Mora Bushcraft Black

Att acceptera att det finns brukssaker och samlarsaker verkar somliga ha svårt för. Grundfrågan är alltid till vad? YMMV

Jodå även ego kan väl tycka att det tjatas om samlarsaker som om de var något annat emellanåt.
 
Nu flyter diskussionen ut lite vilket jag ber om ursäkt för. Det finns stora fördelar med "skandinavisk slipning" framförallt när det gäller att hantera trä men jag tycker inte att det alltid är den bästa slipningen.

Jag har en Peltonen M07 väldigt bra kniv för "field craft" - fältbruk, fyller nog ungefär samma nisch som KABAR Marine utility knife. Men jag är rätt förtjust i morans format och en companion eller liknande med ett lite tjockare ffg slipat blad, 3,2mm, som dock inte är en kockkniv, tror jag kan fylla många av de roller jag vill ha ut av en kniv till ett vettigt pris.

Diskussionen om det är bra eller inte att ett företag tar fram olika vuxenleksaker till samlare är intressant. Framförallt handlar det väl om att kunna få in kapital för att syssla med sin kärnverksamhet. Jag tror att Spydercos storsäljare är Delica och Endura, som är några av de enklaste fällknivar man kan hitta. Men jag är rätt övertygad om att de växt och finns kvar, just pga att de även säljer sina exklusivare och mer samlarinriktade knivar.

Ja det är bra att mora har en god grund i svensk hantverkstradition, men när vi nu ser allt fler företag flytta sin produktion utomlands så ser jag hellre att de gör lite exklusiva modeller osv än flyttar från sverige.
 
Jag tror att Spydercos storsäljare är Delica och Endura, som är några av de enklaste fällknivar man kan hitta. Men jag är rätt övertygad om att de växt och finns kvar, just pga att de även säljer sina exklusivare och mer samlarinriktade knivar.

Ja det är bra att mora har en god grund i svensk hantverkstradition, men när vi nu ser allt fler företag flytta sin produktion utomlands så ser jag hellre att de gör lite exklusiva modeller osv än flyttar från sverige.

Jo så är det kanske med Spyderco men det är ett annorlunda företag. Många gånger mindre och mer jämförbara med Fällkniven än Mora of Sweden. Jag anser att Black är ett koncept med solid rot i funktion. Jag tycker inte att MoS ska röra för mycket i sin profil eller börja med samlarobjekt. Det är inte det som Mora är bra på. Man har sin ojämförbara trovärdighet just för att sortimentet reflekterar "no nonsens" knivar för användaren, inte för samlaren. Det hoppas jag man fortsätter med.

Jag tror man kan hålla kvar tillverkningen i Sverige. Nu har det blivit en riktigt bra konkurrensfördel för MoS. "Made in Sweden" är numera exklusivt i sig.

Att hålla på och joxa med produktlinjen gör bara normal kund förvirrad kring vad produkten representerar. Mora har en produkt-identitet som inte har många jämlikar och den ska man vara rädd om. Att i desperation börja med allt möjligt brukar vara ett mycket dåligt tecken på ett företag som ligger illa till. Ett företag med tydlig profil och tydliga ideer kan lättare sälja sitt koncept.

Om du äger en Peltonen M07 så har du ju en finfin flatslipning. Naturligtvis är inte v-slipning bäst till allt. Men den är väldigt bra i skogen eftersom den är bäst till trä, bra till annat och det viktigaste - den är lätt och snabb att bryna i fält. Annars låter det som om ESEE 3 vore något för dig.
 
Jo så är det kanske med Spyderco men det är ett annorlunda företag. Många gånger mindre och mer jämförbara med Fällkniven än Mora of Sweden. Jag anser att Black är ett koncept med solid rot i funktion. Jag tycker inte att MoS ska röra för mycket i sin profil eller börja med samlarobjekt. Det är inte det som Mora är bra på. Man har sin ojämförbara trovärdighet just för att sortimentet reflekterar "no nonsens" knivar för användaren, inte för samlaren. Det hoppas jag man fortsätter med.

