Mått på skridskor?

Jag ska bygga ett brynställ åt min kusin men jag vet inte hurudana mått jag ska använda. Hon har nämligen någon typ av Skyllermarks skridsko medan jag har Lundhags. Så skulle någon vänlig person kunna mäta bredden på sina Skyllermarks skridskor så skulle jag vara oändligt tacksam :-D

Lavskägge; sa:
Jag ska bygga ett brynställ åt min kusin men jag vet inte hurudana mått jag ska använda. Hon har nämligen någon typ av Skyllermarks skridsko medan jag har Lundhags. Så skulle någon vänlig person kunna mäta bredden på sina Skyllermarks skridskor så skulle jag vara oändligt tacksam :-D

Hej Erik!
Jag har ett par Skyllermark med snabbindning. Den sticker ut en del och bör vara något som du tar med i beräkningen när du bygger ditt brynställ. T ex genom högre höj/högre fötter för att bindningen inte ska ta i bordet som du ställer brynstället på.

Det är möjligt att din kusin inte har samma bindning som jag just nu, men när man åkt ett tag är det något som många skaffar. Eller kompisar som har dem kanske vill kunna bryna.

Mina 55 cm långa (fabriksuppgift) är i verkligheten 54 cm långa. Bredden på aluminiumprofilen är 64 mm. Min snabbindning sticker ut knappt 75 mm från aluminiumprofilen. Lycka till med brynstället.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Beror på brynet

Mina Almgrens Klickin är 68 mm höga i ”öppnat” läge så ta till ordentligt höga klossar så du inte behöver göra om ditt brynställ om du byter skridskor. Däremot så är bredden på skridskorna vad jag förstår ointressant. Avståndet mellan skridskorna bestäms av brynets storlek. Har man ett Dianova diamantbryne ska avståndet mellan skridskorna vara 90 mm enligt det papper som följer med brynet.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips