Måste man ha kök/varm mat?

Jag kommer helst undan med en fjällvandring utan att behöva ta med köket. Det går väl bra att använda kallt vatten i matlagningen, typ raw food. Jag vet att det låter äckligt, men jag tycker att all mat är äcklig ändå och ser ätandet i sig som ett nödvändigt ont. Så för min del går det lika bra med kall sörja, så länge jag inte svälter dvs. Någon som har tips på föda som man kan leva på utan kök? Jag kommer vara borta 5 veckor så lär behöva tanka på ryggan med mer någon gång.
 
Att äta kall mat i 5 veckor låter inte särskilt kul. Även om du tycker att all mat är äcklig så tvivlar jag på att du kommer att tycka det när du väl har varit ute ett tag. Ett kök väger knappast särskilt mycket, dumt och onödigt att inte ta med det. Om du ska gå i fjällen och ladda upp med mat i stugbutikerna så lär du inte ha så många alternativ till mat som går att äta eller tillaga kall.
 
Blanda färdiga portionspåsar med mussli och några skedar torrmjölk, till detta behövs det bara tillsättas några dl kallt vatten. Fungerar perfekt till frukost m.m.
Men att helt skippa köket, nä då finns det annat som är definitivt viktigare att lämna hemma. En vanlig helgtur så kanske det funkar men inte under 5 veckor, vad är vitsen..?
 
Grejen är att jag levt i princip uteslutande på grönsaker och frukt sen 07 och det utgör 80-90 procent av allt jag äter. Annat jag får i mig är småskräp som fisk, skaldjur och fågelkött. Tillgången på detta uppe i fjällen är inte så bra och dessutom står man sig inte lika bra på det. Jag klarar mig utmärkt på detta hemma men det blir enorma kvantiteter om jag ska släpa frukt och grönt på färden. Jag kör nog på något grötliknande, jag gillar det förslaget!
 
MRE lär vara byggda för att kunna ätas kalla oxså, inte små, inte lätta och inte gratis, för de flesta.
Har som längst knaprat på dem i ett par månader, medfört fotogenkök gjorde dock att nöjet att äta allt av dem kallt slapps.
Åter i kontakt med färsk lagad mat var himmelskt.

Har talat med dem som levt på dålig soppa och råris i åratal och visst gick det men ingen rekommenderade det.

Inför alla dina veckor verkar 3 dygn vara en väl kort provperiod. Att skicka paket till sig själv är ett sätt att bunkra under turen.
 
Visst klarar man sig teoretiskt utan varm mat, våra förfäder överleve ju bevisligen innan de lade sig till med den lyxen ;).

Jag känner inte heller något tvingande behov att äta en varm rätt för att det skall "räknas". Det finns mängder med god och kalorität mat som inte kräver kök: morgonmusli (på fett mjölkpulver med matig flingblandning, som jag har mer än hälften solrosfrö i), hommousröra (pulver som rörs ut att svälla i kallt vatten), knäckebröd, smör, torr parmesanost, kokosmjölkpulver, jordnötssmör, torkad frukt, rostade kikärtor, choklad, halva... men framför allt alla sorters nötter och frön, som i allt större grad utgör basen i min vandrarmatsedel. Grönsaker som torkat olivhack och dito tomater kräver inte heller kokning för att smaka gott och vara ätbara, inte heller färsk vitlök, kokosflingor, torkad stekt lök och örtkryddor.

Jag har varit med om att skippa köket på kortare sommarturer i trakter där jag inte varit särskilt orolig för att frysa, men att jag ändå tar med det i de allra flesta fall beror på tre saker:
- att mitt kök väger så lite, att det spelar någon roll,
- att jag gillar att laga mat ;),
- att möjligheten att enkelt och oberoende av yttre omständigheter (väta, bränslebrist) kunna tända en eld, torka saker och värma sig själv genom att t ex få i sig en varm dryck faktiskt kan vara en säkerhetsfråga.
 
Paket

MRE lär vara byggda för att kunna ätas kalla oxså, inte små, inte lätta och inte gratis, för de flesta.
Har som längst knaprat på dem i ett par månader, medfört fotogenkök gjorde dock att nöjet att äta allt av dem kallt slapps.
Åter i kontakt med färsk lagad mat var himmelskt.

Har talat med dem som levt på dålig soppa och råris i åratal och visst gick det men ingen rekommenderade det.

Inför alla dina veckor verkar 3 dygn vara en väl kort provperiod. Att skicka paket till sig själv är ett sätt att bunkra under turen.

Finns det postkontor på fjället ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.