Meka cykel

Cykeln070_4357.jpg


På köks-ön och redo för förvandling.

Jag tackar för svaren. I skrivandes stund har jag precis monterat ned racercykeln som ändå skall stå inomhus fram tills vårkanten. Den skall putsas upp, smörjas och justeras. Ett yperligt tillfälle att träna på att meka...när den ändå inte ska användas på ett tag. Cyklotekets kurser ska jag kolla upp.
MVH Micke
 
snygg arbetsbänk :)


som nämnts; bra/rätt verktyg gör halva jobbet.

en annan sak, som inte nämnts, inför nästa isärtagning eller för livslängden är det oerhört värdefullt att använda sig av lämpliga kemikalier.

fett som är vattenavvisande i nav, rätt olja i virehöljen, vid montering av ex vevlager brukar jag lägga kopparpasta mellan lagrets kasett och vehuset (stålram), vaxa ramen med bilvax blir den tålig /lätt att göra ren, framförallt en droppe olja på alla gängor vid hopmontering. diesel är ett bra och billigt rengöringsmedel för lager, kedja mm

5-56 har, enligt mitt tycke, ett lite för överdrivet gott rykte som mirakel /universalmedel. det finns mycket bättre, för ändamålet anpassade produkter.
 
5-56 har, enligt mitt tycke, ett lite för överdrivet gott rykte som mirakel /universalmedel. det finns mycket bättre, för ändamålet anpassade produkter.
Håller med, använder främst 5-56 el likn till rengöring av kedja, kassett och kedjestag, dvs smuts bestående av till lika delar olja, vägdamm och lera...
 
rätt olja i virehöljen

Jag är av åsikten att smörja i vajerhöljena bara försämrar och kladdar igen.

Jag kör alltid kopparpasta på stora gängor (även alu mot alu) och blå gänglåsning på små gängor. Gänglåsningen både förhindrar rost och bortvibrerade skruvar.

5-56 använder jag aldrig på cykeln, fast jag smorde upp en mekanisk strömbrytare med det här om dagen. :)
 
Jag är av åsikten att smörja i vajerhöljena bara försämrar och kladdar igen.

absolut, men på äldre typen av vajrar, där det inte finns tätningar i ändarna, och som inte är rostfria, kan det ibland vara nödvändigt.

det jag mest syftatde på var att man inte ska använda mineral-olja, alltså "vanlig" motorolja, det är agresivt mot plasten i höljet. dår är det bättre med atf-olja eller speciellt framtagen olja just för detta.
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips