Turen kommer gå:
Abisko - Vistas - Nallo - sinnivaggi - sydtoppen - Kebb fjällstation - nikkaluokta.
Detta beräknade jag till 8 dagar så man har en del reservdagar tillgodo vilket jag tror att jag kommer behöva då jag inte riktigt känner mitt knä riktigt än efter skadan.
Fråga..
Hur är denna leden om det är dåligt väder? Just leden Vistas - Nallo - Sälka?
Och hur är dürlingsled vid dåligt väder? Blockmarken blir det super halt när det är blött.
Har lite reserv förslag på turer om inte knät skulle fungera.
Jag vet inte om du tänkt att tälta uppe i Kaffedalen och släpa packningen över Vierrenvarre till fjällstationen. Eller om du tänkt dig att gå ner via Silverfallet från Singivagge. I så fall är det svårare än ditt första alternativ Kaskasavagge-Tarfala.
Det bästa om du är oerfaren är i så fall att använda Singivagge som bas för toppbestigningen och sedan gå ut bakvägen ut på leden för att ta dig till fjällstationen vid keb.
Ditt första alternativ kaskasavagge-Tarfala är inte svårt, bara jobbigt. Men om du är beredd på blockterräng och fysiskt stark inga problem. Utsikten mot glaciärrerna och Kebnekaise från passet ovanför Tarfala bland de bästa i fjällvärlden om du har tur med vädret. Tältplatser hittar du t ex vid Tjaurajaure om du inte orkar gå hela vägen från rastskyddet till Tarfala på en dag, även om gräsmarkerna vid rastskyddet naturligtvis är mer inbjudande som underlag ...