Med risk för att framstå som ett pucko...

Precis köpt en beggad Haglöfs alaska som ter sig tämligen oanvänd. Min fråga, den löstagbara packväskan, var hur fästs den på bästa sätt? På väskan finns två "remfästen" och inget mer. Ni som vet, råd en som inte vet.

Roland
 
Den hänger man ju under? Följde det inte med de två tillhörande remmarna? Det sitter två hällor under huvudsäcken som man trär remmarna genom, jag brukar också dra dem runt ramen så den extra packpåsen inte hänger och dinglar under säcken.
 
Med sådan forumkunskap, vem behöver uppslagsverk. Var inne på rätt spår i mitt tänk men ville ändå kolla, som i reklamen "Skulle bara kolla"...

Tackar
Roland
 
Där ser man, vilket år tog de bort hällorna under säcken då? :) Min säck har i alla fall hällor under säcken, men den har några år på nacken (runt 20 skulle jag tro).
 
Sent exemplar

Vet inte exakt hur gammal min säck är men sista eller möjligen näst sista året den fanns med i katalogen köptes den.
 
Den däringa packpåsen var en orsak till att jag gjorde mig av med min Alaskasäck. Mitt råd är att du syr fast några remmar permanent på den, annars ramlar den av så fort du lossar på remmarna, och det måste man ju för att kunna öppna påsen. Remmarna går ju över dragkedjan. Det var säkert en bra lösning när den konstruerades, men 70-talet är ju över nu...
 
Jag tyckte det var nice att packpåsen gick att lösgöra från resten av säcken, men ibland var det irriterande att den ramlade av när man packade i/ur säcken. Man får nog välja om man vill sy fast eller inte, jag hade inte gjort det (smidigt att t ex kunna lösgöra packpåsen och dra in den i tältet eller motsv).

Det fanns två remmar som gick ut under huvudsäcken. Dessa dras under packpåsen (horisontell) och upp genom remöglorna/remfästena. Sen knäpptes de ungefär mitt på packpåsen.

Alaskan var en av de bästa ramsäckar jag burit.
 
Det blev så att jag fäste "påsen" direkt i ramen med de två hällorna. Fäste i remmarna som kommer ut under huvudsäcken. Inget problem med att påsen lossnar när man öppnar locket.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.