Min preliminära tur Abisko - Kebb

Hej.
Jag är inte direkt erfaren vandrare, men har alltid vilja komma ut mera, men av nån anledning fastnat i stan, har några månader att träna.
Tiden för vandringen är under semester tider, Juli - Aug skiftet
Så nu efter att mitt skadade knä har läkt ihop tänkte jag slå till att vandra och ta mig upp för Kebb.

Har läst flitigt på forumet men inte direkt kunnat lista ut hur lång tid min tur ev. skulle kunna ta. Efter som jag inte känner till terrängen så bra.

Så nu efter att ha suttit och tittat på kartan har jag hittat en ev. som inte ser allt för "jobbig" ut.

Abisko - längst dag hammarskölds leden - över bron vid Miesakjarvi - ner förbi vistas stugan - upp till Kaskavagge (spendera natten) - Tarfala - Kebb fjällstation - upp på toppen - nikkaluokta.

Tänkte mig att detta borde högst ta 10 dagar och kanske nån reserv att klara av.
Men vad tror ni?

Jag vill inte vara helt ensam på spåret så nån person får man gärna stöta på imellanåt.
 
Senast ändrad:
över bron vid Miesakjarvi

Det finns ingen bro där -- det avlånga krysset på kartan markerar ett vadställe, som jag tror dessutom är något osäkert. Bättre då att fortsätta Kungsleden till Alesjaurestugorna och gå vidare ner i Visttasvággi därifrån.

upp till Kaskavagge (spendera natten) - Tarfala

Observera att "Kaskavagge" är ett rastskydd och inte en vanlig fjällstuga med stugvärd, gasol o.s.v.
Passövergången till Tarfala (markerad med prickar på kartan) är dessutom vansklig vid dålig sikt, eftersom det bara är stenblock, så då är det kompass som gäller. Nedstigningen till Darfálvággi är sedan kanske inte den skonsammaste för ankomna knän -- men det är ju inte en bestigning av Sydtoppen heller...

Tänkte mig att detta borde högst ta 10 dagar och kanske nån reserv att klara av.Men vad tror ni?

En fråga, som även anknyter till ovanstående -- har du tänkt att tälta, bo i stugor eller både och?

Jag vill inte vara helt ensam på spåret så nån person får man gärna stöta på imellanåt.

Under den tidsperioden träffar du nog folk mest hela tiden. Sträckan Vistas-Tarfala är dock inte så frekventerad, så där kan det nog hända att du får gå ensam.
 
Tack för infon, får nog börja lära mig tyda teckenförklaringen på kartan först :)
Vada hade jag verkligen inte tänkt mig att göra. Så det får bli att man får ner via Alesjaurestugorna.

Jag hade tänkt att tälta största delen, om vädret blir för djävligt så kanske man flyr in i en stuga en natt. Men endast som "nödsituation". Så nån låst dags sträcka kommer det inte bli utan slår upp tält när det är dags.

Att Kaskavagge bara var ett rastskydd hade jag listat ut genom alla inlägg här :)
Varför jag vill sova där är för att jag ska kunna ta mig ner till Tarfala och kanske även kebb fjällstation på en dag.
Hur skulle man gradera Passövergången till Tarfala i svårighetsgrad? lätt medium svår? Beroende på väder?

Knät är det igentligen ingen fara med skademässigt längre, utan jag saknar endast muskler runt omkring, men det borde jag hunnit bygga upp tillräckligt på 6 månader.
 
Hej,
Om man jämför med Kungsleden i övrigt så skulle jag säga att Kaskavagge är svår. Vandrade kring Kebnekaisemassivet i somras och besökte bland annat Singi och Tarfala men gick då via Kebnekaise fjällstation. Gick med lätt packning från Kebnekaisfjällstation och det var vi glada över. Det är ju rätt så lång stigning och med mycket packning så blir det jobbigare. Från Singi är det ett par höjdkurvor till. Man ska nog inte vara helt otränad och terrängen stenig och vädret lynnigt. Tog en lunch vid STF stugan i Tarfala och då slog det helt om och snabbt. Var beredd på blåst... Kan vara snålt om bra tältplatser.
 
Då verkar det som om vägvalet över kaskevagge kanske inte är den bästa för en oerfaren.
För mn vill ju inte trilla och slå ihjäl sig och försvinner ner bland klippblocken =D

Man kanske borde gå dom lättare vägarna.
Ska se om jag kan hitta nån annan trevlig väg. som tar 10 dagar inklusive nån extra dag.
För det vore ju för snopet om man inte kunde ta sig upp på toppen i slutet av sin tur för att resten utav turen från Abisko dragit ut på tiden pga. dåligt väder.

Men det får ju inte vara för lätt heller. Men det kanske det inte är där uppe? :)
 
http://kebnekaise.nu/se/reseberattelser/resa8.php
Här går det att läsa om erfaranheter från sträckan Vistas - Kaskasavaggestugan -Tarfala

Enda egentliga svårigheten är nedstigningen till Tarfala. När en del karakteriserar Kaskasavagge som "svår" menar de nog att den är svår att genomkorsa från öst till väst och vice versa.

Ur Detta är Kebnekaise av Tore Abrahamsson:

"Via den rösade leden från Vistasstugorna, över Unna Räitajåkk och vidare runt Palkastak, kommer man enkelt in i Kaskasavagge fram till rastskyddet där rösningen upphör."

En rekomendation är att gå till biblioteket och ögna igenom färdvägarna och dess gradering i "Vandra Kungsleden 1" av Claes Grundsten eller titta igenom den ovan citerade boken.
Det brukar ge det bästa underlaget till frågor som ger bra och relevanta svar på detta forum.

