Mitt MSR XGK driver mig till vansinne!

Du har inget annat munstycke att prova med - typ den för diesel/fotogen.

Det brinner magrare med denna munstycke och kan bli problem med låga som kanske vill blåsa bort med bensin i vissa lägen, men bör fungera med köksfotogen - men det är en väg att kolla så att det inte är själva munstycket som stryper till sig när det värms upp, likaså om munstycket är skadat med ojämna kanter på utlopp efter ovarsam hantering med kniv eller liknande rengöringsförsök istället med rensnål så att strålen blåser fel, delat och snett.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Multifuel betyr ikke at alt funker. Med Kerosene munstykket (SK)bør det funke med fotogen, lack-nafta, diesel eller tennvæske for kullgrill på flaska./pumpe

Bilbensin burde funke en stund med bensinmunnstykke,(SG) men du vil få avleiringer!

Rikelig forvarming med sprit eller tennol er et must. Har du hatt sprit på flaske må du skylle gjennom med fotogen før packningene sveller!

dsk
 
Kör du fotogen måste du preppa med T-röd för att få fart på elden...

Mitt XGK går alldeles utmärkt att förvärma med fotogen. Dock krävs att du tänder med en tändsticka och sedan låter tändstickan fungera som en veke. Förvärmningslågorna blir också högre med fotogen än med kemisk ren bensin.

Sprit är helt värdelöst tycker jag, fotogen eller Aspen är det som gäller.
Instämmer till fullo.
/Niklas
 
Fan man satte fart på geniknölarna ute i landet, och jag är som sagt tacksam för alla idéer!

Jag har bytt bränsle och blåst den ren med tryckluft mellan bränslebyten. Jag har inte vänt på insug/utsug, tror inte det är görligt på modellen. Jag har rengjort samtliga delar, bytt samtliga o-ringar, testat bränsleflödet otänt och det funkar utmärkt. Jag har skruvat på flödet längs hela registret, dvs allt från näst intill ingenting till fullt ös. Jag har rengjort munstycket, både bortplockat och på plats med den själv-rengörande nålen.

Det är mycket mystiskt. Jag inbillar mig att det finns bara ett fåtal saker som kan krångla på detta erkänt driftsäkra kök - bränsletillförseln torde vara en sak, men jag kan nästan garantera att jag uteslutit detta. Det andra som jag inbillar mig kan krångla är munstycket/bränslet, som Nils är inne på...

Jag fick inte tag på tekniskt ren bensin, men som någon skrev ska det här köket funka med alla tänkbara bränslen, och jag har använt det i mer än ett år i Arvidsjaur - på Tenol!

Snart går det för högstbjudande här på tråden...

Jag skulle också testa att byta munstycke - efter att först ha bytt bränsle till alkylatbensin eller kemisk ren bensin och testat detta bränsle.

Kemisk ren bensin brukar finnas på färgaffärer och alkylat hos bemannande bensinmackar och gräsklippar/motorsågs-handlare.

En viktig sak som nog inte har blivit helt klarlagd. När lågan slocknar och innan du har hunnit stänga av reglaget, fortsätter gasen (eller vätskan) att strömma ut ur munstycket? Om ja, ökar flödet ytterligare om du öppnar kranen ytterligare och/eller pumpar upp trycket ytterligare? Om svaret på frågorna är ja, måste felet ligga i munstycke/bränslevalet.
/Niklas
 
Lägger ner vapnen...

Jag lämnar med varm hand över mitt XGK till en expert, och blir härmed Drakflygare istället.

Vi får se vad Ingvar kan hitta på med det. Tack för alla tips!
 
Jag lämnar med varm hand över mitt XGK till en expert, och blir härmed Drakflygare istället.

Vi får se vad Ingvar kan hitta på med det. Tack för alla tips!

Se till att använda rätt bränsle den här gången. ;)
Multifuel går inte eller dåligt på etanol, likaså lampolja och dylikt.

4takts alyklatbensin eller heptan rekommenderas.
 
Jag lämnar med varm hand över mitt XGK till en expert, och blir härmed Drakflygare istället.

Vi får se vad Ingvar kan hitta på med det. Tack för alla tips!

Men du måste ju rapportera hit hur det går för experten.

Det kanske är för sent att komma med tips nu men jag tänkte faktiskt till om det här när jag hade gått och lagt mig i går.
1. pumpa upp trycket och öppna kranen, om det kommer bränsle då låt det spruta på ett tag och se om de tavtar, om det kommer bränsle borde det ju vara munstycket som krånglar på något sätt.
2. Om det inte kommer bränsle öppna bränsleflaskan försiktigt, om det då pyser och du får bränsle både här och där så finns felet någonstans på vägen, om det inte pyser och stänker så är förmodligen pumpen kass
3. Har du tryck men inget bränsle kommer så jobba bakåt i systemet oh se vad som händer, börja med att ta bort munstycket och öppna kranen, kommer det fortfarande inget så ta bort brännaren och se om det kommer bränsle ur röret, o.s.v hela vägen bak.
Pär
 
hej
kan även vara nåt med kranen, typ packningen till kranen ..

men finns det bra tryck ut ur munstycket så kvarstår "bara" munstycket och bränslet..

vänligen nils
 
Fan gubbar, nästan så jag blir lite rörd över att Ni engagerar Er så mycket! Jag är säker på att Ingvar kommer att rapportera hur det går, om det inte visar sig vara ett för lättlöst fel förstås, då hoppas jag att han mörkar det... :)

Pär, ligg inte sömnlös över det här, svar kommer. Har dock nyss lagt det på lådan, så Ingvar torde ha det i sin hand på torsdag, så räkna med en redogörelse till helgen!

Mvh Pontus
 
Hoppas inte att han mörka dom enkla felen, dom kan måhända vara väldigt pinsamma för stunden för den som har gjort det och skriver i forumet, men i långa loppet väldigt hjälpsamma för andra så att man kollar även 'den dumma grejen som skapade en så lång tråd' alternativt beskriva ett långsökt fel.
 
Expert vet jag inte men gillar att elda :p

Då brinner det igen. Iaf på alkylatbensin. Munstycket som satt i var märkt G K. Skruvade givetvis isär köket i beståndsdelar vilket gick fort. Rengjorde allt. Det var flöde i bränsleröret men jag rengjorde det ca 10 ggr. Det fanns lite bränsle kvar i pumpen. Detta bränsle brann precis som Pontus skriver. Men när det nya bränslet kom började det arta sig. Efter någon minut var det en fin blå låga. Efter att stängt av det kom en tjock tjärliknande vätska ut ur brännaren. Provade även en ny pump men det gjorde ingen skillnad då det redan brann bra.

Syns att köket varit med på några turer. Var detta med till Kina/Nepal?

Någon som köpt det nya MSR XGK Expedition kit och inte tänker använda munstycken och flamspridare till den äldre modellen?

Mvh Ingvar
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips