Mora Bushcraft Black

Det kan jag definitivt hålla med om. Sen, om någon kan förklara varför i herrans namn man skulle vilja ha ett delvis sågtandat blad så vore jag mer än nöjd. Verkar ju helt meningslöst helt oberoende av vilken situation man befinner sig i.
Den enda lilla fördel jag kan finna med sågtandning på det stället där den sitter på Gryllskniven är att det i vissa fall kan vara lättare att såga sig igenom en gäddrygg med den här typen av slipfas.

När det gäller det så populära argumentet att man kan skära av ett bilbälte på ett effektivare sätt med sågtandade blad så svarar jag: Nonsens. Jag har nämligen utför en del tester på många fibrösa material, däribland bilbälten och en släteggad kniv är de facto effektivare! Den enda fördelen jag kunde hitta var när jag skar i tjocka nylonrep. Sådana som man har till förtöjning av båtar. Det var dock det enda materialet när det gäller vanlig knivanvändning utom köksmiljö.

I köket har dock en sågtandad kniv (eller rättare sagt vågtandad) en viss betydelse när man handskas med råvaror som tomater och vitt bröd med hård skorpa, typ Barkis, samt en del andra konditoriråvaror.

I de senare exemplen talar jag dock om en hel bladlängd försedd med sågtandning, inte partiell sågtandning. Den partiella är i mina ögon helt värdelös. Den renderar ett blad som är varken det ena eller det andra. Därmed har man på ett effektivt sätt minskat den skärande längden till hälften ;).

~Paul~
 
Den enda lilla fördel jag kan finna med sågtandning på det stället där den sitter på Gryllskniven är att det i vissa fall kan vara lättare att såga sig igenom en gäddrygg med den här typen av slipfas.

När det gäller det så populära argumentet att man kan skära av ett bilbälte på ett effektivare sätt med sågtandade blad så svarar jag: Nonsens. Jag har nämligen utför en del tester på många fibrösa material, däribland bilbälten och en släteggad kniv är de facto effektivare! Den enda fördelen jag kunde hitta var när jag skar i tjocka nylonrep. Sådana som man har till förtöjning av båtar. Det var dock det enda materialet när det gäller vanlig knivanvändning utom köksmiljö.

I köket har dock en sågtandad kniv (eller rättare sagt vågtandad) en viss betydelse när man handskas med råvaror som tomater och vitt bröd med hård skorpa, typ Barkis, samt en del andra konditoriråvaror.

I de senare exemplen talar jag dock om en hel bladlängd försedd med sågtandning, inte partiell sågtandning. Den partiella är i mina ögon helt värdelös. Den renderar ett blad som är varken det ena eller det andra. Därmed har man på ett effektivt sätt minskat den skärande längden till hälften ;).

~Paul~

Nu kommer snart "köp en mora för 25 kr, den duger gott-gänget". :)
 
Har fått hem kniven nu och den verkar vara lovande. Har inte haft någon tid till att använda den så hur den fungerar återstår och se men den lär uppfylla sin funktion. Om man ska klaga på någonting så tycker jag att fodralet är tråkigt, men det är väl funktionelt och hygieniskt.
 
Mora Nyhet

Mora Companion Heavy Duty MG

Bladtjocklek 3.2 mm
Bladlängd 104 mm, totallängd 225 mm
knivblad i högkvalitativt kolstål.
kniven är försedd med ett ergonomiskt och greppvänligt gummiskaft

Runt 139:- Kottar, billigt...

Måste ha!

Mvh troswe
 
Ja det är roligt med variationer på Companion. Har för mig att den inte har skarpt slipad bladrygg till tändstålet så som Black.
 
Samma grej

Fina bilder.

Har beställt en Mora Buscraft Black. Funderat på det ett tag och bestämde mig innan helgen. Tänkte kombinera den med en F1:a Funktionen av de båda knivarna både överlappar och kompletterar varandra. Bär gärna en på kroppen och den andra i ryggan när jag är ute.

Skulle säga att recensionen är mycket tilltalande. Tack. Denna kniv är av intrycket absolut värd pengarna.

En del i videos och andra recensioner vill jämföra kniven med den slida som finns på Survival, med diamantbryne och eldstål. Jag har också varit inne på den saken. Det är snyggt och ordnat, men det finns några stora nackdelar med att samla ihop prylarna. Tappar eller förlägger man slidan, försvinner inte bara den (och troligtvis kniven) utan också diamantbrynet och det kära eldstålet. Samma princip som att man inte bör navigera via telefonen om man är ute på en längre tur. En riktig GPS och spara på nallen är bättre. Det är mer bära och planera, men sprider riskerna...
 
Senast ändrad:
Den enda lilla fördel jag kan finna med sågtandning på det stället där den sitter på Gryllskniven är att det i vissa fall kan vara lättare att såga sig igenom en gäddrygg med den här typen av slipfas.

När det gäller det så populära argumentet att man kan skära av ett bilbälte på ett effektivare sätt med sågtandade blad så svarar jag: Nonsens. Jag har nämligen utför en del tester på många fibrösa material, däribland bilbälten och en släteggad kniv är de facto effektivare! Den enda fördelen jag kunde hitta var när jag skar i tjocka nylonrep. Sådana som man har till förtöjning av båtar. Det var dock det enda materialet när det gäller vanlig knivanvändning utom köksmiljö.

I köket har dock en sågtandad kniv (eller rättare sagt vågtandad) en viss betydelse när man handskas med råvaror som tomater och vitt bröd med hård skorpa, typ Barkis, samt en del andra konditoriråvaror.

I de senare exemplen talar jag dock om en hel bladlängd försedd med sågtandning, inte partiell sågtandning. Den partiella är i mina ögon helt värdelös. Den renderar ett blad som är varken det ena eller det andra. Därmed har man på ett effektivt sätt minskat den skärande längden till hälften ;).

~Paul~


Jag finner sågtandade blad mestadels vara trams. Kan eventuellt finnas fördel som attackdykare eller räddningsdykare. Sågtandat var häftigt första gången man såg det (som åttaåring.). Kanske kan vara en fördel vid fjällning av fisk (om man inte vill flå), vad tror du Paul?
 
Sågtandning är bra till just räddningsknivar.

Ett sågtandat blad skär lättare genom t.ex. bilbälten, trossar och textiler än vad en vanlig kniv gör. Jag har också märkt att det är lättare att skära av packband från kartonger med en sågtandad kniv.

Jag skulle kunna tänka mig att den kan fungera att sprätta upp fisk med också. Har dock inte provat detta ännu. Då måste det nog vara fina sågtänder.

Jag finner sågtandade blad mestadels vara trams. Kan eventuellt finnas fördel som attackdykare eller räddningsdykare. Sågtandat var häftigt första gången man såg det (som åttaåring.). Kanske kan vara en fördel vid fjällning av fisk (om man inte vill flå), vad tror du Paul?
 
Jag har gjort egna ytterst primitiva fälttester. Det stod en krockad bil en gång på ett promenadstråk här i omgivningen för ca 3 år sedan. Jag tog med några knivar för att testa vilka som tog sig igenom bältet på ett effektivt sätt.

Överraskande nog så vann min Puma Cub med slät egg och skålslipad slipfas‼ Den slog tack vare sin extremt tunna eggprofil både sågtandade- , vågtandade- och combo-blad. Eggen var i stort sett polerad. Kniven gick genom bältet som det inte vore där. Jag brukar hata skålslipade blad men eftersom ett bilbälte är så pass tunt i profil så funkade det ypperligt.

När det gäller t ex nylonrep så hakade de sågtandade gärna upp sig medan en släteggad och microserraterad kniv (JA Hellberg) med aningens konvex slipfas formligen blåste igenom repet.

Har aldrig testat några knivar på buntband. Till dem använder jag gärna en avbitartång i stället. De har nämligen en ful ovana att trasha delikata eggar.

Till fisk är ett släteggat blad avsevärt bättre än ett sågtandat dito med undantag av den hårda ryggraden på exempelvis gäddor. Denna kan vara ett rent h-e att komma igenom ibland. De flesta knivar har dock en alldeles för kort slipfas ändå. Jag brukar därför endast nagga ryggraden med den sågtandade eggen för att sedan avsluta med en vanlig släteggad kniv.

~Paul~
 
Som jag har fattat det hela är sågtandade knivar bra om man inte kan eller vill bryna sin kniv. En slö serraterad egg "skär" bättre än en slö slät egg. Läste att Victorinox använder sig av sågtandning på soldatkniven som utfärdas till Schweiziska armen av det skälet - man räknar inte med att soldaterna skärper knivbladen och serrationerna kommer då hålla kniven användbar längre. Jag ägde själv denna version ett tag men eftersom jag bryner mina knivar ofta var sågtandningen bara ivägen och försämrade funktionen avsevärt. Sålde den och köpte en Forester med rödsvart skaft (som dessutom hade korkskruv vilket jag föredrar framför T-philips).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
bushcrafter Bushcraft - överlevnad!!! Utrustning allmänt 44
Jojosurf Black Diamond Alpine vs Trail Ergo Utrustning allmänt 3
Ringnes Suunto Alu deep black Utrustning allmänt 10
nordtillsyd Black Diamond Trekking Poles Utrustning allmänt 2
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.