Lycka till!
 

avslutad210712

Gäst
Då verkar det som om vägvalet över kaskevagge kanske inte är den bästa för en oerfaren.
För mn vill ju inte trilla och slå ihjäl sig och försvinner ner bland klippblocken =D

När det gäller Vistas-Kaskasavagge så har jag aldrig gått det själv men vad jag har förstått så är det jobbigt pga höjdskillnaden men inte speciellt svårt i övrigt.

När vi gick genom Kaskasavagge från väst till öst så var vi också lite oroliga för beskrivningen av blockterrängen som finns i Grundstens bok där vi fick intrycket att det var stoooora blockstenar men de var av en rätt normal storlek. Däremot finns några saker man skall tänka på om man skall gå genom dalen och det är att blockterrängen är lång, stenarna ligger lösa på många ställen och vickar lätt när man kliver på dem så man bör kanske inte hålla alltför hög hastighet genom och sist men inte minst - när det regnar blir stenarna snorhala. Om jag jämför Kaskasvagge med Kuopervagge så är det exakt samma typ av underlag så jag skulle inte rekommendera Kuopervagge heller när det regnar men i bra väder så är båda dalarna värda ett besök. I Kaskasavgge finns en glaciärsjö (dold bakom en moränrygg) som är värd att titta på.
 
Hej igen,
Jag skulle inte planera allt för mycket utan ha några förslag som jag kan alternera emellan beroende på väder och hur fort ni vandrar etc. Om du ska upp till toppen till varje pris så kanske du får ligga och avvakta kring Keb ett par dagar i fall vädret inte är det bästa. Det kan spoliera även de bästa planerna... :)
I somras hade vi ett rätt så tight vandringsschema men valde att planera om då det var alldeles för varmt (!) för att röra sig mitt på dagen, vilket medförde att dagsetapperna blev kortare än planerat. Man ska ju njuta också...
 
Resan bokad idag.

Då var flyget bokat.
Så nu måste man packa lätt för att komma under 20Kg för incheckat bagage :)
och 8 Kg i handen så klart.
Lyfter 23 Juli och åker hem 3 Aug.
11 dagar i fjällen.

Vandra Kungsleden 1 var en grymt bra bok. Jag släppte mitt första tur förslag och funderade ihop en ny, lite enklare enligt boken.

Turen kommer gå:
Abisko - Vistas - Nallo - sinnivaggi - sydtoppen - Kebb fjällstation - nikkaluokta.
Detta beräknade jag till 8 dagar så man har en del reservdagar tillgodo vilket jag tror att jag kommer behöva då jag inte riktigt känner mitt knä riktigt än efter skadan.

Fråga..

Hur är denna leden om det är dåligt väder? Just leden Vistas - Nallo - Sälka?
Och hur är dürlingsled vid dåligt väder? Blockmarken blir det super halt när det är blött.
Har lite reserv förslag på turer om inte knät skulle fungera.
 
Vägvalet!

Då var flyget bokat.
...
Turen kommer gå:
Abisko - Vistas - Nallo - sinnivaggi - sydtoppen - Kebb fjällstation - nikkaluokta.
Detta beräknade jag till 8 dagar så man har en del reservdagar tillgodo vilket jag tror att jag kommer behöva då jag inte riktigt känner mitt knä riktigt än efter skadan.

Fråga..

Hur är denna leden om det är dåligt väder? Just leden Vistas - Nallo - Sälka?
Och hur är dürlingsled vid dåligt väder? Blockmarken blir det super halt när det är blött.
Har lite reserv förslag på turer om inte knät skulle fungera.

Hej!

Hoppas att du tar lite nattpauser mellan Abisko och Vistas! hehe
Det enda som jag tror kan vara jobbigt för ditt knä är Keiron backen, om du nu går den vägen. Nåväl. Från Vistas till Nallo har du en helt ok stigning, om jag inte missminner mig så är det 9 km de stugorna den gör du på 2-3 timmar, underbar vandring vid vackert väder. Nallo-Sälka (10 km) en enkel vandring kort stigning upp tills du kommer till en sjö som du går utmed sen är det en behaglig nedförsbacke till Sälka stugan som inte går att missa. Har du en dag över och vackert väder så skulle jag besöka glaciärsjön vid Sälka, stugvärdarna kan peka ut var den är, glöm inte att kolla om min och min kompis sten-"solstolar" finns kvar.

Ha en underbar vandring
 
Hej!

Hoppas att du tar lite nattpauser mellan Abisko och Vistas! hehe
Det enda som jag tror kan vara jobbigt för ditt knä är Keiron backen, om du nu går den vägen. Nåväl. Från Vistas till Nallo har du en helt ok stigning, om jag inte missminner mig så är det 9 km de stugorna den gör du på 2-3 timmar, underbar vandring vid vackert väder. Nallo-Sälka (10 km) en enkel vandring kort stigning upp tills du kommer till en sjö som du går utmed sen är det en behaglig nedförsbacke till Sälka stugan som inte går att missa. Har du en dag över och vackert väder så skulle jag besöka glaciärsjön vid Sälka, stugvärdarna kan peka ut var den är, glöm inte att kolla om min och min kompis sten-"solstolar" finns kvar.

Ha en underbar vandring

Klart att det är nonstop till Vistas ;)
Jag kommer ha ett stopp vid abiskojaure stugorna och alesjaure stugorna så lite vila kommer jag allt att få innan Vistas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
avslutad130206 Min packningslista 10 dagar Fjällvandring 70
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.