Finslipa min Sarekplan!

Kära Utsidingar!

Orkar ni med att framföra synpunkter på ännu en planerad Sarekvandring? Jag hoppas det...

Så här är grovplaneringen: Änonjalme-Kisurisstugan- Rouhtesvágge-Guohpervágge-Násavágge- Álggajávvre-Darreluoppal- Linnés väg till Kvikkjokk.

Jag vill inte vada Sjnjuvtjudisjåhåkå, som alternativ till att följa jåkkens södra sida funderar jag på att gå mellan Sjpietjav och Gisuris, sedan Sierggavágge till Ruohtesvágge. Hur verkar det?

Från Násavágge till Álggajávvre, kan man gå över passet mellan Násatjåhkkå och toppen 1254 och sedan längs Gáiinájjågåsj ner mot kapellet? Eller göra en vidare sväng över Lánjekbuollda ner mot Miellädno?

Om bron över Miellädno fortfarande finns kan vi gå över där, annars får vi ta oss över nedanför kapellet. Kanske finns brukbara kyrkbåtar?

Det skulle kännas roligt att gå till Rissájávvre och "titta" på otillgänglighetspunkten.

Från Álggajávvre mot Darreluoppal är terrängen flackare, inga distinkta dalgångar man omöjligt kan tappa bort. Svårigheter med orienteringen här? Finns bättre och sämre stråk att välja mellan? Kanske kan man "hålla sej" i Tjågnorisjåhkå...

Om tiden verkar räcka bra planerar vi för Linnés väg till Kvikkjokk, blir det bråttom går det antagligen fortare att ånga på genom Tarradalen. Något särskilt att tänka på här?

Tretton dagar har vi på oss och första hela vandringsdagen blir 22/7

Jag lyssnar gärna på reflektioner och förslag kring vår tänkta tur! Avstyr tokigheter, varna för svåra vad, gräsligt stenskravel och videdjungler...

Hälsningar BrittMarie
 
Jag vill inte vada Sjnjuvtjudisjåhåkå, som alternativ till att följa jåkkens södra sida funderar jag på att gå mellan Sjpietjav och Gisuris, sedan Sierggavágge till Ruohtesvágge. Hur verkar det?
Man behöver väl inte vada Sjnjuvtjudisjåhkå när man tar den vanliga vägen från Kisurisstugan till Ruohtesvágge? Stugan ligger ju redan på rätt sida och det finns massor av broar längs Padjelantaleden.
 
Man behöver väl inte vada Sjnjuvtjudisjåhkå när man tar den vanliga vägen från Kisurisstugan till Ruohtesvágge? Stugan ligger ju redan på rätt sida och det finns massor av broar längs Padjelantaleden.

Nej, det är ju om man går mellan Áhkkamassivet och Sjnjuftjudis man måste vada, förstås...

BM
 
Nasavagge

I fjol gick vi från Alkavare (bron finns kvar men lite ranglig) upp efter jokken och upp mellan topparna 1254 och 1312 och ned till Nasajaure. Är en ganska steing och trist sträcka, men inga problem. Vackert vid Nasajaure och Kuopervagge. Vi gick sen från Kuopervagge upp mot Låutak rundande toppen och gick ned i Siergavagge. Rundande Kisuris och gick över Spietjaujokken just där det är som smalast mellan Spietjau och Kisuris. Följde sen på västra kanten ned till Kisuris.
Kan inte rekomendera att gå upp mot Låutak, stenigt och kargt. Bättre följa jokken upp mot renhagarna i Kuoppervaggens mynning.
En del bilder finns på min sida.
 
Från Násavágge till Álggajávvre, kan man gå över passet mellan Násatjåhkkå och toppen 1254 och sedan längs Gáiinájjågåsj ner mot kapellet? Eller göra en vidare sväng över Lánjekbuollda ner mot Miellädno?

Jag har rådbråkat mitt minne från den gång jag gick i dessa trakter, så här är några kommentarer! Det går troligen ganska lätt att gå över detta pass, men man har lite höjdmeter att ta sig över. Själv har jag gjort den där svängen över Lánjekbuollda och det var lättvandrad hed ända till kapellet vill jag minnas.

Från Álggajávvre mot Darreluoppal är terrängen flackare, inga distinkta dalgångar man omöjligt kan tappa bort. Svårigheter med orienteringen här? Finns bättre och sämre stråk att välja mellan? Kanske kan man "hålla sej" i Tjågnorisjåhkå...

Detta klarar du lätt! Om du redan tagit dig över Miellädno med kyrkbåt, alternativt bron, alternativt vad (det sista hänger på vattenståndet) så är du på västra sidan av nationalparksgränsen. Fortsätt bara söderut på den sidan och så småningom på sluttningen väster om Alep Sarvesjåhkå. De jokkar man passerar kan kräva vad men vaden är av enklaste sorten.

På det ställe där renstängslet korsar Tjågnårisjåhkå finns vattendelaren, och där bör man gå över till östra sidan för att få en lätt vandring till Tarralouppalstugorna. Efterhand blir nämligen Vássjájåhkå för stor att gå över. (Om man föredrar att istället gå väster om Vássjájåhkå ända ner till Tarralouppal kan man säkert göra det, men den vägen gick jag aldrig.)

Det där med att "hålla sej i Tjågnorisjåhkå" är jag inte säker på att jag förstod ;-). Om jag förstår dig rätt så rekommenderar jag som sagt att gå väster om. Det är rätt så kuperat med mindre kullar och sanka partier, så man får titta på terrängen och försöka hitta ett bra så bra spår som möjligt.

Varning för myggen runt Alep Sarvesjåhkå!! Två gånger har jag mött dem, och det är de mest aggressiva jag stött på i fjällen. Små, svarta och obarmhärtiga. Gå lugnt, svettas minimalt och slå läger någon annanstans!

Rekommenderar
Hans
 
Det där med att "hålla sej i Tjågnorisjåhkå" är jag inte säker på att jag förstod ;-)

Varning för myggen runt Alep Sarvesjåhkå!! Två gånger har jag mött dem, och det är de mest aggressiva jag stött på i fjällen. Små, svarta och obarmhärtiga. Gå lugnt, svettas minimalt och slå läger någon annanstans!

Rekommenderar
Hans

Tack för dina rekommendationer, Hans, de verkar kloka!
När jag skriver "hålla sej i" är jag inne på tävlingsorienteringstänk, där bäckar, stängsel etc, kallas för "ledstänger" och alltså är terrängföremål som man kan "hålla" sej i för att lätt hitta rätt!

Myggor brukar inte finnas på mina fjällvandringar, jag har inte tänkt ha några denna gången heller... ;) Men för säkerhets skull kan jag tänka mej att följa ditt råd!

Hälsn. BrittMarie
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tahoma Finslipa packlista Fjällvandring 67
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
avslutad130206 Min packningslista 10 dagar Fjällvandring 70
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.