Hjälp med Kanadensarbygge

En dröm jag länge haft är att äga en egen kanadensare och kunna sticka ut på lugna vatten när jag känner för det. Vi vandrar också mycket och en kanot skulle bli ett välkommet tillskott.

Nu har jag fått tag i en kanadensare, inte ny men aldrig sjösatt, ett tomt skrov med endast flytkuddarna klara.
Jag är händig men har aldrig byggt en kanot förut så frågorna har blivit några stycken.

1. Hur vet jag var sitsarna i kanadensarskrovet ska placeras? Finns det specifika mått att utgå ifrån?

2. Hur ska sitsarna fästas?
Har sett att vissa fästs i relingen medans andra verkar ha fästen som är plastade i skrovets sidor.

3. Eventuella repor, ska dom slipas med våtslippapper eller vanligt sandpapper?
Om jag behöver spackla några repor, vad använder jag då?

4. Gelcoat/Topcoat/Polyuretanlack....?? 🤯
Vad ska jag använda för att måla om kanoten i en annan kulör?

5. Antar att utrymmet till flytkuddarna bör täckas för, vad använder jag bäst för detta?

6. Förtöjningsringar, var placerar jag dom bäst och är det bara att borra rakt igenom kanoten?

Tack på förhand!
20220102_194457.jpg
20220102_194325.jpg
20220102_194432.jpg
20220102_194359.jpg
20220102_194325.jpg
 
Kan du ange längd och breddmått samt vikt? Det kan kanske ge ledtrådar för att identifiera kanotmodellen.

Normalt så paddlas en kanadensare i första hand av två personer där aktertoften sitter långt bak och förtoften nån knapp meter från fördäcket. Titta på en ritning eller foto av en kanadensare med snarlika mått. Är man ensampaddlare kan man antingen paddla kanadensaren baklänges dvs sitta på förtoften med benen mot aktern eller ha en vikt i ditt fall kanske hunden framtill och sitta på aktertoften.

Det är en fördel att sitta på aktertoften då man få effektivare styrtag om man sitter långt bak. Också mindre vridande kraft från framåtpaddeldragen om man kan hålla paddeln ganska nära mittlinjen på kanoten.

Thure
 
Däckningen gör det enkelt att sätta in klossar som du kan skruva tofterna i Klossarna måste ankras med vangsbult eller hyllor du plastar på insidan. Ett rf rör genom stävarna högt upp ger möjlighet till både tågvirke och låskabel. Flytplasten i stävarna gömmer du bakom luckor av armerad plast, de bör vara losstagbara. Klarar modellen sig helt utan spant? Tämligen lätt att lägga in en slangstump som kärna och bygga på med glasfiber plast.
 
1. Hur vet jag var sitsarna i kanadensarskrovet ska placeras? Finns det specifika mått att utgå ifrån?

Prova att förpaddlaren får plats. Mät sedan från framkant på sitsen, till mitten på kanoten. Ta det måttet plus 20 cm, och placera aktersitsen på det måttet, från mitten på kanoten. Kan du göra så att du lätt kan flytta sitsarna, blir det enkelt att trimma viktfördelningen om paddlarna väger olika mycket.
 
Däckningen gör det enkelt att sätta in klossar som du kan skruva tofterna i Klossarna måste ankras med vangsbult eller hyllor du plastar på insidan. Ett rf rör genom stävarna högt upp ger möjlighet till både tågvirke och låskabel. Flytplasten i stävarna gömmer du bakom luckor av armerad plast, de bör vara losstagbara. Klarar modellen sig helt utan spant? Tämligen lätt att lägga in en slangstump som kärna och bygga på med glasfiber plast.

Hittade några bilder på vad jag hade tänkt mig, om det är genomförbart....
 

Bilagor

  • Screenshot_20220105-222849_Blocket.jpg
    Screenshot_20220105-222849_Blocket.jpg
    365.8 KB · Visningar: 59
  • Screenshot_20220105-014122_YouTube.jpg
    Screenshot_20220105-014122_YouTube.jpg
    479.7 KB · Visningar: 57
Däckningen gör det enkelt att sätta in klossar som du kan skruva tofterna i Klossarna måste ankras med vangsbult eller hyllor du plastar på insidan. Ett rf rör genom stävarna högt upp ger möjlighet till både tågvirke och låskabel. Flytplasten i stävarna gömmer du bakom luckor av armerad plast, de bör vara losstagbara. Klarar modellen sig helt utan spant? Tämligen lätt att lägga in en slangstump som kärna och bygga på med glasfiber plast.


Vet inte vad du menar med däckning men med tanke på relingens utförande borde det fungera att hänga tofterna med genomgående bult, alternativt plasta fast fästen. Jag får se vilket jag gör.
Kan man använda sig av vp-rör och plasta fast i stävarna? Läste om det någonstans, eller rf är bättre? Hur tätar jag det i så fall?

Kan jag bygga en fast vägg av glasfiber med en vattentät öppningsbar lucka?
Det var min tanke iaf.

Vet faktiskt inte om den klarar sig utan spant. Jag kan ingenting om kanoter och båtbygge och jag vet heller ingenting om modellen på kanadensaren.
Jag är dock inte rädd för nya utmaningar och att lära mig.
Ska spanten gå från reling till reling eller räcker det att bara lägga över "golvytan"?
Hur många och hur tätt?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.