Har själv liknande funderingar
och har tittat bland annat på Akka Shape och några olika Marmot. Läste i en annan tråd här på utsidan om ett tält som heter Arctic Alpine WBT 2/3 som också verkar vettigt, framför allt priset. Finns på northstar.se. Men är lite tveksam till specen på bottenduken, 2000mm vattenpelare låter lite om det inte står fel förståss... Dessutom ganska liten absid.
Jag har lite funderingar kring uppsättningen, värt att tänka på är att Marmot Thor har lös ytterduk, sk flysheet, som man lägger över tältet sist vilket kanske skapar problem om det regnar när man ska resa det. Någon som har erfarenheter av detta???
Nu har jag bara erfarenhet av mina föräldrars Hilleberg Keron 3 från ~84 eller så, fantastiskt tält förövrigt, sydde i ny botten för ett par år sedan. Still going strong men en aning tungt med sina dryga 4 kg.
Jag har annars tittat på Marmot Grid vilket verkar vara vettigt, inner- och yttertält sitter ihop och ett pris på ca 3500. Det är dock ett tvåmannatält. Någon som har erfarenheter av detta kanske??? (Hittade en recension här på utsidan men vill gärna veta så mycket som möjligt)
Tyvärr inte så mycket hjälp i ditt val kanske men lite tankar och ideer i alla fall...