Miljövänliga kläder?

Mest ekologiskt är givetvis återbruk, kvalitetsplagg som håller och att våga bruka reparerade plagg.
Bara för att ordet ekologiskt ingår i namnet får man inte falla i farstun.
Närproducerat har inte rest jorden runt etc.
 
Även om icke miljömärkta, tex närodlade produkter, ibland kan vara mindre miljöförstörande än de miljömärkta, så tror jag att man genom att köpa de miljömärkta skapar en efterfrågan som tvingar alla leverantörer till miljötänk om man vill vara med i matchen. Dvs vi driver utvecklingen så att den gynnar de som åtminstone försöker...
 
Ni nämner bland annat att man bör rikta sitt köp mot märken som påstår sig vara mer miljövänliga än andra. Det man bör ha i åtanke när man för en sådan linje är att de som gjort jämförelsen mellan två produkter är tillverkaren själv. Detta gör man genom en såkallad LCA (Livs-Cykel-Analys). Beroende på hur man sätter sina begränsning, vilken data man använder osv, så kan utfallet bli helt olika även om man har samma produkter. LCA är extremt lätt att manipulera till ens fördel. Det är ett marknadsföringsverktyg och har inget med miljö att göra. Samma gäller för alla olika certifieringar också.

Som så många tidigare har sagt så är också mitt råd att köpa bra saker som håller. Det är förstås inget som liberaler eller andra marknadsälskare gillar eftersom att det bromsar deras ständiga hets om ekonomisk tillväxt. Samma sak gäller förstås för de flesta företag, de vill inte att du ska köpa en sak som kommer hålla hela livet, de vill att du ska köpa hela tiden. Någonsin funderat över varför nagelknippsaren blir slö och oanvändbart efter endast några år eller varför glödlampor har en livslängd på bara två år?
 
fluorkarboner

Det är inte alltid lätt för konsumenten att vet om eller förstå vad, exempelvis, en regntät jacka består av. De som vet om att de flesta skalplagg innehåller fluorkarboner kan inte riktigt förstå vad det är och vad det gör med människan och naturen. Jag är ingen kemist och kan själv inte riktigt greppa vad olika ämnen kan göra med oss, mer än det som står på tex wikipedia. Rekommenderar alla friluftsintresserade att läsa på om det här och ställa frågor och krav på butiker och märken.
Fluorkarboner har börjat bli uppmärksammat och vissa produkter marknadsför sig som "fluorkarbonfria", till exempel Norrönas Dri3 membran. Sen kan man ju fråga sig vilka ämnen som finns i dessa som ännu inte blivit hypade men är farliga?

"Data from animal studies of PFOA indicate that it can cause several types of tumors and neonatal death and may have toxic effects on the immune, liver, and endocrine systems."1

Känns INTE bra när ens friluftsprylar börja påverka det endokrina systemet (och så snacka vi inte utsöndringen av endorfiner...)

1http://en.wikipedia.org/wiki/Fluorocarbon#Environmental_and_health_concerns
 
klipp...
LCA är extremt lätt att manipulera till ens fördel. Det är ett marknadsföringsverktyg och har inget med miljö att göra. Samma gäller för alla olika certifieringar också.

Som så många tidigare har sagt så är också mitt råd att köpa bra saker som håller.
klipp...

Håller nog med om att LCAn är lätt att manipulera, men påstår nog ändå att det är ett kraftfullt verktyg för att göra jämförelser angående miljöpåverkan, om man vill göra det. Vad gäller övriga certifieringar är det ju ganska olika vad dom innebär... iso 14001 innebär väl i princip bara att man dokumenterar miljöarbetet? medan tex krav-märkningen har väldigt exakta regler som ska vara uppfyllda, med regelbundna oannonserade kontroller...

Håller med, gillar saker som håller... har dock inte märkt några problem med min 15 år gamla nageklippare än! =)
 
Håller nog med om att LCAn är lätt att manipulera, men påstår nog ändå att det är ett kraftfullt verktyg för att göra jämförelser angående miljöpåverkan, om man vill göra det. Vad gäller övriga certifieringar är det ju ganska olika vad dom innebär... iso 14001 innebär väl i princip bara att man dokumenterar miljöarbetet? medan tex krav-märkningen har väldigt exakta regler som ska vara uppfyllda, med regelbundna oannonserade kontroller...

Håller med, gillar saker som håller... har dock inte märkt några problem med min 15 år gamla nageklippare än! =)

Jag påstår att även om något företag "påvisar" en mer miljövänlig produkt så är inte detta alltid sant eftersom att kontrollen är mer än bristfällig och väldigt svår att genomföra eftersom att det är så lätt att manipulera sin LCA.

Ja, du har såklart rätt. ISO14001 är egentligen bara dokumentation och strukturering, vilket också såklart inte behöver betyda att något är miljövänligt. Alla företag kan i princip bli ISO14001-certifierade, bra som dåliga. Även om KRAV och andra liknande certifieringar har tydliga krav som behöver uppfyllas så är kontrollen utav dessa ofta bristfällig. Men det finns förstås undantag, såsom svanen och KRAV som har ganska högt förtroende. Min kommentar var mer generellt menad.
 
Kan hålla med om att 14001 kanske inte är den vassaste och mordernaste certifieringen men, tänk vad den har lyft många företag. Idag ställer de flesta stora företag 14001-krav på andra företag om det överhuvudtaget skall bli tal om några affärer.
Inom textilbranchen är BlueSign den idag den största certifieringen som många outdoortillvetkare siktar på. Jag tror att den på samma sätt som ISO-standarden kommer att ta det hela ett steg frammåt i rätt riktning. När BlueSign är branschstandard är det dags att dra åt remmen ytterligare med något nytt. Ett steg i taget.
Om någon skall gå i spetsen så tycker jag det är naturligt att vi som älskar att vara ute i naturen gör det.
 
1. Använd begagnade kläder, överskott, ärvda plag, et c. Fråga dig själv om du verkligen behöver plagget.
2. Vid nyköp se till att köpa det du verkligen vill ha och snåla inte. Köp i bra material som går att reparera så håller plagget i decennier. Tusen spänn hit eller dit får då mindre betydelse.
3. Precis som med kaffet så se till att bomullen är odlad utan gift (s k ekologisk bomull). Bomull är ofta mycket kraftig besprutad och gifterna drabbar dom som lever omkring odlingarna.
4. Bra om impregneringen är så giftfri som möjligt.
5. Vilken möjlighet till kundservice finns om du inte själv kan reparera plagget? Kan tillverkaren förse dig med reservmaterial?
 
Tyvärr så är det så att de DWR behandlingar som i stort sett alla plagg behandlats med innehåller perfluorerade ämnen. Det jobbas dock hårt på många håll för att hitta en miljövänlig lösning som ger samma resultat. Det man kan göra är att inte fortsätta impregnera sina kläder och prylar med liknande ämnen som de flesta traditionella impregneringsmedel innehåller. Nikwax har en hel drös med alternativ som fungerar utmärkt.

Några andra varumärken som jobbar hårt med miljöbiten är: Houdini, Mammut, Vaude och HH

UIl är ett grymt bra material för oss som gillar att vara ute och röra på oss. Jag tror att vi kommer att få se mycket mer av den varan framöver. Titta bara på hur utvecklingen av underställ har sett ut de senaste tio åren.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.