Mobiltelefon i fjällen

Hej!
Kan någon hjälpa mig att välja en mobiltelefon som är lämplig för fjällvandring? Vad jag har förstått är vissa telefoner extremt fuktkänsliga och tål inte stötar... Jag kan tänka mig att köpa både nytt och begagnat. Samtals-/standbytid är inte så viktigt eftersom den bara ska användas för utgående "nödsamtal".

Lotta
 
Ericsson R310?

Ericsson r310(trorjag den heter)marknadsförs ju som en äventyrstelefon,ska tåla både stötar o väta.Men den tillhör ju inte dom minsta på marknaden,+att hajfeneantannen kan tyckas lite väl stor.Men ändock,kan den kanske va ett alternativ
 
Siemens M35i.....köp!!!!

Jag har lösningen på ditt problem, lösningen är Siemens M35i. Det är en liten (bara hälften så stor som Ericssons äventyrstelefon) och robust sak med bra funktioner som tex wap (funkar ju jättebra i betongen, och säkert ännu bättre på fjället!!!!

Lycka till!!!!
 
Operatör?

När vi ändå är inne på området, vilken operatör är lämpligast? Misstänker Telia men det vore intressant att veta vilken täckning de egentligen har.

/Richard
 
Inte GSM på fjället

Hej!

Att förlita sig på en GSM-telefon i fjällen är dumt.
Täckningen är obefintlig p.g.a. berg som skärmar av signalen.
Dock brukar täckningen vara bra där vägar finns (Kvikkjokk, Ritsem ...).

Bättre är då en satellit-telefon.
Denna kräver bara fri sikt mot himlen.
Dock osäkert med vilka/vilket nät (Iridium?) som fungerar.
Priset är åxå en hake.

M v h
Örjan :)
 
Tele

Jag tog med min GSM när jag var och vandrade i sarek funkar inte, men jag har ringt till Sitojaure hemmifrån för att kolla båt turer till Pastavagge men dom hadde NMT tror jag så jag skulle inte lita på en mobil telefon i fjällen.
 
Mobiltelefoner

GSM kan man i princip glömma i fjällen. I närheten av vägar, samhällen och fjällhotell fungerar de. NMT fungerar mycket bättre. Jag släpade med mig en NMT halvkilostelefon i somras och den fungerade inte speciellt bra.

Satelittelefoner är alldeles för dyrt och klumpigt för oss vanliga döda. Dessutom så har ju Iridium lagt ner verksamheten.

/Jonas U
 
Ericsson R310s - can´t beat the feeling

Jag har en ovanstående telefon och den är helt underbar att ha vid fiske,vandring, skidåkning etc
Den är dessutom inte särskilt dyr!
En del vill mena att den är stor, men det är en sanning med modifikation...
TY - en mobil att ha med sig vid sport och dyl bör vara möjlig att använda med handskar på!
Sen så ser den lite stor ut, men vikt och yttermåtten är mindre är en Nokia 5110...

Sen är ju smaken som baken
=)

Som tidigare sagts, bör åter också förstärkas, att mobilen är en falsk säkerhet i fjällen, jag tar med min mest på kul då jag inte behöver vara rädd om den!

Om Du skulle vara intresserad av den så finns ett bra test i nyaste tidningen MOBIL eller gå till deras hemsida - http://www.mkf.se (under uppgradering i detta nu)

Lycka till med ditt val!

MVH
Jolo
 
Hej

Den enda telefonen som jag har haft täckning överallt med är en stor ca 2kg+ Mobira telefon med NMT 450 Röd abonemang. Denna telefon har jag haft ständig täckning under en blisemester i norge, i Spiterstulen och i hela stockholms skärgård.

Tyvärr är det ju ingen vandrings telefon direkt, 2kg eller mer är lite väl mkt.
Eftersom telefonen äv VÄLDIGT gammal har batteriet pajjat, vilket gör att den endast funkar med ett bil batteri, dvs. användning i bil/båt.

Men den var perfekt som nödtelefon när vi var i spiterstulen under lågsäsongen, då hade vi den som nödtelefon i bilen som inte stod stod så långt ifrån tälten utifrån vilka vi gjorde dagsturer.

Anledningen till att den har så bra täckning är att den har 15 W uteffekt (jämför med ca 1 W på nya små telefoner), vågorna är inte lika känsliga för hinder ex. skog, berg osv. Jag tror även att NMT nätet är bättre utbyggt i glesbyggd än GSM nätet.

Den här typen av abonemang och telefon tror jag knappast man får tag på idag så vida man inte har tur på begagnat marknade.

Men eftersom du ville ha en telefon för fjällvandring så kanske inte detta är ett alternativ =)
 
ring från toppar, nödtelefoner

Hejsan !
Min erfarenhet är att GSM-telefon (har själv en Nokia 3210) funkar bra omkring Kebnekaise fjällstation iallafall. Så då kan man ju ringa och tala om att man är snart på väg hem. Från keb sydtopp går det ju finfint att ringa också liksom topparna däromkring.Själv har jag min telefon i ett vattentätt fodral.

Är man ettt gäng och nåt händer så är det ju bara att springa upp på närmsta topp och ringa ;-)

Däremot, nödtelefonerna vid fjällstugorna är ett säkrare alternativ.Helt OK att använda om man vill underrätta oroliga anhöriga under ensamturer. Jag har själv ringt från Sälka och Gällivarepolisen var ju trevliga att ha med och göra.

Varning dock för att försöka ringa från Alesjaure, stugvärdarna är inte alltid så pigga på den idén.Är det någon som tar åt sig så tar jag gärna den diskussionen. Är man ute och ensamvandrar så måste man ju få underrätta andra när man beräknas komma till civilisationen.

Anser, Mats Frank, Umeå
 
Inget att lita på men....

Hej!

Håller i stort sett med föregående inlägg i denna fråga. Mobiltelefonen är inget att lita på i fjällvärlden.

I norra Sverige, fjäll eller inte, har Comvik, Europolitan nästan uteslutande täckning endast i tätorterna.

Telia har mycket god täckning där det bor folk, dvs även i inlandet och efter relativt små vägar i inlandet och även upp i fjälltrakterna. Men det är som sagt begränsat till områden kring dessa vägar.

Det har dock hänt att jag, vid vandringar nära norska gränsen har testat, och då blivit uppkopplad mot norsk operatör. Det verkar som att norrmännen pga landets topografi har varit tvungna att bygga starkare basstationer/sändare som täcker större områden. Många norrmän bor och lever ju i "vildare" terrängformer än de som vi besöker vid en normal svensk fjällvandring.

Naturligtvis kan det verka onödigt att ha telefon med mtp vikt, men nog kan det vara trevligt att komma i kontakt med sina anhöriga vid förseningar, även om man naturligtvis förberett dom där hemma att man inte kan gå efter exakt "tidtabell" i fjällen.

Mvh Bert Bodin
[Ändrat av nidob49 2001-01-06 kl 12:20]
 
I Norr, i inlandet och fjällen, är det bara NMT450, system som gäller. Du kan komma fram på GSM, men befinner Du dig inbäddad i höga fjäll,eller skog kommer Du inte fram. Nya 450 telefoner har minskat både i vikt och storlek. 450 systemet har byggts ut, och har numera bättre och kraftigare stationer.

Lasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
morgy Funkar mobiltelefon i Hoiganvagge Fjällvandring 6
Juventus88 Mobiltelefon Fjällvandring 15
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.