Max fångryck på rep till sportklättring

Rep är att betraktat som elastiska. Inte viskoelastiska (framgår i nån tidigare tråd från senaste året).
Om de sedan dessutom är linjärlelastiska vet jag inte, men jag kan gott tänka mig det.

Rep är hyggligt linjärelastiska i den mening att de töjs nästan linjärt under statisk last till brottsgränsen, men jag tror – utan att egentligen bry mig ett vitten – att viskoelastiska modeller är bättre
http://sigmadewe.com/fileadmin/user_upload/pdf-Dateien/Physics_of_climbing_ropes.pdf

OK,
Jag föreställer mig också att de borde vara viskoelastiska, men det var faktiskt du som för en tid sedan hänvisade till nån källa där det skulle framgå att de inte vara viskoelastiska - om jag inte helt minns fel.

Den viskösa delen kanske inte har så stor betydelse och egenskaperna på ett halvrep är nog väldigt lika de som gäller ett enkelrep. Dock så hamnar man ju lite i en annan ände av skala på ett halvrep eftersom det blir lite mer belastat än ett enkelrep. Men rimligen är väl kurvan upp till brottområdets närhet hyfsat rak även där.

Naturligvis är detta överkurs som inte har nån direkt betydelse för val av rep.

TS skulle väl mest topp, men även sportklättra, så då är det väl sporklättringen man får ta hänsyn till, annars är det ju ingen fördel med ett dynamiskt rep för TR, som sagt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mezzner;588108Den viskösa delen kanske inte har så stor betydelse och egenskaperna på ett halvrep är nog väldigt lika de som gäller ett enkelrep.[/QUOTE sa:
Jag har bara skummat igenom artikeln som jag länkat till + tittat på grafen här: http://www.cs.cmu.edu/~cline/Climbing/fall.html men från det så verkar det som att ur praktisk synvinkel kan man i stort sett borste från viskosa egenskaper (om man inte är en reptillverkare själv)

Tack för alla svar! :)
Är det någon här som har provat repet som jag länkade till?

Jag tycker det ser ut som ett bra val. Jag har använt en del andra Edelrid-rep och har väl inga speciella synpunkter på dem, de Edelrid-rep jag har haft har presterat ungefär som man kan förvänta sig av deras prislapp.

Det där var lite intressant. Har bara skummat, och letat slutsatser... men, jag fick uppfattningen att:

Repets egenskaper först märks när glidning i bromsen har upphört.
Maxkraften uppstår vid max acceleration av handen.

Lite lustigt, för då har repets egenskaper mycket liten inverkan på fångrycket om man använder ATC!!
Dvs dynamiken i repen blir underordnad resten, troligen för att de viskösa egenskaperna är så pass betydelsefulla.
Detta kan vara förhastade slutsatser, men rätt märkvärdigt om det vore sant...

Synd att de inte jämfört med t ex Grigri samtidigt.

Hopp vid säkring gav mest effekt vid mycket små hopp ( ca 20 cm) eftersom det annars hade större betydelse att fallhöjden ökade!

Rätta mig om jag har fel.

"A reasonable limit might be slide distance less than fall height."

ska man låta repet bara vissla genom näven?
låter litet drastiskt, men med så rejäla glid så är det inte konstigt om repegenskaperna har mindre betydelse.

man skulle i princip kunna använda statiskt rep, då, om man hade nerver nog att släppa nån meter genom bromsen vid fall?

eller missförstår jag?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips