Min preliminära tur Abisko - Kebb

Turen kommer gå:
Abisko - Vistas - Nallo - sinnivaggi - sydtoppen - Kebb fjällstation - nikkaluokta.
Detta beräknade jag till 8 dagar så man har en del reservdagar tillgodo vilket jag tror att jag kommer behöva då jag inte riktigt känner mitt knä riktigt än efter skadan.

Fråga..

Hur är denna leden om det är dåligt väder? Just leden Vistas - Nallo - Sälka?
Och hur är dürlingsled vid dåligt väder? Blockmarken blir det super halt när det är blött.
Har lite reserv förslag på turer om inte knät skulle fungera.

Jag vet inte om du tänkt att tälta uppe i Kaffedalen och släpa packningen över Vierrenvarre till fjällstationen. Eller om du tänkt dig att gå ner via Silverfallet från Singivagge. I så fall är det svårare än ditt första alternativ Kaskasavagge-Tarfala.

Det bästa om du är oerfaren är i så fall att använda Singivagge som bas för toppbestigningen och sedan gå ut bakvägen ut på leden för att ta dig till fjällstationen vid keb.

Ditt första alternativ kaskasavagge-Tarfala är inte svårt, bara jobbigt. Men om du är beredd på blockterräng och fysiskt stark inga problem. Utsikten mot glaciärrerna och Kebnekaise från passet ovanför Tarfala bland de bästa i fjällvärlden om du har tur med vädret. Tältplatser hittar du t ex vid Tjaurajaure om du inte orkar gå hela vägen från rastskyddet till Tarfala på en dag, även om gräsmarkerna vid rastskyddet naturligtvis är mer inbjudande som underlag ...

Jag vet inte om du tänkt att tälta uppe i Kaffedalen och släpa packningen över Vierrenvarre till fjällstationen. Eller om du tänkt dig att gå ner via Silverfallet från Singivagge. I så fall är det svårare än ditt första alternativ Kaskasavagge-Tarfala.

Det bästa om du är oerfaren är i så fall att använda Singivagge som bas för toppbestigningen och sedan gå ut bakvägen ut på leden för att ta dig till fjällstationen vid keb.

Ditt första alternativ kaskasavagge-Tarfala är inte svårt, bara jobbigt. Men om du är beredd på blockterräng och fysiskt stark inga problem. Utsikten mot glaciärrerna och Kebnekaise från passet ovanför Tarfala bland de bästa i fjällvärlden om du har tur med vädret. Tältplatser hittar du t ex vid Tjaurajaure om du inte orkar gå hela vägen från rastskyddet till Tarfala på en dag, även om gräsmarkerna vid rastskyddet naturligtvis är mer inbjudande som underlag ...

Jag hade tänkt att sova i sinnivagge och sen lämna packing vid toppstugan för att sedan gå ner via Vierrenvarre till kebb fjällstuga med all packning.
Kaffedalen verkar lite väl ogästvänlig att tälta i så jag hoppar över det.

Kaskevagge - Tarfala leden hoppar jag över denna gången.

Det är långt kvar tills resan så vi får hur många gånger jag ändrar mig tills dess.
Mycket beror på hur stark jag blir i benet/knät till hur hårt jag ska gå och hur långt.

Ska nog kasta ihop allt till en ny tråd för det börjar bli lite oöverskådligt i denna tråden. :-\

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Singivaggi-Keb

Hej!

Har lite info om terräng och sånt i Singivaggi och Kaffedalen som jag tror att du kan ha nytta av.

Den på fjällkartan markerade "rekommenderade färdvägen" från nedre delen av Singivaggi (där det för övrigt finns kanonfina tältplatser) är inte alls rolig på sommaren. Det är flera kilometer med sten och åter sten (utan vandringsstav är du helt stekt!), men för en vinterbestigning av Keb är det nog en utvärkt väg upp (från Singistugorna).

Det finns goda möjligheter att tälta även längre in i Singivaggi, vid sjön Singijavri. Från sjöns östra ände finns en ravin upp (på västsidan av Vierranvarri) till Kaffedalen, jag tog mig upp den vägen för ett par år sedan. Det är mycket sten hela vägen i ravinen, ganska jobbigt - inte minst med 25 kg på ryggen, och det blir brantare allt eftersom. Längst upp var jag tvungen att scrambla (krypa på alla fyra) för det hade blivit riktigt brant. Det var inga jätteproblem att komma över kanten, men jag kände ändå att jag fick vara ganska försiktig. Jag gick förbi samma ställe några regniga timmar senare, och då hade hela kanten förvandlats till en fjällbäck. Jag hade således inte kommit upp om det börjat regna tidigare.

Det är också lite knivigt att ta sig förbi Silverfallet med full packning. Det blir brant, bergsluttningarna lutar ganska kraftigt precis vid passagen förbi fallet, och ett felsteg kan bli ödesdigert. Jag tänker här att det är helt skilda saker att snubbla med packning eller utan (pga tyngdpunktsförskjutningen). Jag ålade mig förbi på det värsta stället.

Nu har jag berättat om tre ställen eller vägar som jag upplevde som besvärliga. Huvudorsaken till att jag hamnade där var att jag inte förstod hur stor skillnad det var mellan kartan och verkligheten (så var jag också riktigt grön på fjällvandring då). Terrängen är riktigt bedrövlig! Så mitt tips är att du gör en helt vanlig toppbestigning längs västra leden, helst med lätt packning. Du kan tälta nära Kittelbäcken, så spar du ett par kilometers vandring från fjällstationen. Det är inte meningen att skrämma upp dig,´men om du ändå tänker följa dina färdplaner, så ta det försiktigt, vänd hellre tillbaka om du känner dig osäker och tänk på att vädret är en stor faktor i sammanhanget, det kan slå om fort.

mvh Filip

avslutad210712

Gäst
Hej!

Har lite info om terräng och sånt i Singivaggi och Kaffedalen som jag tror att du kan ha nytta av.

Den på fjällkartan markerade "rekommenderade färdvägen" från nedre delen av Singivaggi (där det för övrigt finns kanonfina tältplatser) är inte alls rolig på sommaren. Det är flera kilometer med sten och åter sten (utan vandringsstav är du helt stekt!), men för en vinterbestigning av Keb är det nog en utvärkt väg upp (från Singistugorna).

mvh Filip

Visst är det stenigt men nog tror jag man kan gå utan vandringsstav (om man går utan packning) även om det underlättar med stav. Är dock inte säker på att jag skulle vilja gå den vägen med full packning - vi gick den med lätt packning, dvs lite förstärkningskläder och lite mat att äta.

Visst är det stenigt men nog tror jag man kan gå utan vandringsstav (om man går utan packning) även om det underlättar med stav. Är dock inte säker på att jag skulle vilja gå den vägen med full packning - vi gick den med lätt packning, dvs lite förstärkningskläder och lite mat att äta.

Just det, nu minns jag att jag var tvungen att gå på den norra sidan av dalen (fortsättningen av Kaffedalen, mot Singihållet till), eftersom jag aldrig hade möjlighet att komma över på den södra. Färdvägen är på kartan markerad på den södra sidan, kanske av en anledning!? :)

/ F

Hej!

Ska du bestiga Kebnekaise får du räkna med sten. Och det är inte på något sätt mindre sten om du går Västra leden upp än om du går upp från Singivagge.

Jag har gått båda alternativen och skulle säga att bestigningen från Singivagge är den klart lättaste vägen upp på Kebnekaise. I alla fall om man gör det som en dagstur. Ska du släpa med packningen upp över Vierrenvarri (lämna den i så fall i dalsänkan där du stöter på Västra leden – att släpa upp den ytterligare 200+ höjdmeter till toppstugan skulle jag säga är väldigt onödigt) blir det en helt annan sak.

Ska du bestiga Kebnekaise får du räkna med sten. Och det är inte på något sätt mindre sten om du går Västra leden upp än om du går upp från Singivagge.

Jag har gått båda alternativen och skulle säga att bestigningen från Singivagge är den klart lättaste vägen upp på Kebnekaise. I alla fall om man gör det som en dagstur. Ska du släpa med packningen upp över Vierrenvarri (lämna den i så fall i dalsänkan där du stöter på Västra leden – att släpa upp den ytterligare 200+ höjdmeter till toppstugan skulle jag säga är väldigt onödigt) blir det en helt annan sak.

Tack,
Skönt att nån inte tycker att det är det jobbigaste/farligaste vägen att gå upp via durlingsled :)
Givitvis ska jag inte släpa med mig packningen till toppstugan utan lämna den där man stöter på västra leden.
Men som sagts tidigare, allt beror ju helt klart på dagsformen.
Känner man sig som stark som en björn och det finns massa ork kvar. Varför inte vara en hårding och ta med sig allt upp på toppen ;) Med risk för liv och tyngdförskjutning vid blåst givitvis.

Hej!

Den på fjällkartan markerade "rekommenderade färdvägen" från nedre delen av Singivaggi (där det för övrigt finns kanonfina tältplatser) är inte alls rolig på sommaren. Det är flera kilometer med sten och åter sten (utan vandringsstav är du helt stekt!), men för en vinterbestigning av Keb är det nog en utvärkt väg upp (från Singistugorna)....

....Det är också lite knivigt att ta sig förbi Silverfallet med full packning. Det blir brant, bergsluttningarna lutar ganska kraftigt precis vid passagen förbi fallet, och ett felsteg kan bli ödesdigert. Jag tänker här att det är helt skilda saker att snubbla med packning eller utan (pga tyngdpunktsförskjutningen). Jag ålade mig förbi på det värsta stället....

mvh Filip

Läser man vandra kungsleden 1 så står det att man ska gå till väster som jokken som kommer ner med durlings led/kaffedalen. Medans kartan visar östra sidan.
Där tror jag nog allt att jag följer guidebokens anvisningar.

Silverfallet? Hittar inga referenser i böckerna på detta fall. Vilket är det?

Silverfallet? Hittar inga referenser i böckerna på detta fall. Vilket är det?

Silverfallet är nedgången till Ladtjovagge om du fortsätter Singivagge ut mellan Singitjåkka och Vierranvarri. Mycket brant och inget att rekommendera med full packning i vått väder.

Och jag tror som sagt att du har mer behållning om du lämnar tältet och packningen nere i Singivagge och går tillbaka dit ner och sedan går tillbaka och rundar Singitjåkka för att komma ner till den vanliga leden mot fjällstationen den vägen.

Ett alternativ om du inte vill gå tillbaka samma väg du kom är att tälta vid foten av Tuolpagorni och använda det som basläger för toppbestigningen. Då kortar du anmarschen längs Västra leden avsevärt jämfört med om man skulle starta vid fjällstationen.

Men tältplatserna i singivagge är fina och det kan vara värt att gå in dit bara av den anledningen. Men - lättaste vägen ut är bakåt samma väg som du kom in.

Jag förstår fortfarande inte varför du tänkt släpa packningen över Vierranvarri.

Silverfallet är nedgången till Ladtjovagge om du fortsätter Singivagge ut mellan Singitjåkka och Vierranvarri. Mycket brant och inget att rekommendera med full packning i vått väder.

Jag förstår fortfarande inte varför du tänkt släpa packningen över Vierranvarri.

Min tanke med att ta med mig packningen upp och lämna den vid västra leden är att jag inte vill gå tillbaka i samma spår. Och kunna fira topp besöket med lite god mat på kebb fjällstation.
Går man tillbaka till sinnivagge måste man äta torrfoder för att fira. Och det känns ju inte helt uppmuntrande.
Vill ha utmaningen att aldrig behöva gå tillbaka i samma fotspår.

Silverfallet kommer jag inte att ta mig igenom men då vet jag iallafall vart det ligger.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips