Max fångryck på rep till sportklättring

Rep är att betraktat som elastiska. Inte viskoelastiska (framgår i nån tidigare tråd från senaste året).
Om de sedan dessutom är linjärlelastiska vet jag inte, men jag kan gott tänka mig det.

Rep är hyggligt linjärelastiska i den mening att de töjs nästan linjärt under statisk last till brottsgränsen, men jag tror – utan att egentligen bry mig ett vitten – att viskoelastiska modeller är bättre
http://sigmadewe.com/fileadmin/user_upload/pdf-Dateien/Physics_of_climbing_ropes.pdf
 
OK,
Jag föreställer mig också att de borde vara viskoelastiska, men det var faktiskt du som för en tid sedan hänvisade till nån källa där det skulle framgå att de inte vara viskoelastiska - om jag inte helt minns fel.

Den viskösa delen kanske inte har så stor betydelse och egenskaperna på ett halvrep är nog väldigt lika de som gäller ett enkelrep. Dock så hamnar man ju lite i en annan ände av skala på ett halvrep eftersom det blir lite mer belastat än ett enkelrep. Men rimligen är väl kurvan upp till brottområdets närhet hyfsat rak även där.

Naturligvis är detta överkurs som inte har nån direkt betydelse för val av rep.

TS skulle väl mest topp, men även sportklättra, så då är det väl sporklättringen man får ta hänsyn till, annars är det ju ingen fördel med ett dynamiskt rep för TR, som sagt.
 
Mezzner;588108Den viskösa delen kanske inte har så stor betydelse och egenskaperna på ett halvrep är nog väldigt lika de som gäller ett enkelrep.[/QUOTE sa:
Jag har bara skummat igenom artikeln som jag länkat till + tittat på grafen här: http://www.cs.cmu.edu/~cline/Climbing/fall.html men från det så verkar det som att ur praktisk synvinkel kan man i stort sett borste från viskosa egenskaper (om man inte är en reptillverkare själv)
 
Tack för alla svar! :)
Är det någon här som har provat repet som jag länkade till?

Jag tycker det ser ut som ett bra val. Jag har använt en del andra Edelrid-rep och har väl inga speciella synpunkter på dem, de Edelrid-rep jag har haft har presterat ungefär som man kan förvänta sig av deras prislapp.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Det där var lite intressant. Har bara skummat, och letat slutsatser... men, jag fick uppfattningen att:

Repets egenskaper först märks när glidning i bromsen har upphört.
Maxkraften uppstår vid max acceleration av handen.

Lite lustigt, för då har repets egenskaper mycket liten inverkan på fångrycket om man använder ATC!!
Dvs dynamiken i repen blir underordnad resten, troligen för att de viskösa egenskaperna är så pass betydelsefulla.
Detta kan vara förhastade slutsatser, men rätt märkvärdigt om det vore sant...

Synd att de inte jämfört med t ex Grigri samtidigt.

Hopp vid säkring gav mest effekt vid mycket små hopp ( ca 20 cm) eftersom det annars hade större betydelse att fallhöjden ökade!

Rätta mig om jag har fel.
 
"A reasonable limit might be slide distance less than fall height."

ska man låta repet bara vissla genom näven?
låter litet drastiskt, men med så rejäla glid så är det inte konstigt om repegenskaperna har mindre betydelse.

man skulle i princip kunna använda statiskt rep, då, om man hade nerver nog att släppa nån meter genom bromsen vid fall?

eller missförstår jag?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips