Anti-bakteriella kemikalier i kläder??

Blir mycket fundersam över användningen av antibateriella kemikalier i kläder:
Kolla länkarna:

http://www.kemi.se/sv/Innehall/Nyheter/Luktfria-klader-kan-hota-halsa-och-miljo/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/silver-i-klader-forgiftar-naturen

Textilhögskolan i Borås (Josefin Damm) har genomfört en enkätundersökning om hur vi tvättar våra kläder, om vi minskar tvättningen bara för att kläderna innehåller antibateriella kemikalier.

Kemikalierna som används är inte nödvändiga men används som ett försäljnings"trick" och menar att vi konsumenter genom att använda deras plagg, värnar om naturen då vi "slipper" tvätta kläderna lika ofta, samt att baterietilväxten minskar i kläderna vilket leder till en ökad "fräsch känsla" utan svettlukt!
Faktum är att dessa kemikalier lämnar kläderna efter några tvättar!
När dessa kemikalier hamnar i naturen så får vi konsekvenser. Kemiföretagen hävdar såklart motsatsen och de bevisar detta med massor av snygga rapporter!


Frågan kvarstår: är det nödvändigt för oss och miljön med dessa kemikalier?

Kan vi på naturlig väg åtgärda det eventuella "problem" med svettlukt och massor av bakterier i våra kläder?

Ett svenskt företag POLYGIENE(Ägs av Perstorp) hävdar att:
90 % av oss får dåligt självförtroende av svettlukt!
(De säljer kemikalier som motverkar baterietillväxt och använd flitigt av bla Peak Performance, Craft och Haglöfs).

Personligen känner jag att detta är onödigt och är en försäljnings"gimmick" för att hävda att deras plagg är miljövänliga.

Vi som värnar om våra kommande generationer, natur och miljö: säg ifrån snarast!!

If you don´t know, you don´t care!
 
Vanlig svettlukt är väl en sak

Men dessa syntetkläder stinker ju i princip av sig själva. Jag tycker dessutom att dom luktar värre än vad jag gör (även om jag är svettig). Jag har inte köpt några silverbehandlade så jag kan inte uttala mig om dessa.

Jag har övergått till bambu och ibland ull. Vanlig bomulls T-tröja är skönast och det använder jag absolut oftast. Syntet är bra att jogga i men dom tvättas direkt efter. Så det är för min del miljöovänligt redan med obehandlade syntet-tröjor eftersom dom tvättas oftare än annat.
Jag har slutat köpa vanliga syntet-tröjor.

thomas
 
Hallå..

Kan bara svara för mig själv men jag har aldrig gått på klädesmärkenas kemikalieprydda kläder.

Nu menar jag inte att jag inte har några kläder med kemikalier i men jag köper inte kläder med alla konstiga beteckningar och häftiga kemikalier för att undvika lukt och svett. Jag gillar enkla saker gjorda så naturligt som möjligt och hävdar att desto enklare plaggen är desto enklare är det att ta hand om dom...

Jag har tex en hel del olika skjortor jag brukar ha på mig när jag är ute i skogen. De flesta är av bomull, några har bambu i sig, någon i ull och en är gjord i fleece. Ingen luktar så mycket och så snabbt som den i fleece. Den torkar visserligen snabbt och är väldigt skön men luktar också döden efter man har svettats lite i den till skillnad från de andra som möjligtvis torkar långsammare men inte på långa vägar får samma lukt.

Samma sak med fötterna. Har nog aldrig känt att mina skor eller fötter luktar illa. Men då använder jag skinn och ull... Nu ljög jag nog lite. För som liten minns jag, att när man åkte omkring på sommaren på sin skateboard i tjocka DC-shoes och bomullsstrumpor så var det mindre trevligt att ta av sig skorna. Sen jag började med skinn och ull har jag aldrig haft problem.

Sen det här med tvätt. Visserligen anser jag att folk tvättar sina kläder alldeles för ofta. Vissa slänger ju plaggen i tvätt efter en dags soffsittande i lägenheten verkar det som. Endel verkar även ösa ned både tvättmedel och mjukmedel i maskinerna och så varmt som möjligt. I Australien fann jag inte en enda tvättmaskin där man ens kunde välja tvätt med annat än kallvatten och där gick det hur bra som helst. Och varför hålla på med mjukmedel och annat trams. Det gör jag väldigt sällan men finner mina kläder sköna ändå. Dessutom väljer jag alltid tvättmedel utan parfym. Anser det nyttigare både för människan och naturen desto mindre konstiga saker det är i.

Jag säger som Lars Monsen. Det är nyttigt att vara lite skitig :D

mvh // johannes
 
Men dessa syntetkläder stinker ju i princip av sig själva. Jag tycker dessutom att dom luktar värre än vad jag gör (även om jag är svettig). Jag har inte köpt några silverbehandlade så jag kan inte uttala mig om dessa.

Jag har övergått till bambu och ibland ull. Vanlig bomulls T-tröja är skönast och det använder jag absolut oftast. Syntet är bra att jogga i men dom tvättas direkt efter. Så det är för min del miljöovänligt redan med obehandlade syntet-tröjor eftersom dom tvättas oftare än annat.
Jag har slutat köpa vanliga syntet-tröjor.

thomas

Aha!? Fungerar kläder av bambu lika bra som ull med avseende på motverka uppkomst av "dålig" lukt? Har aldrig prövat med bambu. För ullkläder däremot har jag verkligen töjt på gränserna vad gäller tid mellan tvättar... :)

Vad gäller ull och övriga liknande material, vad är det som gör att de dålig lukt inte uppkommer tillnärmelsevis lika fort som i exempelvis syntetplagg och till viss del även bomull? Nån som vet/tror sig veta?
 
Aha!? Fungerar kläder av bambu lika bra som ull med avseende på motverka uppkomst av "dålig" lukt? Har aldrig prövat med bambu.

http://www.bambukläder.se/

Bambu är väldigt mjuka mot kroppen/skinnet och har man minsta tendens att råka ut för skav i ljumsken är boxerkallingar perfekt. Enl min erfarenhet. Jag har även underställ i bambu.
Möjligen torkar inte bambu så fort som syntet. Bambu verkar klart billigare än ull och är mycket skönare att ha på sig.

thomas
 
http://www.bambukläder.se/

Bambu är väldigt mjuka mot kroppen/skinnet och har man minsta tendens att råka ut för skav i ljumsken är boxerkallingar perfekt. Enl min erfarenhet. Jag har även underställ i bambu.
Möjligen torkar inte bambu så fort som syntet. Bambu verkar klart billigare än ull och är mycket skönare att ha på sig.

thomas

Ha, va bra jag har under en tid funderat på bambu, nu åker beställningen iväg. Det verkar som det är så bra som jag trodde.
Syntet, Det gillar jag bara mindre och mindre. Tyvärr måste man ibland (ganska ofta) välja syntet.
Men antibakteriella kläder var det dummaste jag hört, nej tack.
 
http://www.bambukläder.se/

Bambu är väldigt mjuka mot kroppen/skinnet och har man minsta tendens att råka ut för skav i ljumsken är boxerkallingar perfekt. Enl min erfarenhet. Jag har även underställ i bambu.
Möjligen torkar inte bambu så fort som syntet. Bambu verkar klart billigare än ull och är mycket skönare att ha på sig.

thomas

Är ITABs bambu äkta generisk bambu-fiber eller är det egentligen viskos? Diskuterades nyligen:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=67153
Jag tvivlar lite på att dom är äkta bambufiber eftersom de är rätt billiga, men jag har inte hittat nån säker uppgift om saken.

Jag har ett par sk bambuplagg från ITAB. Har väl tyckt de är..nja.. sådär..Väldigt mjuka och sköna mot kroppen, absolut, men lukt/hygieniskt så tycker jag inte de kan mäta sig med ull. När jag sedan läste tråden jag länkade till ovan så började jag fundera. Undrar om det inte är viskos på bamburegenrat snarare än generisk bambu, nån som vet?
 
När jag jämför mina kläder med bambu i med mina ullkläder så kommer faktiskt inte bambun i närheten. Ullen är oslagbar enligt mig..

mvh // Johannes
 
Sen finns ju hampa och siden oxå

Jag har inte provat hampa ännu men siden är bra som underställ också.

Ull fungerar inte för mig på sommaren, därför kör jag med bambu och siden sommartid.
Varför har man underställ sommartid? Jo jag använder torrdräkt vid trist väder och vid överfarter i min kajak, inte så skönt med torrdräkt utan något underställ.
Jag har ännu inte skaffat mig någon vanlig T-tröja i bambu men det ska jag. Har svårt att tänka mig T-tröjer i ull sommartid.

Man kanske ska prova hampa?

Ytterligare info om bambu på länken men också om hampa.

http://www.hampisfaren.se/bambutextil

thomas
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...