Måste man vara rik för att vandra i fjällen?

Jo vad jag menade med ambitioner är att vi gärna vill så mycket mer än som vi har möjlighet till av olika anledningar. Då blir det lätt låsningar av typen "det går aldrig".

Kul att höra att det ändå rör på sig i rätt riktning.

Något av det suraste med ha ekonomiska begränsningar är kanske att veta att man inte kan köpa den där prylen som över tid skulle bli den billigaste. Min äldsta pryl torde vara min sovsäck som jag köpte för nästan 30 år sen och gjorde ett djupt hål i de intjänade sommarjobbskassan. Men den används fortfarande och är i gott skick även om den krympt lite *host*

Har man målet klart för sig är det bara att börja ta ett steg i taget så kommer man vanligtvis fram till slut.

/Freddo


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min livsfilosofi är att allt går med armens salva! :D
Skämt å sido. Jag tog ett hårdare val.
Dumpat det mesta som jag inte behöver hemma, allt från möbler till prylar. :) Ibland får man prioritera.
Det sura nu är att det är så klart bara dyra poster kvar för vinterturerna..
Som tur är, är det en bit kvar till nästa vinter.
 
Har också slopat det mesta till förmån till resande och vandring.
Och det är frustrerande, för det räcker ju inte ändå.
Lite det jag menar, om man trots prioriteringar inte har medel, då kommer man tillbaka till det där att vandring kostar.

För vissa är ett par tusen lappar ingenting. Man kan "spara" det anses inte räkna som någon rikedom.
Och inte heller menade jag med rik som porshe ägare, men definitivt så känns det som en klassfråga.

Jag är nyfiken på att veta hur många som ägnar sig åt vandring som är tex bidragstagare? Eller extremt låginkomsttagare.

Nordisk natur i sig kostar inte, vilket är awesome, men varför kostar det ändå? Det är det som är frågan. :)

Finns det / har du något exempel på andra aktiviteter som inte kostar?
Det kan ju vara intressant att se vad som är alternativkostnaden?
Investeringar gör man ju på lång sikt, tillfälliga lösningar är ibland nödvändiga men inte säkert billigast.

Jag handlade tält, sovsäck, kök och ryggsäck på 70-talet. de har jag fortfarande kvar och jag skulle åter kunna gå ut i fjällen med dom utan att tveka (Fjällräven/ Trangia). De var inte billigast då heller, men över tid har det inte varit dyrt. Nu har jag råd, men fortfarande svårt att se behovet av nyanskaffning alltför ofta, även om det mesta är utbytt eller kompletterat någon gång sedan år 2000.

Skaffar man användbara och hållbara grejer så är priset inte det mest avgörande, utan att man kan använda dem ofta och utan tvekan.
 
Att läsa på DYI-sidor är otroligt stimulerande. Ofta så kommer det fram alldeles fantastiska lösningar som väger mindre och är lika effektiva som de lösningar som finns i affärerna (tex kök). Ofta är de dessutom mycket billiga. Faktum är att jag har blivit så inspirerad att jag funderar på att lägga undan mitt primuskök och börja använda t-spritsbrännare á la kattmatsburk i framtiden, det skulle spara mig nästan ett kg och jag får dessutom njuta av att använda saker som jag själv har tillverkat och som lätt går att ersätta om det går sönder.
Mitt tips är alltså, ha ett öga på DYI-sidorna
 
Finns det / har du något exempel på andra aktiviteter som inte kostar?
Det kan ju vara intressant att se vad som är alternativkostnaden?
Investeringar gör man ju på lång sikt, tillfälliga lösningar är ibland nödvändiga men inte säkert billigast.

Jag handlade tält, sovsäck, kök och ryggsäck på 70-talet. de har jag fortfarande kvar och jag skulle åter kunna gå ut i fjällen med dom utan att tveka (Fjällräven/ Trangia). De var inte billigast då heller, men över tid har det inte varit dyrt. Nu har jag råd, men fortfarande svårt att se behovet av nyanskaffning alltför ofta, även om det mesta är utbytt eller kompletterat någon gång sedan år 2000.

Skaffar man användbara och hållbara grejer så är priset inte det mest avgörande, utan att man kan använda dem ofta och utan tvekan.

Står för vad jag skrev ursprungligen, självklart, har man råd att spendera de extra kronorna på något hållbart så satsar man på det.
Men många har inte riktigt den möjligheten. Ens att spara kan vara ett dilemma. Jag skulle inte uppmana något att handla på avbetalningar heller, för om man inte kan spara så..
Så visst, det blir billigare i längden.
En, då syfter jag inte nödvändigtvis på mig, med mindre budget kanske måste spara åratal för den där "hållbara" prylen.
Då är vi tillbaka till samma fråga: ut på fjällen sticker bara de med bra plånbok. Man behöver inte vara rik. Många barnfamiljer klarar fint att komma dit ändå och många är då inte rika.
Men de jag pratar om är de som ofta sluta drömma om vandra i fjärran Sverige för att det passar inte plånboken.
Det hjälper inte heller att få slängt till sig "håll då dig till lokala områderna".

Diskussionen är egentligen inte så annorlunda än tonen det är på tex foto-forum eller andra elitiserade hobbies.
Många ger sällan en chans till nybörjarna eller låg-klassarna.
Som jag skrev, det känns tråkigt att pengar blir den ursäkten eller orsaken, till att folk inte kommer till Fjällen...
:)
 
Men vad är det för chans man ska ge menar du?

Att saker kostar är ju nått vi alla får leva med. Jag kan klaga på att jag inte har råd att bestiga Everest eller dyka på barriärrevet.

Den som bor i inre Norrland har ju det omvända problemet om han eller hon vill paddla på västkusten.

Det finns antagligen ingen som sitter på en hemlig lösning till gratis fjällturer eller billiga toppmoderna mellanformatskameror.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Oftast är det väl första fjällvandringen som är svårast. Jag satsar gärna på kvalitetsgrejer, kostnaden per fjälldygn blir i regel inte så hög då. Men det hjälper ju inte om man vill börja med fjällvandring, marginalkostnaden för första fjälldygnet blir ju jättehög. Det är väl därför som detta tema återkommer, och att det är bra att det finns ett flertal trådar med råd och tips för hur man ska få en funktionell friluftsutrustning för fjällbruk.
 
Åkte slalom med dottern förra helgen.

En riktig högkostnadssport fast på budgetvis. Vi har en kombination mellan hyrd, begagnad och ny utrustning. Boende vandrarhem (dottern klagade på vintertältningen ifjol:) ) Mina kläder är köpta för arbete (inte bland de hippaste på fjället) dotterns för skolgång och andra aktiviteter.
Vi har även gjort fjällvandringar där det mesta av utrustningen är inköpta för flera användningsområden inte en pryl för bara vandring.
 
Jag kollade köpesannonserna här på utsidan nyss.
Inte en enda av årets inlagda efterfrågar billig bra begagnad utrustning.
Jag tror att många med mig har grejer liggandes som duger i många år till men som blivit ersatta av någon anledning och därför hamnat i förrådet.
Jag brukar rensa då och då och lämna till Myrorna men kunde lika gärna lämna vidare till någon som behöver.
 
Bortskänkes?

...men kunde lika gärna lämna vidare till någon som behöver.

Det händer att jag också lämnar bort en och annan pryl, även om jag sparar på det mesta om något av mina barn eller barnbarn vill med på någon tur eller låna/samla ihop till egna äventyr. Men trots detta - istället för att ge till Myror skulle jag kunna tänka mig att det fanns ett alternativ på Utsidan som hette "Bortskänkes".

Problemet är väl att det skulle kunna missbrukas av någon smart affärsmänniska istället för att hamna hos någon friluftsälskare som inte har råd att köpa mycket själv.
 
Det viktigaste är att om man har det ekonomiskt dåligt så måste man prioritera. Det är inte en mänsklig rättighet att sitta på fik var o varannan dag o dricka kaffe för 50 kr när 500 g rättvisemärkt ekokaffe kostar samma i butik. Inte heller att äta ute eller gå på krogen. (Tar dessa exempel för de e vanligast och slukar mycket av kassan). Även småköp som chokladkaka i pressbyrån med tillhörande kaffe e extremt dyra o slukar hur mycket pengar somhelst. Skippa även fredagsmyset då det fördärvar från flera flanker.

Har haft en del annonser här på utsidan. Nappet e skralt. Säljer bra grejer till halva eller strax under halva priset, flera av dom har knappt varit använda (man har upptäckt ett annat behov). Man vill ju inte skänka bort en sovsäck som kostat en 2000 kr heller, som bara är ett år gammal o bara använd 10 nätter av barn, som förstärkningssäck dessutom. Men det finns en annan tråd angående nappet på "prylmarknaden".
 
Friluftsprylar kostar, det går inte att komma från.
Men väldigt rik behöver man inte vara, det är möjligt att fixa en packning för fjällen som kostar några få tusenlappar, och som samtidigt inte är allt för tung.
Sedan är ofta själva resan till och från fjället lika dyr i tillägg, så vill man ut många gånger om året med en tight budget är det få resor till fjällen och många i närliggande skogar som är aktuellt för de flesta.

Billig utrustning av någorlunda kvalitet kräver dock en del letande, att dra i sömmar på utrustning och/eller läsa många recensioner för att se att det håller måttet, samt veta vilka kompromisser vad gäller t.ex vikt, komfort och hållbarhet man är villig att göra för att spara pengar.
Tid, kunskap och engagemang krävs för att undvika de ordentliga bomköpen.
 
Till alla som svarat och gärna fortsätter att svara: ett stort tack.

Jag personligen har sedan tråden skapats kommit en bra bit på vägen.
Med utrustning, planering och förhoppningsvis snart också utförande.
Något jag är ganska överlycklig över och skattar mig definitivt lyckosam över.
Det är tack vare dels snälla människor, min omgivning och så klart mycket tid ägnat åt just leta!

Precis som många sagt innan så, visst, smakar det så kostar det och det gäller allt i livet. Jag är dock stark troende filosofi i att allt behöver inte kosta en massa (kalla mig hippie) och det borde gå att göra det mesta ändå.
I samma andra tex, är jag en nomad resenär så även resan till Fjällen blir genom att lifta och att helt enkelt gå.
Här är jag, å andra sidan., rik på tid men vet andra som ändå tagit sig i alla världens kanter på relativt kort tid på samma filosofi.

Kruxet med just specifikt fjällområde är att man dels inte kan jaga, använda sig av naturliga resurser i samma grad som andra platser och dels så är det långt bort från samhällen.
Att få det privilegiet att besöka i fjällen blir därför lite mer ursorterat bland besökarna...
Det var just detta jag ville få ut av diskussionen.

Så fortsätt att prata om det, förhoppningvis drar andra nytta av tråden med!
<3
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
mr_neo En "mental orgasm" måste dokumenteras... Utrustning allmänt 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
Martin Fjäderlätt Kan man tvätta sig med YES? Utrustning allmänt 53
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
PeterOom VHF - vad skall man kolla efter Utrustning allmänt 4
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...