Meindl håller ej i sömmarna?

Jag vandrade sju mil i ett par nya Meindl Island Lady för några veckor sedan. Det visade sig att sömmarna som fäster skinndelar i Gore tex-materialet på insidan av skon hade släppt. Jag lämnade in kängorna och fick helt nya tillbaka. Vänsterkängan ser nästan identisk ut med den jag lämnade in - sömmen har en glipa på en halv centimeter! Dessutom var en del av lästen ihopklibbad av det intorkade lim som man använt under tillverkningen. Det hade alltså spillts en klick lim inne i skon.

Jag vill inte strula och lämna in kängorna igen. Har läst att man inte ska sy i Gore tex-material, men det går ju redan en dåligt sydd söm i materialet. Då kan jag väl själv sy några stygn så att det håller?

undrar
Monica
 
xochitl; sa:
Jag vill inte strula och lämna in kängorna igen.

Du ska inte behöva acceptera att så dyra skor är dåligt tillverkade, tycker jag. Lämna in kängorna så märks det om inte annat hos återförsäljaren att något är fel med produkten.

Hälsningar, Charlotta
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kör hårt!!

Du e inte strulig om du lämnar in dom igen.. Du har pyntat en massa pengar för dina känger!! Byt dom omgående.
 
Jag blir nästan lite sur...

Jag har extremt svårt att förstå motviljan till att reklamera saker! Du har betalt för en felfri vara och ska få det. Det vet tillverkarna, det vet återförsäljarna, det vet staten. Det verkar alla veta utom vissa konsumenter.
Konsumentköplagen ger oss rätt att inom två år reklamera fel som funnits på varan från början. TVÅ FÖRBASKADE ÅR!
Vissa självsäkra tillverkare ger ju dessutom livstidsgaranti mot tillverkningsfel.

Varför i hela friden skulle man betala skyhöga priser för en vara, och sen sitta snällt när den visar sig vara felaktig?
Vem gör man en tjänst? De flesta kvalitetstillverkarna är tacksamma för all respons de kan få från oss konsumenter - de betalar ju stora summor pengar för marknadsundersökningar och testpaneler!

Nej, om man "inte vill strula" så gör man ju oss andra en stor otjänst. De enda som tycker att det är bökigt är handlarna, eftersom det blir merarbete för dem.

Nej, det är din förbaskade plikt att gå tillbaka med kängan. Raus!
 
raska steg till affären

Jag har reklamerat två par meindl, andra gången krävde jag pengarna tillbaka och fick det.
Meindl verkar ha enorma kvalitetsproblem med sina kängor, så du bör verkligen göra din åsikt gällande.

Dessutom är det handlarna som försöker få dig att tro att du är strulig, allt för att de ska slippa arbetet med att skkicka tillbaks kängorna.

Summa, summarum: om det är andra paret som strular, lämna tillbaks kängorna, kräv pengar och byt märke.
Kängor för 2000 pix SKA hålla!

F.ö så är jag inne på mitt fjärde par kängor på ett år, de andra tre gick åt helsicke inom ett par månader per par. Ska bli intressant att se hur mina Scarpa står sig :)
 
Hårdare tag

Har själv erefarenhet av reklamation av kängor, den gången ett par Hanwag Alaska där anslutande gummi mot lädret var på rejäl väg att släppa. Reklamerade hos affären och sen hände ingenting... kängorna hade skickats till leverantören, och leverantören hade skickat dem till tyskland. Butiken tyckte det hela var för jäkligt men gjorde inget mer än gav mig telefonnumret till leverantören i Sverige. Varje gång jag ringde leverantören så hade han PRECIS varit i kontakt med fabriken i Tyskland... snacka om timing! Efter att ha ringt och gnällt ett bra tag så kunde jag efter över två månader få ut ett par nya, denna gången Meindl. Tror dock man måste slå näven hårt som fan i bordet redan från början! För någon ersättning för att ha varit utan kängor - som du själv äger får du inte... kanske är det även där fråga om hur hårt man slår, vem vet.
 
Kan inte annat...

... än hålla med alla andra i detta inlägg!
Monica, var inte snäll bara för att du är tjej. Säg till på skarpen hos din handlare och skräd inte orden så att de förstår att du menar allvar.

Tyvärr, har jag erfarenheten, via vänner till mig, att handlare kan vara extra tuffa mot tjejer, av någon outgrundlig anledning. Emedan om vi killar kommer in och klagar kan de reagera mer tillmötesgående. Sådant skall varken du Monica eller vi andra acceptera.

Ta dina nya kängor och gå raka vägen tillbaka till handlaren och kräv att få ut ett par nya kängor eller pengarna tillbaka beroende på vad du själv vill.

Om du begär pengarna tillbaka skall du inte acceptera någonting annat än 100% tillbaks. Inget dj...a avdrag för att du har använt dem eller något annat dummt påhitt om avdrag.

Stå på dig Monica!

Mvh!
// Niklas
 
Konsumentköplagen - ditt slagträ i krämardjungeln

Är handlaren motsträvig finns det en bra metod: visa att du kan Konsumentköplagen. Då blir de lite darrigare.

Lagen är faktiskt en riktig godbit, och dessutom precis ändrats till konsumentens fördel. Tidigare hade handlaren rätten att bestämma åtgärd - reparera eller ge ny vara. Idag bestämmer kunden. Dessutom anses fel som dyker upp inom 6 månader ha funnits från början. Men jag tror fortfarande att konsumenten bara kan häva köpet om handlaren fått ett par försök på sig att åtgärda felet, eller om felet är av "avgörande betydelse".

Det lönar sig att läsa på och bli en konsumenthitler:
http://www.konsumentverket.se/Mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=490
 
Svara på frågan i stället!

Hallå där alla som har svarat på mitt inlägg: Min fråga var inte "Är jag velig och rädd eller inte?" utan "har ni erfarenhet av att Meindl inte håller i sömmarna?".

Jag är en tjej som strider för det mesta, för mig själv och för andra. Särskilt för de som själva inte vågar säga sin mening. Så att en expedit i en friluftsaffär skulle nyttja situationen när en tjej inte är nöjd med produkten - det gäller inte i mitt fall!

Jag försöker än en gång: När det gäller Meindl - har de kvalitetsproblem när det gäller exempelvis dåligt sydda sömmar?
 
xochitl; sa:
Jag vandrade sju mil i ett par nya Meindl Island Lady för några veckor sedan. Det visade sig att sömmarna som fäster skinndelar i Gore tex-materialet på insidan av skon hade släppt. Jag lämnade in kängorna och fick helt nya tillbaka. Vänsterkängan ser nästan identisk ut med den jag lämnade in - sömmen har en glipa på en halv centimeter! Dessutom var en del av lästen ihopklibbad av det intorkade lim som man använt under tillverkningen. Det hade alltså spillts en klick lim inne i skon.

Jag vill inte strula och lämna in kängorna igen. Har läst att man inte ska sy i Gore tex-material, men det går ju redan en dåligt sydd söm i materialet. Då kan jag väl själv sy några stygn så att det håller?

undrar
Monica

hmm... Ser ingen fråga om ifall Meindel har ett känt problem med sömmarna.. Däremot så talar du tydligt om att du inte vill vara strulig och din fråga gäller hur man reparerar kängan.

Angående din sista fråga så är Meindel kända för att dom har läckage problem samt att limningen släpper.. Jag tror inte att jag hört att dom har problem med sömmarna.

Har själv Meindel Army Pro(inte 1 enda problem på 10år)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips