Tål tält mera vind på högre höjd?

En rubrik som ser idiotisk ut, men relaterat till en slumpmässig fredagsfundering..

Ju högre höjd, desto lägre lufttryck. Lägre lufttryck = mindre massa luft per lämplig enhet.

Det bör ju innebära, rimligen, att "stormstyrka" på ett högt berg, säg över 5000 meter, inte är så dramatiskt som på havsnivå? Dvs, kraften i 20 m/s på hög höjd är betydligt lägre än på låg höjd?

Iofs kanske det är egalt då vindhastigheten också tenderar att öka med höjden, så när tält plattas till och folk faller omkull nere i dalen i 20m/s så kanske situationen är densamma uppe på berget i 30 eller 40 m/s? :)

Atmospheric_Pressure_vs._Altitude.png


-Folk här som spenderat mer tid än jag på hög höjd i hårt väder kanske kan bekräfta praktiken.
 
Naturligtvis är det så.

T.ex ju högre ett flygplan flyger ju fortare måste man flyga för att inte falla rakt ned.
På låg höjd är ju stallfarten mycket lägre - i tunn luft högre.

Ni vet airfrance 447 hamnade i sådan stall på hög höjd och började falla på mage.

Tälta på mars skulle vara fint med 10mbar som högst
 
Med tunnare luft på högre höjd minskar givetvis också luftmotståndet för flygplan, och med det bränsleförbrukningen;)
 
Med tunnare luft på högre höjd minskar givetvis också luftmotståndet för flygplan, och med det bränsleförbrukningen;)

Stämmer ju inte för en vanlig passagerarjet - man får gå upp i fart för ens flyga (går bränsle) - man faller platt annars.

Vettiga flygnivåer är sådär 8000-12000 meter och sedan mer eller mindre med lågt pådrag
glidflyga mot tänkt fpl - sparar soppa inte hög höjd.
 
Högre höjd

= mindre luftmotstånd och därmed mindre bränsleåtgång vid samma hastighet som på lägre höjd. Högre höjd ger också möjlighet att få medvind i Jetströmmmarna.

I och för sig behövs högre hastighet för att flyga på hög höjd men till mindre bränsleåtgång.

Thure
 
Man måste ligga mycket över stallgränsen - det heter "airspeed" (farten mot luft) och i båtsammanhang "fart över grund" - som att gå upp i en älv med strömmande vatten - planingsfarten är den som vattnet du möter , nedströms får man dra som fan om det skall plana.

Vinsten med hög höjd och bra ekonomi ligger i ett fönster sådär en mil uppåt och nedåt sen börjar man förlora på motoreffektivitet och aerodynamiskdesign som ju även måste fungera på låg höjd och låga farter.
 
Intressant fråga!

Från Wikipedia:
"The standard equation for drag is one half the coefficient of drag multiplied by the fluid mass density, the cross sectional area of the specified item, and the square of the velocity."

Mina sovande och mediokra mattekunskaper leder mig att tro att det innebär att tex den dubbla luftdensiteten ger det dubbla luftmotståndet men det innebär ju inte att 20 m/s motsvaras av 40 m/s vid dubbla densiteten eftersom hastigheten är i kvadrat i formeln. Luftfuktighet och temp påverkar också vikten på luften och därmed luftmotståndet.

Hade varit intressant med ett konkret exempel, tex vilken vindhastighet motsvarar 10 m/s 0 möh vid 2000 möh för att luftmotståndet ska vara detsamma, allt annat lika (vilket det sällan är i verkligheten)

Någon mer mattekunnig får gärna rätta mig och kanske till och med räkna ut ett exempel!
 
Sönderblåsta tält på Mount Everest

Jag har varit sängliggande ett tag och då plöjt igenom lite böcker som jag länge haft liggande.

Tenzing : Son av Everest (1953)
Göran Kropp: 8000+ (Solo till Mount Everest)
Monika Kristensen: Mot 90 grader syd.
Reinhold Messner. Mount Everest till toppen utan syrgas.

Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vilken/vilka som råkade ut för att tälten blåste sönder på hög höjd. Om det var 6000 m, 7000 m eller > 8000 m kommer jag inte heller ihåg. Och hur bergsklättrarna bestämmer hur mycket det blåser framgår inte i någon av böckerna.

Per
 
Intressant fråga!

Från Wikipedia:
"The standard equation for drag is one half the coefficient of drag multiplied by the fluid mass density, the cross sectional area of the specified item, and the square of the velocity."

Mina sovande och mediokra mattekunskaper leder mig att tro att det innebär att tex den dubbla luftdensiteten ger det dubbla luftmotståndet men det innebär ju inte att 20 m/s motsvaras av 40 m/s vid dubbla densiteten eftersom hastigheten är i kvadrat i formeln. Luftfuktighet och temp påverkar också vikten på luften och därmed luftmotståndet.

Hade varit intressant med ett konkret exempel, tex vilken vindhastighet motsvarar 10 m/s 0 möh vid 2000 möh för att luftmotståndet ska vara detsamma, allt annat lika (vilket det sällan är i verkligheten)

Någon mer mattekunnig får gärna rätta mig och kanske till och med räkna ut ett exempel!

Skillnaden är inte så stor vid vettiga höjder så man behöver bry sig.

A 31m/s wind on Mars (density = 0.02 kg/m3) generates almost 300 Watts per square metre. This is equivalent to 7.9 m/s (18 mph) on earth

Då skall du tänka på att mars inte ens har 10mbar - det är väl som en bergstopp på 35km eller så - blodet skulle koka - dykarsjuka deluxe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4
Yakherden Mera tips tack! Denna gång: Sølen Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...