Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"!

3g gas / måltid!!!
Jag säger inte att det är omöjligt men med tanke på att jag snittar 10g/uppkok (och många med mig) så finner jag det konstigt.
Hur har du förbrukat din gas?
//Peter
 
Raster i regn? NÄr man tar av sig ryggsäcken saknas regnskydd. Flera gånger under en dag och kanske en längre lunchrast torde väl kunna göra att ryggsäcken blir blöt?

Grejen är ju att ponchon som sagt var fungerar som ett litet tält. Man sitter under ponchon med ryggsäcken och har alltså även ryggsäcken skyddad. Och kan t.ex. sitta och bre mackor under ponchon och slippa regn på brödet.
 
3,33g gas....

3g gas / måltid!!!
Jag säger inte att det är omöjligt men med tanke på att jag snittar 10g/uppkok (och många med mig) så finner jag det konstigt.
Hur har du förbrukat din gas?
//Peter

Ja, vet att det låter Otroligt lite..blev förvånad själv!! Tidigare har jag legat på ca 15-20g/pp/dag. Men hade med tre "öppnade" burkar, vägde dom innan avfärd och när jag kom hem!
Det var inte ens slut gas i den medium som jag hade använt hela tiden.

Kokade nästan aldrig kaffe eller så till fika under dagen..utan det var i stort sett bara 3 uppkok om dagen, frukost-middag i absiden och lunchen ute!
Frukost, värmde vattnet och slog över i kåsan där jag hade muslin, Lunch/middag värmde vatten, slog av gasen i med frystorkat som fick svälla. Kaffevatten tog jag i samband med matlagning.

Gjorde två snabbt test nu på morgonen, kallt vatten(5dl, 12grader) ute på altanen (13grader i luften) och använde 2g gas till ett "uppkok" och 3g till det andra. Vattentempen är ca 60grader(uppmätt).
Prövade att koka upp tills vattnet närmade sig 80grader och förbrukade 5g gas.

Lagar man mat som kräver mera uppkokning, dricker ett par kaffekoppar under dagen så går det snabbt mer gas...

Jag hade räknat på 20g gas/pp/dag när jag packade.

//A
 
Låga skor...

Lättare skor är man sugen på, ja.. :)

Men hur kan dina kängor väga hälften av mina (Meind Island Pro)? Okej att skaftet är lite lägre, men vad annars har man kapat bort?

Jag funderar på lågskor, men mina fotknölar skriker "nej! kom ihåg blockmarkerna!". De måste nog gå över knölarna iaf.

Well...sulan är nog lättare, tyget runt om... Fakutm är att dom väger bara 100g mer än mina Salomon 3D skor och det är ju vanliga låga skor.

Jag kände av höger fotled efter första dagen (25km) lätt terräng men sen blev det inga problem.
Jag var upp till observatoriet på Pårte, en hel del sten :) och det gick hur smidigt som helst.
Omedvetet tror jag att man väljer att vara mera försiktigt var man sätter ner fötterna, i mina Pro så gick man på som en stridsvagn bara!

//A
 
Smart sak..

Hej!
Kul att du gillade den ponchon. har en likadan och är mycket nöjd. Jag har dock gjort en liten förändring och satt i två öglor till för att kunna sätta up den som tarp vid taskigt väder.
Använder mig av samma set up som i denna film. men snörar ut huvan med en ytterligare stav (jag har ju två med mig:)

http://www.youtube.com/watch?v=MkBeZqXU4zk

Kan rekomenderas då det faktist blir ett riktigt bra skydd för en person.

BZ


Funderade faktiskt på att göra något sånt här, ser ju hur bra ut som helst..och smidigt! Kruxet är ju bara att jag Inte går med stavar.
Ponchon får mer och mer fördelar över jacka/byxa :).

//A
 
En fördel

Grejen är ju att ponchon som sagt var fungerar som ett litet tält. Man sitter under ponchon med ryggsäcken och har alltså även ryggsäcken skyddad. Och kan t.ex. sitta och bre mackor under ponchon och slippa regn på brödet.

Det är ju klart en fördel att man får plats att göra så. Då har man alltså ett rastskydd. Alltså yyterligare en fördel.

+5, regn och blåst : Hur gör man med armarna? Att ha de innanför verkar lite riskabelt om man ramlar.
 
mindre vikt

Det är ju klart en fördel att man får plats att göra så. Då har man alltså ett rastskydd. Alltså yyterligare en fördel.

+5, regn och blåst : Hur gör man med armarna? Att ha de innanför verkar lite riskabelt om man ramlar.

Ja armarna blir blöta om man inte går med dem innanför ponchon. om du skulle falla kommer du att ta emot dig hur som helst (ponchons tryckknappar går upp om det skulle behövas, tippar jag).
Förutsätter dock att man inte har bälte utanpå:)

Men jag som även knoppar under ponchon om jag e själv har funderat på att göra ett par ärmar, som även kan dubblera som "droppnäsor" om man sätter upp den som ryggås, eller i stormställningen som filmen tidigare visar.

prova att gå utan tältet så slipper du massor av vikt. Stavarna är min livlina då min högra fotled annars skulle stukas under vandring, ansolut bästa fotledsstödet :)
BZ
 
Så här såg min packlista ut för 10 dygn(Vandrade rutten på 9 dagar)

Tält: 1400g(2,8kg/2) (HB Kaitum)
Sovsäck: 736g (Marmot Hydrogen L)
Ryggsäck: 1110g (Bergans Helium 55l)
Liggunderlag: 211g (90cm cellplast)
Totalt: 3568g

Kök: 130g(260g/2) (Primus Micro Stove och MSR Titan kettle)
Gas: 489g (978g/2. Tog med 2st medium och 1st stor gas-halvfulla. Mängden gas var 440g. Men det gick bara ca 70g* gas.. Så vi hade klarat det med 1st medium.)
Totalt: 619g

Kläder(i ryggsäcken)
Poncho 265g
Regnbyxan 317g(fick följa med på första turen)
Underställ: 472g (1st skin 200 långärmad + 1st TNF fleece)
Tshirt: 118g (1st skin 140)
Kalsonger: 68g(att sova i)
Sockar: 125g(2par ullfrotté-200 o 400),
Handskar: 45g (craft windstoper)
Vadarskor: 380g
Totalt: 1790g

Övrigt
Vattenbehållare 50g (playplus 2l)
Hygien 230g (toapapper, linser+vätska, spegel, pincett, hudkräm, fotfil, plåster, tandkräm+borste, rakhyvel, handduk, tvättmedel)
Mobil: 99g
Kamera 260g(inklusive fodral)
Packsäckar 48g
Tänddon: 20g(tändare o tändstickor)
Matväska:117g
Karta+fodral: 140g
Totalt: 964g

Mat
550g om dagen (frukost 110g musli+torrmjölk, lunch frystorkat 120g, middag frystorkat 120g, snacks 200g jordnötter+choklad+varma koppen).
Totalt: 5500g
Kcal intag ca 2500-2800/dag.

Så totalvikten buren i ryggsäcken blev: 12441g

Vindjackan hade jag mestedels på mig, ibland i ryggan (190g).

* Mängden gas som förbukades blev otroligt lite, ca 70g (3,3g gas per måltid). Totalt lagade vi 21 måltider+ett par kaffe, när vattnet började avge bubblor så stängde jag av och rörde ner frystorkat som fick svälla. Mändgen vatten var ca 4-5dl. Te/kaffe vatten kokades i samband med matlagning.

Slutligen: Hade med en del saker som jag kunnat lämna hemma, ca 1kg(regnbyxor, TNF fleece och gas), bör nämnas att jag även lättade 3kg i vikt, fettbränning som heter duga :)!
Och ja, man kan kapa mera i vikt..ryggsäck-tält-sovsäck...men men!


Kom gärna med frågor om det är något ni undrar över eller så...

//A

Frågor: Betr. kläder. Hade du inte någon typ av värmeplagg, tröja av något slag?
Betr. mat. Vad hade du för frystorkad mat? (120 gram?)

Jag har under åren försökt att banta ner min packning och till viss del lyckats. Men processen bör fortsätta. Årets packning vägde c:a 17,5 kg med mat för 15 dagar.
Lättare skor/kängor låter frestande att prova, men är nog litet feg på den punkten.
Poncho? Njae? Mötte i början av augusti en tysk i Sarek. Han hade poncho och det mesta av hans utrustning var våt. I princip allt utom sovsäcken. Men han påpekade att det mesta av hans utrustning, även ponchon, var 14 år gammal.
Måste nog göra något, då mitt vänstra knä krånglat de två senaste åren.

/ Bertil
 
Jag kände av höger fotled efter första dagen (25km) lätt terräng men sen blev det inga problem. Jag var upp till observatoriet på Pårte, en hel del sten :) och det gick hur smidigt som helst. Omedvetet tror jag att man väljer att vara mera försiktigt var man sätter ner fötterna, i mina Pro så gick man på som en stridsvagn bara!

Ja du har kanske rätt i att man omedvetet blir försiktigare. Med de tunga kängorna orkar man inte riktigt vara alert hela tiden så kanske sparkar man i mer stenar just för att de är så rejäla/tunga. Jag snubblar aldrig så mycket som i fjällen :)
 
Varianter av lättfotat

Jag har i sommar testat både Salomon Fastpacker Mid GTX (Helags i juni och diverse skogsvandringar) och Salomon Techamphibian II (Jämtlandstriangeln i augusti). Efter ett mångårig uppehåll i frilufsandet är det jätteskönt att komma ut i naturen igen och att lära sig något nytt: Anträda vägen mot att bli lättpackare. Lätta skor är verkligen ett lyft.

Fastpacker funkar riktigt bra vid vanlig vandring. Duggregn under större delen av tiden vållade inga problem. Hade dem bl.a. på toppbestigning av Helagsfjället i kombination med urgamla snödamasker från Fjällräven. Mycket snö och lös snö. Jag blev lite fuktig om foten men det kom inifrån och var inte mer än man kan förvänta sig.
I våt skogsterräng och när man står still och fiskar i fuktig mark blir man dock lite mer fuktig om foten om än inte besvärande. Det gäller också vid vandring i ihållande regn. Fukten verkar komma från alla håll, så jag vet inte hur pålitligt membranet är. Dessutom är skaftet kanske lite väl lågt. Råkar regnbyxan åka upp och haka i bakom plösen, hinner det rinna ner en del vatten i skon.

Techamphibian, då får man inte vara rädd för blöta fötter. Låter kanske konstigt men det är inte särskilt besvärande. I alla fall över 10 grader kan det t.o.m. kännas skönt och det ger en frihet att utan hämningar plumsa i bäcken. Det blir rätt så torrt, rätt så fort och man springer som en bergsget. Det gäller förstås att se var man sätter fötterna. Gick dock några timmar i stenskravlen i Tempeldalen vid Sylarna utan problem i fotleder eller skrapade knölar. Provade även kombinationen tunn strumpa och Sealskins. Det blev svalt när vatten kom in i skorna men fötterna hölls torra.
Jag gick dock mestadels barfota i skorna. Både varm och hyfsat torr (ordet får närmast en ny betydelse när man går med "badskor") trots regn och blåst. Nackdelen är att det kommer in slam och ävja när man går i söndertrampad blötmyr och det kan ge lite sandpapperseffekt på blöt hud. Jag trampade ner höger fot före Sylstationen och fick lite början till gnagsår på insidan foten. Men jag tejpade den och även vänster profylaktiskt, liksom lilltårna. Klarade mig utan mer besvär. Möjligen är det här Jörgens damstrumpor kommer till sin rätt, men jag tvekar inför att klafsa omkring i nylon. En mindre nackdel är att man kan behöva spänna efter remmarna rätt så ofta.

Sammantaget funkar lätta skor utmärkt. Jag hade kanske förväntat mig mer av Fastpackern, men på Helags var den utmärkt. Verkar klara det mesta i kombination med en hyfsad damask. Har dock ingen erfarenhet av snabba vad. Techamphibian överträffade vad jag förväntat mig och tål säkert tuffare tag än jag utsatte den för. Hade inte tid för toppbestigning, men de hade utan tvekan burit mig upp på Storsylen.

Urban
 
Kläder och mat..

Frågor: Betr. kläder. Hade du inte någon typ av värmeplagg, tröja av något slag? Betr. mat. Vad hade du för frystorkad mat? (120 gram?)

Jag har under åren försökt att banta ner min packning och till viss del lyckats. Men processen bör fortsätta. Årets packning vägde c:a 17,5 kg med mat för 15 dagar.
Lättare skor/kängor låter frestande att prova, men är nog litet feg på den punkten.
Poncho? Njae? Mötte i början av augusti en tysk i Sarek. Han hade poncho och det mesta av hans utrustning var våt. I princip allt utom sovsäcken. Men han påpekade att det mesta av hans utrustning, även ponchon, var 14 år gammal.
Måste nog göra något, då mitt vänstra knä krånglat de två senaste åren.

/ Bertil

17,5 kg för 15 dygn i tält låter inte så illa tycker jag... Jag gick i en kortärmad ull(skin 200-icebreaker) och förstärkte med en lätt vindjacka. Blev det kyligare så böt jag den kortärmade mot en långärmad (skin 200-Icebreaker). Dag/kvälls tid hade vi ibland ner mot 6grader när vi vandrade, men det var inga problem.
Enda värmeplagget jag hade var en tunn fleece som jag tog på(vid behov) på kväll o morgon i tältet. Men den kändes i efterhand lite onödig.

Min filosofi är att jag i nödfall ska kunna ta på och använda ALLA kläderna samtidigt jag har med som förstärkning(förutom sockar).

Maten var blåbands som späddes ut med snabbmakaroner/snabbris (240g) och delades på två. Anledningen till den vikten är att det är snudd på max som får plats i Kastrullen. Vi åt direkt från kastrullen oxå, bara onödigt att ha med mat kåsor och sånt, tycker jag!
Men frukosten var Ica:s musli med torrmjölk!

Ponchon...med en ny poncho, som jag hade är helt vattentät, lovar :)..och när det slutat att regna så blåser den torr på ett par minuter! Helt suverän!

Kängor, ja..det är ett Stort steg att ta, att lämna sina tunga stabila ingådda kängor mot ett par lätta ostabilare...Jag vet!
Men när man väl tar klivet så är det värt det! Men jag har tvekat i två år.....

//A
 
Exaktemente :)

Ja du har kanske rätt i att man omedvetet blir försiktigare. Med de tunga kängorna orkar man inte riktigt vara alert hela tiden så kanske sparkar man i mer stenar just för att de är så rejäla/tunga. Jag snubblar aldrig så mycket som i fjällen :)

Ja Precis, så upplever jag det oxå! Istället för att gå igenom stenar och bråte så placerar man foten brevid :)! Vandringen på den punkten blev faktiskt roligare...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
RRRR Extern ram - erfarenheter? Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent Contrail - några erfarenheter Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Essexblue Erfarenheter Tarptents? Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.