Matlagning på hög höjd

Ska upp på Mount Kenya om lite drygt en månad och har en del funderingar kring vilken typ av mat jag bör ta med mig, med tanke på den låga kokpunkten uppe på högre höjder. På grund av den långa koktiden tänkte jag därför försöka undvika pasta och linser och ersätta det med sojabitar och bulgur som bara behöver svälla. Någon som har några andra tips på lämpliga produkter som dessutom inte väger så mycket?

Jag besteg kilimanjaro i vintras och guiderna lagade pasta även på hög höjd om jag inte minns helt fel. Vet inte om de gjorde på något särskilt sätt eftersom jag inte såg tillagningen själv men resultatet var i alla fall helt vanlig kokt spagetti.

Jag kanske missförstod vad du frågade efter? Eller?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Cori Celesti; sa:
Ska upp på Mount Kenya om lite drygt en månad och har en del funderingar kring vilken typ av mat jag bör ta med mig, med tanke på den låga kokpunkten uppe på högre höjder. På grund av den långa koktiden tänkte jag därför försöka undvika pasta och linser och ersätta det med sojabitar och bulgur som bara behöver svälla. Någon som har några andra tips på lämpliga produkter som dessutom inte väger så mycket?

Snabbmakaroner - 3minuter?

Olika kombinationer av couscous, som bara behöver svälla till sig och quorn, som ju redan är "färdiglagat" och bara behöver värmas är bra. Själv gillar jag också olika sorters "färdiga" korvar (rökta och sådär) som man i värsta fall kan äta "råa".

Lycka till med Mount Kenya. Det är fint. Vilken väg tänker du dig?

Finns en poäng med att maten får koka länge dit du ska: minskar risken för taskig mage p g a dåligt vatten. Kokpunkten sjunker ju med höjden, vilket gör att du måste hålla på längre för att bli av med (i alla fall några) parasiter. Alternativet är naturligtvis att du renar även det vatten du ska koka på kemisk väg först, då slipper du ha det här i bakhuvudet när du bränner käk.

Kotten; sa:
Olika kombinationer av couscous, som bara behöver svälla till sig och quorn, som ju redan är "färdiglagat" och bara behöver värmas är bra. Själv gillar jag också olika sorters "färdiga" korvar (rökta och sådär) som man i värsta fall kan äta "råa".

Lycka till med Mount Kenya. Det är fint. Vilken väg tänker du dig?

Tack för tipset! Korven tror jag att jag lämnar hemma med tanke på att jag är vegan, men quorn (som visserligen innehåller ägg, men vad tusan...) fungerar ju utmärkt i proteinväg. Vad Mt Kenya anbelangar väljer jag mellan Naro Moru och Sirimon Route - har inte riktigt bestämt mig ännu. Har du något förslag? Jag har sällskap av en kamrat som inte är helt vandringsvan, så vi tänkte ge oss i kast med den minst krävande rutten och ta rätt god tid på oss.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips