Mitt MSR XGK driver mig till vansinne!

Bra jobbat Ingvar! Vad kommer den tjärliknande sörjan från tror Du?

Jag har för mig att köket hängde med till Tibet men att det blev liggandes längst ner i ryggsäcken pga dålig effekt, fel bränsle för höjden tror jag.

Jag pröjsar dina utlägg för köket om Du behöver reservdelar förstås.
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Bra jobbat Ingvar! Vad kommer den tjärliknande sörjan från tror Du?
.

Jag får samma tjärlikande sörja i mitt MSR XGK-kök. Jag tror det är ämnen från bränslet som inte förbränns som de ska och bildar denna beläggning inne i röret mellan pumpen och brännaren. Om man använder dålig diesel eller lågoktanig bensin så blir det väldigt mycket tjära i röret. När man använder dåliga bränsle så gäller det att rensa röret regelbundet annars slutar brännaren att funka. Vid användning vid låga temperaturer och på hög höjd blir det även mer tjära.

/Stellan
 
När jag var i Niger använde jag någon konstig bensin som gjorde att allt blev gult och det blev stopp nästan hela tiden. Även alla packningen inne i pumpen gick sönder efter ett tag. Köket klarar mycket men inte allt.

/Stellan
 

Bilagor

  • DSC_0117.jpg
    DSC_0117.jpg
    71.4 KB · Visningar: 726
  • DSC_0136.jpg
    DSC_0136.jpg
    63.2 KB · Visningar: 724
hmm, undrar om du inte råkade ut för blyad soppa där - och inte så lite bly heller...

har man primitiv fraktionering av oljan utan crackning mm. så blir det mest n-alkylener i bränslet och denna kännetecknas av att ha synnerligen låg oktanhalt och genom att hälla i lite blymetyl så ökar man den från fotogenklass med 4:5-1 i kompression som mest utan knackning till något som går att använda i modernare motorer med 9 -10:1 i kompression utan knackning.


i brist på teknik så häller man i kemikalier, vilket är stor risk att man gör i fattigare länder.
 
Svart jox i brännare och rör efter "fotogen" var i centralamerica mest tjära och lite asfaltsderivat.
Allt gick bort med bensin och knogfett, rensnål samt mässingtandborste var oxså behjälpliga. Jobbigast var att rensa duschgolvet efteråt.
Gul beläggning brukar vara vara åt blyhållet till.
Bränslen är vad de är. Inte alltid vad som står på etiketten om det nu finns någon.
Flygbensin och jetfotogen är relativt rena.
 
snarare blyoxid, den typen av färgning, dock gärna lite brunare ton såg man på tändstiftens keramikfot på den tiden man hade blyad soppa på 70 och kanske början av 80-talet här i sverige.
 
Hur går det med köket?

Ett tips är att aldrig använda papper när man torkar av vajern inne i röret. Det kommer att fastna små pappersfiber på den som gör att munstycket sätts igen direkt. Det är bättre att använda en tygbit när man torkar rent vajern.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips