Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"!

Att gå i blött gräs upplever jag att det pressar vatten genom det mesta.

Jag vet inte om det kan vara så att vattnet i ett sånt läge utövar ett väldigt högt tryck på membranet så det pressas igenom? Jag vet i alla fall att regnbyxor som jag upplevt som helst vattentäta i "normalt regn" har släppt igenom massor med vatten de gånger jag gått genom blött högt gräs med dem.
 
Att gå i blött gräs upplever jag att det pressar vatten genom det mesta.

Jag vet inte om det kan vara så att vattnet i ett sånt läge utövar ett väldigt högt tryck på membranet så det pressas igenom? Jag vet i alla fall att regnbyxor som jag upplevt som helst vattentäta i "normalt regn" har släppt igenom massor med vatten de gånger jag gått genom blött högt gräs med dem.

Ett av flera skäl att ha lårings av PU-belagt tyg-
 
Men hur kan dina kängor väga hälften av mina (Meind Island Pro)? Okej att skaftet är lite lägre, men vad annars har man kapat bort?

Höjden pà kängan har relativt liten betydlse för vikten, dvs en tygsko eller en tygmid-känga har ganska liten viktskillnad. Det behöver alltsà inte vara en frâga om kánga eller làgsko om man vill spara vikt, utan en fràga om vilken slagsd sko eller känga.

För att fà ned vikten pà en kánga/sko är följande komponenter av betydelse

1: Yttersula: gummi är tyngre än PU. Desto tjockare desto tyngre
2: Mellansula: har man en mellan sula i EVA eller PU är detta láttare än en sula helt i gummi. EVA är láttare än PU
3: Bindsula: tyngden beror pâ material och tjocklek.
3: Material i ovandelen:
- Läder är tyngre än textil. Fullnarvsläder är tyngre än spaltläder. Ju tjockare láder desto tyngre. Äkta láder v¨Ñager mer án syntet-idem.
- Olika textiler har ocksâ olika "tyngder", ofta stâr detta i motsatt relation till sin hâllbarhet. Stödmaterial bakom textil enhar ocksâ olika tjocklekar och densiteter.
- Textil kan även ersätta snörhakar i metall, vilket ger ett och annat gram. Väljer man metall finns det vissa metaller som váger mindre än andra.
- Gummi-skydd som limmas pà ovandelen ger ocksà nàgra extra gram.

Av ovan ár sulan och dess olika komponenter den del där mest gram kan vinnas, samt är det ganska stor skillnad pâ en känga helt i láder och en helt i textil/syntetmaterial.
.
 
Höjden pà kängan har relativt liten betydlse för vikten, dvs en tygsko eller en tygmid-känga har ganska liten viktskillnad. Det behöver alltsà inte vara en frâga om kánga eller làgsko om man vill spara vikt, utan en fràga om vilken slagsd sko eller känga.

För att fà ned vikten pà en kánga/sko är följande komponenter av betydelse

[...]

Av ovan ár sulan och dess olika komponenter den del där mest gram kan vinnas, samt är det ganska stor skillnad pâ en känga helt i láder och en helt i textil/syntetmaterial.
.

Som jag har väntat på detta svar!

En syntet/textil-känga med EVA- & PU-sulor alltså.

Nu vill jag såklart ha pro/con för alla dina punkter också, men det får jag väl leta på egen hand.
 
Som jag har väntat på detta svar!

En syntet/textil-känga med EVA- & PU-sulor alltså.

Nu vill jag såklart ha pro/con för alla dina punkter också, men det får jag väl leta på egen hand.


Grundregeln ságer:

A: ju tunnare och láttare material man använder för att fâ en lätt och ventilerande känga, desto sámre egenskaper fàr den vad gáller stabilitet, vattentäthet, fotskydd, slitstyrka etcf.

B: ju mer robusta och slitstarka material man använder för att fà en hâllbar, stadig, fotskyddande och vattentät produkt, desto tyngre blir den.

Undantag frân ovan ganska självklara resonomang är vissa tekniska material som trots att de är relativt lätta och/eller transpirerande samtidigt kan vara jámförelsevis slitstarka och/eller vattentäta. Sâdana material är â andra sidan ganska dyra.

När man ska ta fram en prototyp är det alltid en balansgâng mellan dessa svârmatchande faktorer som gáller. Beroende pà företagets allmánna filosofi lággs huvudpunkten ibland mer pâ nâgon eller nâgra av de givna variablerna än pà andra

- vikt, ventilation
- övriga tekniska prestanda (hâllbarhet, stabilitet, vattentäthet, allmän komfort, skydd etc)
- pris
- design/utseende


Pâ marknaden finns ett stort utbud av márken, modeller och varianter, vilka alla har gjort sitt val vad gáller ovanstànde. I en del fall har man lyckats bra med en lagom balans av ovan faktorer, men alltid fiins det de som anser att man gjort för lite vad gáller det ena eller andra.

Vad man alltid bör ha i àtanke att den perfekta kängan som är stadig och skyddande som en pansarvagn, hàllbar som rostfritt stàl, med sulgrepp som klister, vattentát som en gummistövel, ventilerande som en sandal samt lätt som en plátt, kan vara tämligen svâr att uppbringa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
RRRR Extern ram - erfarenheter? Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent Contrail - några erfarenheter Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Essexblue Erfarenheter Tarptents? Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.