Jag tror man kan hålla kvar tillverkningen i Sverige. Nu har det blivit en riktigt bra konkurrensfördel för MoS. "Made in Sweden" är numera exklusivt i sig.

Att hålla på och joxa med produktlinjen gör bara normal kund förvirrad kring vad produkten representerar. Mora har en produkt-identitet som inte har många jämlikar och den ska man vara rädd om. Att i desperation börja med allt möjligt brukar vara ett mycket dåligt tecken på ett företag som ligger illa till. Ett företag med tydlig profil och tydliga ideer kan lättare sälja sitt koncept.

Om du äger en Peltonen M07 så har du ju en finfin flatslipning. Naturligtvis är inte v-slipning bäst till allt. Men den är väldigt bra i skogen eftersom den är bäst till trä, bra till annat och det viktigaste - den är lätt och snabb att bryna i fält. Annars låter det som om ESEE 3 vore något för dig.
Det här tror jag är spot on.

Tror dock att Mora skulle kunna göra en liknande kniv som M95/M07 utan att behöva gå ifrån traditionerna.
En "Mora95" med hög slipfas och samma tjocklek på bladet som tex Robust tror jag skulle vara förbaskat bra. Gärna i laminerat stål eller Blacks beläggning.
 
Var kan man hitta denna nya mora?

Blev väldigt glad att se att det kommit en ny mora. Var hittar jag denna billigast på nätet? Vill inte köpa den på knivhuset. Har inte möjlighet att skaffa ytterligare en betalmetod. Har bara möjlighet med paypal. Tacksam för svar!
 
Blev väldigt glad att se att det kommit en ny mora. Var hittar jag denna billigast på nätet? Vill inte köpa den på knivhuset. Har inte möjlighet att skaffa ytterligare en betalmetod. Har bara möjlighet med paypal. Tacksam för svar!

Hej!

Är det för att vi inte kan erbjuda Paypal som du inte vill handla hos oss?

Jag får ju inte göra reklam här men eftersom det är en ganska så rak frågeställning(?) så svarar jag i alla fall.

Den andra frågan angående mikroegg hade jag missat. Tack föresten för att du gillar oss :). Jag ska mejla Mora och höra med dem vad de säger. Jag är även nyfiken på exakt vilket kolstål de har använt till denna kniv samt vad finishen är för något. Läste någonstans att det var DLC-finish, men det tror jag inte att det är.

Är det några fler frågor jag ska ställa så är det bara att säga till.

Ha det gott.

//Per
 
Hej Per.

Det är så att jag kan inte handla av dig. Har nämligen en bank som inte stödjer payson. Det är inte aktuellt att skaffa ett konto hos t ex Swedbank bara för att köpa en kniv.

Annars hade det inte varit en fråga om var jag handlar. Det jag kommer att kolla efter är det bästa priset. Där jag finner det bästa priset med frakt inräknat kommer få min beställning.

Ha det gott.
 
Också köpt en Mora BC black

Beställde en från knivhuset. Stötte och blötte vilken kniv jag skulle införskaffa. Var inne på en
Gerber Bear Grylls Ultimate Knife men har fått för mig att den är för smäckig. Moras knivar har inte gjort mig besviken förut. Det är väl som många säger här funktion måste gå före utseende i detta läge. Vissa knivar är bruksknivar andra samlarobjekt.
mvh
 
Beställde en från knivhuset. Stötte och blötte vilken kniv jag skulle införskaffa. Var inne på en
Gerber Bear Grylls Ultimate Knife men har fått för mig att den är för smäckig. Moras knivar har inte gjort mig besviken förut. Det är väl som många säger här funktion måste gå före utseende i detta läge. Vissa knivar är bruksknivar andra samlarobjekt.
mvh
Och B Grylls knivar är ingetdera ;).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
bushcrafter Bushcraft - överlevnad!!! Utrustning allmänt 44
Jojosurf Black Diamond Alpine vs Trail Ergo Utrustning allmänt 3
Ringnes Suunto Alu deep black Utrustning allmänt 10
nordtillsyd Black Diamond Trekking Poles Utrustning allmänt 2
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.