Miljövänliga kläder?

Hej, jag är nyfiken på vad det finns för kläder som är så miljövänliga som möjligt utan att det försämrar prestandan på kläderna. Jag gillar att vara ute i skogen mycket med familjen, men efter jag läste något om regnjackor som kan vara fyllda med silver, så vet jag inte vad man ska ha på sig.

Nyfiken förälder.
 
Här är ju ett gäng alternativ.. http://www.addnature.com/Department.aspx?dept_id=12534
Men det är väl just Klättermusen, Houdini, Patagonia och Prana som jobbar väldigt aktiv för att minska miljöpåverkan, iaf vad jag vet.. Men det är säkert fler. :)

Dvs: Det blir lätt ganska dyrt..

Sen finns det ju många aspekter inom miljövänlighet..
Mångsidighet och slitstyrka är ju exempel på saker som gör att man köper färre kläder och det är nog den största miljövinsten.. :)

Edit:
Men vad vi har på oss är ju en jätteliten del av vår miljöpåverkan om man jämför med vad vi äter och kastar..
 
Senast ändrad:
Bra tips ovan, just svenska Klättermusen har fått många priser och är kända för sina miljövänliga friluftskläder. Jag har själv en Klättermusen Froste vilken jag är riktigt nöjd med. En av de avgörande sakerna när jag köpte den var just miljövänligheten. Och att Klättermusens kläder är miljövänliga har inte hindrat dem från att hålla riktigt hög kvalité och funktion.

Om man är intresserad av att vara ännu mer miljövänlig så finns ju alltid möjligheten att köpa begagnade plagg och därigenom återanvända sådana som annars hade riskerat att utgöra en miljöbelastning. Då kommer man även delvis ifrån problemet med att Klättermusens produkter inte direkt är de billigaste...
 
Visst kan man fundera över materialen i sina kläder. Bra saker att tänka på är membrantyger (i t ex regnkläder) utan mjukgörare, merinoull utan giftiga färger (och snäll djurhållning), ekologisk bomull där den används.

Men med risk att få mången marknadsliberal på mig, det miljövänligaste plagget är det som aldrig tillverkades. Därför är det bättre att köpa toppkvalité som håller i 10-15 år, än att slita ut tre billigare plagg under tiden. Med de priser kvalité har snurrar hjulen iaf. Utslaget på många år blir årspriset litet.

Sedan kan man ställa frågan: Behöver jag verkligen denna? Hitta ett fåtal bra produkter som passar till de flesta aktiviteter du gör. Visst, specialanpassade kläder för en viss aktivitet är antagligen lite bättre, men det går att hitta bra kompromisser. Jag har samma G-texjacka till såväl paddling, vandring, klättring, skidåkning mm sedan 9 år. Fungerar fortfarande utmärkt. Samma dagturssäck sedan 12 år.

Få men bra prylar, som fungerar i alla lägen. Gärna begagnat, åtminstone för prylar. Går ofta att förbättra med lite trix och fix.

När det gäller silverjoner är det i första hand inte barnens hälsa det påverkar, utan miljön. Vi har ju silversmycken på oss och vissa är födda med silversked i mun. Det där med antibakteriell (därför används silver) är inte alltid så lyckat. Tar man bort bra bakterier kan elakare växa till sig. Värre är dock organiska ämnen som mjukgörare i plaster, antiflammedel och bakteriedödande t ex triclosan.

Förutom de märken som nämndes ovan verkar PoP ha en Eco-kollektion. Hittade dock inget om deras skalplagg, men det går ju att fråga.
 
Senast ändrad:
Att kläderna är dyra är ju också bra för miljön, på sitt sätt - så slipper vi lägga pengarna på annat som är ännu mindre miljövänligt.
 
För långtänket så håller galon länge, vaxad bomull fungerar i decennier. PU har betydligt kortare livlängd. G-tex kängor och skor vet vi att de har mycket begränsad livslängd.
Det är ju inte bara i brukarcykel ett utan även hur länge pinalerna kan återställas i brukbart skick som gäller.
 
stora delar av branschen har identifierat dessa svängningar, det gäller inte bara kläder utan mycket av vår konsumtion. jag läst för ett par veckor sedan i DI att våra den kommande konsumtionsgeneration ser mycket på "reuse", ekologi, begagnat och saker som håller, kan repareras.. en mycket trevlig framtid i min värld. man har flera gånger visat att det med ingenjörkonst och miljömedvetenhet går att göra riktigt bra funktionskläder med mijlötänk i hela processen. bra exxempel är superunderställ i ull, lika bra även vid elitidrott som syntetställen, dock en aning dyrare
 
Fast det går så mycket modeord i begreppet miljövänligt. Tänker främst på koldioxid som folk verkar tro är ett miljögift. Samma sak, (fast tvärtom), med ekologiskt odlat som i förlängningen kan tvinga oss att odla större arealer för att ge samma mängd grödor. Samma problematik men nu tvärtom med genmanipulerad gröda som av vissa anses miljöovänligt trots att det kan ge mer gröda per odlad area.

Energibesparande lampor med höga halter av tungmetaller anses vara mer miljövänligt än lampor utan dessa gifter osv.
 
Hej,
Det där med miljön bör man ta med en nypa salt. Det är inte alltid det miljömärkta som är det miljövänligaste. Ibland kan vara det syntetiskt framställda vara mer miljövänligt. Skulle alla i världen välja organiskt bomull så skulle resurserna inte räcker till. Den är mycket mer vattenkrävande och dyrare. Det medför att bara en liten klick i västvärlden får den valmöjligheten. Ett bättre alternativ är att ersätta bomullen på sikt med annat material, hampa eller lyocell (tencel).

Det kan ibland bli väldigt tokig med miljömärkning. Vårt företag gick för några år sedan över att köpa ekologiskt frukt till personalen. Bra tyckte alla, tills jag anmärkte att äpplen med det ekologiska märket på kom från Südtirol eller något annat land. Jag frågade varför man inte hade svenska äpplen under hösten då de är närodlade och dessutom godare. Till svar fick jag att de inte kunde ta svenska äpplen för att de inte var miljöklassade (för mycket jobb för odlaren) och därmed skulle man missa att få miljöcertifikatet från miljöverket. Vad är detta certifikat värt när man frakta istället hit äpplena från so långt bort.
Jag tycker det är miljövänligare om folk köper dyra plagg och har de länge tills de är utsliten. Bra plagg kan man dessutom laga&lappa. Visst är det önskvärt om varumärket har ett miljötänk.
Mvh. Veni
 
Hej,
Det där med miljön bör man ta med en nypa salt.
(...)
Mvh. Veni

Nej självklart är det så, men det försvarar inte på något sätt ohållbart producerade kläder,med material från fossila ämnen, odlade på miljövidriga sätt, producerade och impregnerade med hormonstörande ämnen som aldrig kommer försvinna från naturen.

Självklart ska vi ha en nyanserad debatt, men man får ju komma ihåg att motsatsen till en hållbar utveckling är en ohållbar utveckling. :)
 
Självklart är det så att ingenting är 100 % miljövänligt, då får man gå naken, sova under en gran och jogga 5 mil till jobbet. Det finns ju dock någonting mittemellan radioaktiva jackor av blytråd och naken. Ekologisk bomull är i de flesta avseenden bättre än icke ekologisk bomull och då kanske man skall välja det istället även om tencel är bättre. Samma sak gäller för skalplagg. Kan man välja t ex. Sympatex istället för goretex så har man ju valt ett mycket miljövänligare alternativ, även om det ur miljösynpunkt hade varit bättre att gå naken.
Är det ingen som köper produkter som är miljövänligare än andra så kommer det ju liksom aldrig att bli bättre. Ett litet steg i taget är melodin.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.