Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Någon som har tips på mat om man ska ut och paddla några dagar, det är stekhett och råder eldningsförbud? Har visserligen överlevt på vatten, baguette och nutella i flera dagar förut, men det är inte gott.
Mjukkonserver och värmepåse? Konserverad skinka kan gärna ätas kall. Liten kylbag kanske ryms med om man paddlar. Ost och salami håller ett tag i den. Frukostpåsar med frystorkat kan gärna blandas med kallt vatten. Mjukost i tub?
Står på 24hourmeals hemsida att värmepåse inte funkar för frystorkad mat. Varför?
Har svårt att förstå varför det inte skulle värma en påse frystorkat med tillsatt vatten, förutsatt att den ryms i värmepåsen. Förklara för mig, som aldrig använt en sån värmepåse.
Står på 24hourmeals hemsida att värmepåse inte funkar för frystorkad mat. Varför?
Har svårt att förstå varför det inte skulle värma en påse frystorkat med tillsatt vatten, förutsatt att den ryms i värmepåsen. Förklara för mig, som aldrig använt en sån värmepåse.
Mjukkonserverna är inte helt torkade, så de behöver bara ligga i varmt vattenbad en stund för att bli genomvarma.
Frystorkat ska dra i kokande vatten 5-10 minuter. Värmepåsarna har helt enkelt för låg effekt för att värma både vattnet i ytterpåsen och vattnet som måste tillsättas i påsen med frystorkat.
Det funkar ju givetvis, men det blir nog en del hårda klumpar.
Främst för att det inte blir tillräckligt varmt.
Matportionen blir ca 50 - 55 grader varm med värmepacken.
Den håller värmen en god stund.
Men detta är inte varmt nog för frystorkat.
Dessutom ligger detta på gränsen ur matsäkerhetssynpunkt.
Om maten man värmer inte är bakteriefri (helkonserv) kan man råka ut för matförgiftning.
Man kan värma en liten konservburk (tex bullens pilsnerkorv) till ättemperatur.
Eller då den avsedda våtkonserven.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer