Om min lätta packning och varför den är så lätt.

Min packning är lätt att jag inte förstör ryggen.
min ryggsäck är P.E.L.C bergen som används av engeska elitförband, den är stöttkön och är på 125 liter.

plus min varma sovsäck med ett renskinn så blir det zzzzzzzz.


ha de
Torgny Rönnqvist
 
renskinn är tungt, fast renskav är gott

Nej, nej, det där tror jag inte en sekund på.
Renskinn är ju jättetungt.Renskav däremot är ju gott, speciellt blandat med bacon och lite annat så kan man göra en mkt god vilt-pastasås.

Ryggsäck som har någon som helst militär anknytning är jag också mycket skeptisk till. eftersom Jag fick frisedel i lumpen pga gräsallergi och är dessutom pacifist.

Det enda som gäller i ryggsäcksväg är Norröna och Klättermusen, när ska folk lära sig det ;-)

MVH Mats
 
Varför min packning är LÄTTAST!

Själv kör jag med en L.I.T.E säck på 225 liter som används av elitstyrkorna inom Namibias hemvärn. I den har jag en vedeldad spis i gjutjärn och ett lägertält på 140 kvadratmeter i lättviktsmodell...

... håller med föregående talare, mycket skeptisk till militär utrustning som jag har haft tillfälle att bekanta mig med i 18 månader.

Men det är LOWE ALPINE som gäller på ryggsäcksidan!!!!

\\\//
|o o|
--oOO--|x|--OOo--

:) /Magnus
 
Norröna och millitärsäckar

Håller med om att Norröna gör fina säckar, men nog har de väl en ganska stark anknytning till millitärsäckar.
Norska försvaret köpte nyligen ett jätteparti med Storen och Stetind, dessutom tillverkar de ju Reconpack, Rangerpack och Combatpack som är rena millitärsäckar.
Men som sagt, de gör fina grejer.

hej på er.
 
Lätt eller tungt??

Det verkar som det idag finns två olika skolor för fjällvandring en att man skall bära med sig så lite som man bara kan och helst springa fram på fjället och den skolan där man skall ta med sig 1000 prylar allt från GPS till fullständiga kätterutrusningar. Se bara p å ryggsäcksfronten.. Förr tror jag att det var mycket vanligt med ryggsäckar i 60-70 l storlek idag är det många säckar i 100 klassen och självklart allt mer strippade 35-45 liters.

MVh
Cristoffer
 
Storlek genom åren...

Jag har själv en gammal trotjänare på 70 liter som jag använder ibland...men för att få med allt som krävs för en 12-14 dagars tälttur måste jag surra fast en packpåse på 30 liter och kanske överpacka snölåset en smula. Det var likadant för 20 år sedan, vad jag kan minnas.

Min nyaste säck är en softpack som rymmer ungefär lika mycket dvs ca 100-120 liter beroende på hur man packar. Så packvolymen har inte ändrats så mycket, i varje fall inte för mig.

Tälten blivit mycket lättare genom åren - mitt första Hilleberg rymde två personer och vägde 4.7 kilo, närmare dubbelt så mycket som ett modernt tvåmanstält från samma tillverkare. Sovsäckarna har istället blivit tyngre och större! När jag började fjällvandra för drygt 20 år sedan dominerade dunsäckarna kraftigt. En Caravan 1000 vägde ca 1100 gr och tog minimal plats i ryggan. Numera använder många syntetsäckar på både 1,5 och 2 kilo som har nästan den dubbla packvolymen mot en 1000.

Å andra sidan har GT-ställ (motsv) gjort att klädvolymen minskat.

Jag använder nog i mångt och mycket samma typ av utrustning som för 20 år sedan men pga av materialutvecklingen är den oftast (men inte alltid) lättare. Volymen verkar vara ungefär konstant.

/J.
 
Konstant volym

Håller med Johan om att packvolymen nog håller sig ganska konstant. Förut klarade man sig med en 70 liters säck som kompletterades med en eller två packpåsar så man kom upp i 100-130L.
Nu är ju filosofin att allt ska stoppas ned inuti säcken vilket medför att de stora säckarna blir på 100L och mer.
 
Min erfarenhet säger mig att ett par kilo betyder rätt mycket... T.ex. skillnaden mellan en plågsam och en en härlig tur. Är man inte så jättestark och måste hålla vikten nere tycker jag att lättviktsprylarna är värt värt varenda öre.

Men är man stark och vill bära tungt, då är det kanske en annan sak förstås!
 
vad är tungt?

Vad är då en tung packning? Jag brukar vandra 6-7 dagar och min packning brukar väga ca 18 kg med mat men utan vatten. Då brukar vi iof vara 3 st som kan dela på tält och kök.
 
18 kg är nog inte så tungt!? När jag var yngre stoltserade jag men vikter >30 kg. Det blev en himla massa bra-att-ha-saker och dessutom mycket mat. Maten gick aldrig åt. Fast på slutet var packningen bra mycket lättare.
Nu, som överviktig kontorsråtta, försöker jag hålla ner vikten. Fast i ärlighetens namn är nog belastningen på knän och fötter samma som då:). 20 kg packning + 10 kg övervikt.
Årets mål är att få bort övervikten ( snart där) samt minska packningen till +10 kg.
Finns det fler därute som vill vandra "light"?
 
Fem gram lättare...

...blir packningen om man borrar en rad med hål i tandborstskaftet!

Å andra sidan är det nog enklare att lämna hälften av alla de där "bra att ha-grejerna" som man annars alltid packar med men ändå aldrig använder...
 
Gramjakt

Frågan är väl om man är på expedition eller om man är på fjälltur. Måste väl ändå säga att lätt är rätt,det lämnar ju energi över till att njuta istället för att bära. Angående militär utrustning måste jag hålla med om att den oftast är slitstark men knappast lätt jämfört med dagens utrustning. Man kan ju gramma hur mycket som helst (kapa tandborste &sked t.ex) men allvarligt talat vem vill käka frystorkat på fjällturen? Ut & njut!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
avslutad130206 Min packningslista 10 dagar Fjällvandring 70
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
Ccalle Sarek - lätta skor Fjällvandring 7
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
awellander Lätta vandringskängor Fjällvandring 6
Vägslav Lätta sandaler till vandring? Fjällvandring 24
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Fjällvandring 4
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av Sealskinz och lätta dojor i fjällen Fjällvandring 20
Jörgen Fjaderlatt.se I fjällen med Sealskinz och lätta dojor Fjällvandring 20
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.