Montering av hjälpkamera vid klättring

Hej!

Var ute och lekte med en GoPro på hjälmen under klippremiären i helgen.

Jag hade kameran fäst med resårband på hjälmen, precis som en pannlampa. Jag märkte dock att jag ofta slog i kameran i väggen, särskilt vid överhang, och när jag tittade ner för att kolla fötterna. Resultatet blir skarpa skrapljud, plus risk för repor i linsen. Dessutom skulle jag vilja få kameran lite längre ut från väggen.

Är det nån som har labbat med detta? Vore det bättre att ha kameran mitt uppe på hjälmen? På en pinne bak i ryggsäcken? Nåt annat?

John
 
Hjälpkamera?

Vad ska kameran hjälpa till med? Om den ska ta vikt nånstans så är det inte så smart att ha den på en pinne bakom kroppen.

Nä, jag skulle tro att den kan sitta ganska bra på sidan av hjälmen, al a Aliens marines. Om du har den kopplad till en bra 3g mobil så kan du ha en insatsledare på backen som hjälper (se där!) dig med att hitta grepp och allmäna anfallsvägar också. Och komma med dåliga råd :)

Hej!

Var ute och lekte med en GoPro på hjälmen under klippremiären i helgen.

Jag hade kameran fäst med resårband på hjälmen, precis som en pannlampa. Jag märkte dock att jag ofta slog i kameran i väggen, särskilt vid överhang, och när jag tittade ner för att kolla fötterna. Resultatet blir skarpa skrapljud, plus risk för repor i linsen. Dessutom skulle jag vilja få kameran lite längre ut från väggen.

Är det nån som har labbat med detta? Vore det bättre att ha kameran mitt uppe på hjälmen? På en pinne bak i ryggsäcken? Nåt annat?

John
 
Gissar

att det skulle ha stått Hjälmkamera i rubriken.

Tror att flera olika sätt att hantera kameran är bättre än bara ett. Vad vill du uppnå?

Thure
 
Har lekt lite med kompisens GoPro vid klippklättring, monterad på hjälmen. Upplever inte att jag slår i den mycket, men det händer ju. Största svårigheten var att få till vinkeln, tycker jag, man vill ju se händer å så, och inte bara en klippvägg.
Sen tycker jag inte vidvinkel är nåt vidare, eller så var det för stor vidvinkel på den.
Kan se nyttan med hjälmkamera om man gör film och vill ha korta, justa inklipp, men då bör man ju ha andra bra vinklar också.
Har dock testat den på is, och det var en betydligt häftigare upplevelse.

(Gillar filmen från ryggstativet skarpt, men fasen va jobbigt det verkar va att klättra med.)
 
Det bästa om man vill filma klättrare är att jumeera på ett rep alldeles bredvid klättraren. Gärna om det går att utföra med bara en hand kanske?
 
i crackoholic vill jag minnas att det är ett kort klipp från en kamera på klättrarens arm när han dunkar ner näven i kritpåsen - kreativt!
 
Om jag inte misstar mig, så sitter den kameran på en forummedlem. Som dessutom leder Minaret på Häller vid tillfället. Skulle va mkt intressant att höra hans känsla av att ha en kamera på armen på ledpresset av en potentiellt dödlig kiltur i grad 9-. Rob?
 
Pinsamt av en journalist att stava fel i rubrik, men ni fattade nog... Fast visst hade Alien-varianten varit rätt kul. Jag har massvis av klätterkompisar som är grymma på beta och skulle gå loss totalt på att sitta framför sin dator och hojta beta i ett headset!

Nåja, känns som att det inte finns nån riktigt bra lösning. Mitt på hjälmen tyckte jag dock såg bättre ut en min variant med kameran framtill. Och varianten på en pinne var ju riktigt läcker, även om den kanske blir klumpig om det blir kaminer eller så.

En kompis föreslog en radiostyrd helikopter. Kunde nog bli rätt balla kameraåkningar. Men återigen svårt att filma sig själv.

Får väl bli rik och sponsrad och skaffa mig ett kamerateam istället!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
joask202 Fästa greppbräda i betongvägg Klättring allmänt 14
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
klätterpojken vägg vid rodelberget Klättring allmänt 0
ramboe Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared ) Klättring allmänt 4
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
johnliungman Planerad bergstäkt vid Skälefjäll Klättring allmänt 10
Mezzner Älgjakt vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 9
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
jcederli Getingbo vid ankaret på omöjligaväggen Klättring allmänt 0
AriGold Klätterolycka vid Lyse kyrka Klättring allmänt 7
Rimfrost_i_skägget Statrep upphittat vid Häggsta Klättring allmänt 2
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.