moraknivar för samma pris som en bushcraft kniv så du ska banka å bända ganska mycket innan du har sönder en moraknivar. Att köpa en fällkniven då lär man var riktigt nördig tycker jag iallfall. Men alla är vi olika så egentligen finns det väl inget rätt och fel. Köp det du vill ha så är det större chans att man använder det. Placebo effekterna funkar även på prylar, precis som du skriver;-)
 
Jag skulle föreslå Heavy Duty istället för Bushcraft, eftersom jag tycker skaftet/greppet på den sistnämnde suger astronomiskt. Urtaget för pekfingret förstör alltihop eftersom det begränsar möjligheterna att hålla kniven bekvämt.
 
Yes, helt rätt såklart att klämma och känna lite på knivarna. Som vanligt med rådfråge-trådar så påminns jag om Ambrose Bierce beska cynsism när han förklarar att "att fråga om råd egentligen handlar om att söka annans bifall till ett förfaringssätt som man redan har bestämt sig för"... Bushcraft Survival lockar med andra ord fortfarande. Jag ska dock självklart spana in både Heavy Duty och Cannonballs Clas Ohlson-Mora, utan tvekan.

Trevliga tips och trevlig diskussion. Tack för hjälpen!

/TungSten.
 
Rent generellt så underskattar man den vanliga kolstålsmorans hållbarhet. En standardmora är i princip oförstörbar i samband med de arbetsuppgifter som TS nämner.

Ett tjockt blad går som sagt inte igenom material lika lätt som ett tunnare dito. Personligen skulle jag aldrig byta skäreffektiviteten mot en avlägsen risk för att bladet kan råka ut för olyckor ;).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
bushcrafter Bushcraft - överlevnad!!! Utrustning allmänt 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.