Mindre ryggsäckar och lättare.

Är det stor skillnad mellan ryggsäckarna. Som 65 liters, 70 liter eller 80 liters.
Jag har kollat på en del sidor och jag har sett ryggsäckar där på 65-70 liters och väger lika mycket som min 85 liters.
På min vandring tänker jag nog ta min 80 liters ryggsäck.
Jag funderar på att vandra i Alperna i sommar, men exakt var vill jag inte berätta än. Bergen är höga och det är vanligt att banta ner packningen en hel del och proviant finns oftast att köpa på vandringen. Jag tänker tälta med ett litet lättvikts tält.
Har läst massor och det är mycket vanligt att ha mindre ryggsäckar även när de har tält med sig. Jag tycker att det låter väldigt tufft och ha så små ryggsäckar och jag är van med lite vikt och grejjer i dom.

Låter tufffare att gå med stora säckar och mer vikt i brant terräng. Lätt är bättre. Jag klarar mig på 55 liter för en vecka i fjällen utan att köpa extra mat på vägen. 12-13 kg brukar den väga.

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.
Har en Exped ligtning 60 L bra bärsystem om man lägger lite cellplast bakom skulderblad om man har något ojämnt i säcken mkt fästen utv men ingen stor mesh ficka annars OK.
Har haft 30 L packpåse ovan vid 12d med all mat,men har nog mer än påsen med all mat.
Så med end någon dags mat räcker denna säck väl.
Har provat lättare som Bergans helium men för klent bärsystem och svajig vid lätt klättring min ok även om kuperat sitter bra på ryggen.

Har man med sig det man verkligen behöver kan man komma fram till vilken storlek på ryggsäck som är lämplig. Helt självförsörjande med allt kräver en större ryggsäck, och kan man köpa mat mm kan man såklart gå ner i storlek. En 60 liters som är lite luftig är ju trevligare än en 45 liters som är proppfull.

Men...jag vet inte. Allt beror väl på vad man vill betala under vandringen.

Att tälta i alperna är inte självklart. Ganska reglerat. Men kan nog funka att smyga en bra bit från hus och sätta upp tältet sent och riva det tidigt. Kolla Peter Hackmans vandringssida https://share.google/xZkVXVccru8m3QuOb

Moderna enmanstält, sovsäckar och liggunderlag samt enkla kök har liten packvolym vilket har betydelse för ryggsäcksvalet. Jag föredrar att få ned hela packningen i säcken. Tycke och smak och bärkomfort att väga in i valet.

Thure

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.