Är jag köpgalen?

Så länge man inte känner sig ruinerad så gör det gör inget. Av mina 11 liggunderlag så är det bara Synmat, Z-lite och ett par Evazote som är nånting att ha. Resten är billigt och oanvändbart skit från Jysk och liknande.

Samma med mina kök. Flera små billiga Esbitkök och några gasbrännare hit och dit. Kärl från olika tillverkare. jag brukar blanda vilt till en bra mix innan jag sticker ut. De två gamla spritköken har dock stått oanvända flera år.

Trots alla grejer man köper blir det ändå mer och mer DIY-saker. Det är kreativt, roligt och går att anpassa bättre efter ens behov.
 
Gjorde en liknande investering när jag skulle vandra upp för kilimanjaro vilket var en av de första äventyren jag gjorde, dock så hade jag efter värnplikten insett att jag verkligen diggade friluftsliv så visste att intresset fanns. Det kändes ungefär likadant efter en så stor investering vid ett tillfälle.

Dock så har du hållit dig till bra saker som kläder/tält/ligg underlag, det är småkrafs som tillbehör till kök osv som är lätt att löpa bara för att..

Du kommer ju använda sakerna lång tid framöver :) (verka vara bra saker du köpt..)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Hej alla fjällrävar!

Jag har tidigare varit uppe och fjällvandrat med mina föräldrar 2 gånger och fattat tycke för det. Jag var dock i ålderarna 12 vid första vistelsen 16 vid andra. (Är idag 20 år). Nu i Augusti tänkte jagåka upp tillsammans med min flickvän och vandra Abisko- Nikkaloukta inkl topptur till Sydtoppen keb. Inför min resa har jag sparat mycket pengar och köpt utrustning som jag tidigare inte har haft.

det jag köpt är:

En skaljacka Houdini 1900:- 30 % rea
En skalbyxa Houdini 1200:- 30 % rea
Ett par Lundhags forest 2400:- ( de näst billigast lundhagskängorna?)
Ett begagnat fjällräven abisko tält 2000:-, varav jag betalade 1000:-
Ett par vandringsbyxor Urberg 599:-
En Houdini power houdi 1800:- (Köpte egentligen inte till fjällvandringen)
En Haglöfs sovsäck 1500:-
Ett JR gear liggunderlag för 900:-
En begagnad Fjällräven Kajka ryggsäck 85l för 2000:-
Strumpor 3 liners och 3 tjocka för totalt 500:-

Summa: 13 800 KR


Är detta helt vansinnigt? Jag förstår att det egentligen inte krävs allt detta och att man kunde hittat billigare alternativ såklart. Men är ändå mån att bygga upp en frilufts-arsenal som jag kan ha mycket länge, då jag trivs väldigt bra ute i naturen...

Vad säger ni här på Utsidan?

Mvh,

Mr Muntz

Du har köpt fina prylar. Sedan är ju allt relativt och är man tex någons partner så bör man definitivt diskutera och överlägga om det finns annat skriande behov av pengar. Ett exped liggunderlag kan definitivt vara överdrivet vid ett skede i livet medan en dyr kanot kan vara bästa tänkbara köp en annan gång. Har man inte samförstånd kring liknande utrustningsfrågor så skulle jag avråda från att köpa.
Titta gärna i min nya tråd -"Nytt och gammalt" här på forumet för fler tankar kring vad vi behöver.
 
men det är verkligen kul att köpa friluftssaker!

Det är en underbar känsla när man ser en avi i brevlådan eller när dhl ringer på dörren som de gjorde iförrgår när mitt evazote anlände :)
 
Trevligt att det fanns div. annonssajter där folk av någon anledning säljer sina nyinköpta pinaler till humana priser... Senaste klippet blev en Primus Micron Lantern - Steel Mesh, och den var som ny, fick den för 200 kottar :) (riktpriset är ju ca 600~700kr) Så glöm inte bort begagnatmarknaden för där kan ni göra riktiga bra klipp och spara tusenlappar...

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Så glöm inte bort begagnatmarknaden för där kan ni göra riktiga bra klipp och spara tusenlappar...
Håller oförbehållet med!
Man hittar jättebra/näst intill nya/hade inte råd med dom när de var nya (välj själv) grejer för småpengar.

Har väl hittat 3-4 Alaska för i snitt 5-600/st senaste halvåret, och säkrat 2 ramförlängare (en till lång Grönlandsram och en till kort Grönlandsram - ja dom är faktiskt olika). Så nu har jag en blå, en grön och en svart Alaska - saknar väl bara en orange nu...

Och faktiskt:
det dyker otroligt nog upp Mantorselar ibland, men aldrig lösa verkar det som. Man får ytterligare en rygga "på köpet"...
 
Misstaget jag gjorde i början var att jag köpte lite väl många "bra att ha" grejer. T.ex. Ett kökskit med massor av tillbehör. Visp, stekspade, skärbräda, svamp etc. Det enda jag har mer mig är en sked för att äta/förbereda mat.

Slutsatsen är väl att tänka till både en och två gånger. Behöver jag verkligen den här? Kan jag använda den till något annat?

Den produkt som alltid följer med mig är en primus micro lantern. Riktigt trevligt med ljus och värme.

Exakt samma misstag gjorde jag. Massa småprylar som bara tar plats. Märker hur min packning sakta men säkert krymper efter varje gång jag är ute.

Favorit sak att ha med; En bit snöre. Typ paracord. Går att använda till massa prylar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.