Massor av skräptält lämnade på fjället

Inte bara ett problem på Mt.Everest

 
Mycket trist, men förutom ovana besökare som artikel nämner så gissar jag att det beror på svårigheten att få plats utan föranmälan på fjällstationen (Corona anpassning) men även på det höga priset som STF tar för övernattning.

Tyvärr ser jag lite samma tendens på andra ställen i samhället, folk släpper skräpet där de står eller där de haft picknick och hoppas att någon annan städar upp efter dem.
 
När coronarestriktionerna hindrar all inclusive-semester i Turkiet så upptäcker ett nytt klientel Sverige. Med dem får vi festivaltält och engångsgrillar. Men de lär sig (och antingen blir de riktiga pluppmuppar eller så drar de utomlands nästa år om restriktionerna lättat).
 
Mycket trist, men förutom ovana besökare som artikel nämner så gissar jag att det beror på svårigheten att få plats utan föranmälan på fjällstationen (Corona anpassning) men även på det höga priset som STF tar för övernattning.

Tyvärr ser jag lite samma tendens på andra ställen i samhället, folk släpper skräpet där de står eller där de haft picknick och hoppas att någon annan städar upp efter dem.
Finns ingen ursäkt för detta. Generation "engångsgrill" goes "fjällen". Och generation avser inte en åldersgrupp, det avser samma jävla muppar som kommer med stora båtar till en ö och lämnar sen sin skräp (inkl. engångsgrill) när de är färdiga med sin picknick. Att folk svinar i parker och stadsnära badplatser, det bryr jag mig inte längre om, men hur är man funtad när man först besvärar sig att komma ut i naturen och sen skiter ner den.
Men vi får väl trösta oss med att det var inte folk som hängde här på utsidan, eftersom de då hade haft Hilleberg tält ;-)
 
– Ibland är tälten helt tomma men det har ofta varit kvarlämnade sopor, blöta kläder och splitterny utrustning som ibland inte ens är uppackad. Det ser nästan ut som att man har lämnat tältet i panik, säger Marit Sarri, platschef vid Kebnekaise fjällstation.

Den sista meningen fick mig dock att fnissa till.
 
Jojo, problemet med bucket lists i ett nötskal...

Att 'göra Keb' är något som många tydligen fick för sig i år - det var ju få andra saker på listan som skall
klaras av
innan man kolar av...-...before you kick the bucket - som ursprungliga betydelsen lyder... som
kunde genomföras.

På jobbet hörde jag flera som sa "om vi ändå inte kan komma iväg till XXXX - så kan vi åtminstone bocka
av Kebnekajsebestigningen i sommar". Och var man sedan klar - och allt var tungt, blött och allmänt för-
djävligt - tyckte tydligen förvånansvärt många att det var enklare att gå tillbaks till Nikka med en lättare
packning. Målet och behovet av utrustningen var ju avklarat - eller inte...

Eller förresten! Helikoptern ut kanske debiterar efter antal kilo passagerare och packning? o_O
 
Ligger tyvärr mycket i vad Polar300 skriver. Även jag har noterat många som bara måste till Kebnekaise och oftast aldrig satt sin fot i fjällen förut (förutom då någon skidsemester).
Det är bucket listan som skall bockas av, och då de saknar utrustning är det det billigaste och enklaste som gäller för att kunna ta sin efterlängtade selfie på toppen för publicering på sociala medier. Fjällen och naturen är tyvärr mer ett hinder på vägen till den efterlängtade selfien.
Och ju mer reklam man gör för Kebnekaise och tillrättalägger leden med trappsteg och broar till toppen desto fler ovana kommer man att locka.
 
Senast ändrad:
Inte bara ett problem på Mt.Everest

O-be-gri-pligt dåligt! Kommentarer nästan överflödiga.
 
Var en sväng till keb i slutet av Juli. Antalet "festivaldeltagare" var större än någonsin, packat med folk och biltema-tält överallt. Gick aldrig in på stationen men kan tänka mig att dom hade fullt upp. En stackare stod och vred vatten ur persedlar bredvid sitt tält, det hade regnat 14 dagar i sträck och tältet stod i en svacka med ett par centimeter vatten i innertältet.
 
Skräptält i all ära men det var ännu mer smärtsamt att se alla riktigt dåligt uppsatta Hilleberg-tält runt Keb och andra platser i Abisko i somras. När folk köper ett tiotusenkronors tunneltält och sen sätter upp det så att det slokar som en tvättlina med tio blöta dunsovsäckar på.
Det allra värsta var ett gäng som hade lagt en stor sten på tältduken till sitt äldre hilleberg för att hålla det upprätt. Försökte prata med dom men de var för trötta på att försöka sätta upp det rätt utan att lyckas så de gick och la sig med bumlingen på duken...🙄
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nils73 "varning" massor av snö i (västra) Lapplandsfjällen Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.