midja?

Hej!

Jag har ganska breda höfter och smal midja!
Det är inte så snyggt och jag undrar då om någon vet hur man kan göra för att få en bredare midja?

Omkretsen på mina nedre revben är inte så speciellt stor, så även där om någon vet vad som helst om hur man kan få en bredare omkrets på revbena säg till!

Jag springer ca 4 gånger per vecka, det är väl det aktiva jag gör.

Jag lyssnar på allt ni vet, det kan vara vad för grejer som helst bara de funkar!

/Fredda
 
Hur gammal är du? För mig var det så att alla tankar på att jag hade skavanker på kroppen som var fula (=att kroppen på något sätt inte dög) tonade bort med stigande ålder. Nu bryr jag mig inte ett skit om att jag är hjulbent, har dålig hållning och har flint etc etc. Det är ju jag! Jag är så charmig, snäll och gullig att det med råge överbryggar det "fula". Det hade förstås varit mer funktionellt att tänka på det då som jag tänker om det idag. Du är du och du är ensam om att vara du. Att bli ännu mer sig själv, hur man än ser ut, och acceptera, inte bry sig om det, är också en väg till "frälsning". Jag har också kommit på att jag har rätt många snygga detaljer dessutom, som uppväger skönhetsfelen. Att kroppen ser ut på ett visst sätt är bara ett onödigt hinder. Om du kunde börja säga till dig själv när dessa tankar kommer upp, som tonåringarna säger idag när mamma säger till dom om något, alltså "bryyyyyyy...." = "bryr mig..." = varför skulle jag bry mig om det?" = "jag bryr mig inte om det", skulle det säkert bli lättare att leva, om det nu är ett problem för dig över huvudtaget, om jag nu inte misstolkat ditt budskap totalt och helt fullständigt... :)
 
Hej Fredda!
Jag tror det bästa du kan göra är att fortsätta växa. Din kropp är inte färdig än, och du vet inte hur den kommer att se ut när den är "klar". Tyvärr växer den lite ojämnt i dina år och olika delar kan komma i otakt.
MEN! Medan du "växer i din kropp" ska du se till att använda hela kroppen i omväxlande och rolig träning. Rör på dej på alla sätt du kan. Inte för att bli snygg utan för att få en användbar och slitstark kropp som du kan ha kul med länge. Då blir den snygg på köpet...

OK?
Björn
 
du e lite ung ännu.. men ett sätt att få bredare midja är att styrketräna så att du sätter muskler runt midjan. runt 15-16 säger man att man kan börja träna övningar som trycker på ryggen men man bör börja försiktigt. när man har en stark grundfysik så kan man börja med övningar som bygger midja, tillexempel knäböj, marklyft och en del olika magövningar.. hur du skall göra bör man inte diskutera på ett forum utan gå till en PT eller någon annan som är duktig för att få hjälp på plats..
 
Träning

Komplettera med träning av överkropp (axlar, rygg, mage).
Situps, uppdrag mot stång, rygglyft, etc. etc

Glöm inte att käka ordentligt.

Micke
 
Ursäkta!

När du skrivit din ålder ber jag så mycket om ursäkt för mitt raljanta svar. Hade väl lite att göra med att man som gammal gubbe har precic omvänt problem, dvs för mycket mage. Därför var jag nog inte säker på om du menade allvar eller inte.

I din ålder har det aldrig varit lätt att vara nöjd med sin kropp. Men utseendefixeringen i dagens media gör det kanske än svårare för alla unga idag, än när jag växte upp.

Att säga att det löser sig med tiden kanske inte hjälper dig just nu. Men jag är rätt övertygad om att det just löser sig med åren. Jag har jobbat som högstadielärare i många år och vet hur olika alla växer. Just i din ålder är det vissa som nästan "växt" färdigt och som andra beundrande eller avundsjukt jämför sig med. Just problemet för killar att de týcker att "höften är bredare än axlarna", är ett klassiskt problem. Detta har att göra med att hormonerna i din kropp inte har "hunnit med" det din hjärna uppfattar som OK. Tyvärr hjälper det inte att vare sig banka in höftbenen eller dra ut axlar eller revben.

Som alternativ till styrketräning rekommenderar jag hellre roliga friluftssporter som stärker mage. Kajakpaddlign, rodd, längdskidåkning eller liknande. Kanske någon klubb med motsvarande kompisar?
 
Re: Ursäkta!

Gidde; sa:
Som alternativ till styrketräning rekommenderar jag hellre roliga friluftssporter som stärker mage. Kajakpaddlign, rodd, längdskidåkning eller liknande. Kanske någon klubb med motsvarande kompisar?

eh, hur kan du säga att vissa friluftssporter är roligare än styrketräning, det är väl upp till utövaren att bedömma.. jag tycker att det är fan så mycket roligare att marklyfta ett kvarts ton än att åka längdskidor och det har jag tyckt sedan jag var 15år gammal, men för det kan jag ju inte säga att andra saker inte är roligt..

prova att böja stång, tycker du det är skoj så fortsätt annars gör nått annat.. men rent konkret så bygger en viss typ av styrketräning precis där du önskar.. det värsta som kan hända är att du blir mer tränad på kuppen..
 
Re: Re: Ursäkta!

-PaTRiC-; sa:
eh, hur kan du säga att vissa friluftssporter är roligare än styrketräning, det är väl upp till utövaren att bedömma.. jag tycker att det är fan så mycket roligare att marklyfta ett kvarts ton än att åka längdskidor ...
Jag skrev aldrig att vissa friluftssporter är roligare än styrketräning. Det är din tolkning PaTRiC. Jag tycker självklart det är upp till var och en att bedöma vad som är roligt eller inte.

Du har dock rätt i att jag tycker styrketräning är urtråkigt. De gånger jag besökt ett vettigt gym kan säkert räknas på ena handens fingrar. Däremot tränar jag säkert minst 10 mil rullskidor i veckan. På sommarn mer, men då med visst inslag av inlines/skaterullskidor. Paddling blir tyvärr mer sporadiskt i någon av mina kajaker. Jag har vissa träningsredskap inomhus som t.ex. spinning, roddmaskin, lite gummisnoddar mm. Detta ser jag dock som ett nödvändigt ont för att träna upp styrka inför skidsäsongen.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.