Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta?

Hej!

Har läst i flera recensioner om att dessa byxor inte är riktigt vattentäta. Recensionerna har i och för sig några år på nacken, så nu undrar jag om någon som har nyare erfarenheter skulle kunna informera om dess vattentäthet. Med vattentätt tänker jag mig att de ska klara av en hel dags kraftigt regn. Klarar de det kan de få följa med på min fjällvandring. I annat fall får det bli regnbyxor utan dragkedjor (Itab's pack away eller marmot essence pant).

Hälsningar,
Johanna
 
Jag använder Precip med fullängdskedja och har ännu inte upplevt några problem. Har dock inte haft dessa i riktigt busväder. Hade tidigare ett par precip utan dragkedja och hade aldrig några problem med dessa. Dragkedjan kanske visar sig vara en svag punkt men om detta kommit fram tidigare så kan man tänka att Marmot försökt göra något åt detta.

Återkom gärna med åsikter om du tar med byxorna:)
 
Har aldrig haft problem vid vandring. Däremot har de en tendens att läcka vid knäna om jag cyklar. Jag hade med mig mina en vecka i Sarek i somras med en del regn. Inga problem.
 
Mina Marmot Precip (utan dragkedja) är inte helt vattentäta och klarar inte tunga regn. Läcker i dels byxfickan och dels i några sömmar vid knäna. Du får kanske ställa dig med dina byxor i duschen och testa :)
 
Min erfarenhet är att dett kan uppstå läckage på FZ-varianten vid cykling. Upplever dock att de funkar utan problem vid vandring i kraftiga regnskurar. Har dock ej provat dem i en hel dags ösregn.
 
Jag provade att vada en glaciärjock med remmar runt kängorna och blev förvånad över att det var som att få en hink vatten hälld i byxorna. De har funkat som regnbrallor i ganska dåligt väder under flera timmar men nu kör jag med Klättermusen skalbrallor pga jock-incidenten.
 
Tack för era svar. Eftersom Marmot precip-byxan inte verkar helt vattentät så har jag nu beställt ett par andra (itabs). Hade turen att lyckas få tag på en patagonia-jacka några år äldre modell också till ett bra pris.
 
Nöjd

Jag har haft mina med hel dragkedja på flera turer, förra sommaren regnande det i 4 dagar i sträck utan att jag hade problem med läckade eller att de inte höll tätt. I år var det 3 dagars regn, utan problem. Jag har oftast en tunn syntetbyxa under regnbyxan, när det är varmt och jag bedömmer mer regn har jag enbart regnbyxorna - det är skönast. Vet jag att jag ska gå där det är blött och när det är lite kallare brukar jag lämna syntetbyxorna hemma och köra med nätunderställ under regenbyxorna - fungerar ner till flera minusgrader.

Den stora fördelen som jag ser det är att man på ett enkelt sätt kan ventilera ut överskottsvärmde.

Nackdelen är att man vid vad inte kan spänna åt längst ner mot kängan och bara gå över eftersom det läcker in i dragkedjan.

Jag är supernöjd och mina är riktigt slitna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
bergholm Marmot Precip Kläder 12
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
boran Är Marmot Precip vattentät? Kläder 4
Jensa72 Marmot Oracle,bra köp? Kläder 2
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
robinlu Marmot minimalist Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
norrahisingen Laga Marmot essence pants? Kläder 5
wistrom Marmot ärmlängd? Kläder 2
Sparta Marmot Approach Kläder 3
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Susus Marmot Wm's Tempo? Kläder 2
Dudettan Marmot Morning Star Jacket Kläder 0
ollebula Marmot Exum, passform mm, nån som vet? Kläder 2
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
grodanbolle Marmot nya mebran, Strata. Kläder 0
lovenature Impregnering av Marmot - Spire jacket?? Kläder 2
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
zirkaloy Marmot käder? Kläder 3
swift33 Marmot Cloudlight, bu eller bä? Kläder 1
larran Skalbyxa för pist och topptur - Marmot Randonee Kläder 4
langby TNF Himalayan Parka vs. Marmot 8000M vs. ME Annapurna Kläder 8
PJE TNF eller Marmot Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Gustaf Karlsson Marmot Alpinist Ascent Jacket Kläder 1
marcusen Marmot Flurry Jacket. Kläder 0
s_werner Marmot Mainline? Kläder 0
manke Marmot Glenmore 3 jacket Kläder 2
Runner75 Marmot Rim Kläder 12
Guz Marmot DriClime Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
pasta Dunjacka från Marmot? Kläder 0
Farbrorvattenmelon Marmot ATV Jacket Kläder 1
holmis_bigfoot.com MARMOT - LEVERANTÖR Kläder 1
xochitl Women´s Marmot Liquid Steel Jacket Kläder 1
xochitl Var säljs Marmot? Kläder 5
fms504 Marmot climbing pant Kläder 1
npeter Marmot DriClime Side Zip Pants Kläder 0
taikoncamp Marmot eller Klättermusen? Kläder 2
Mikko Marmot Bibs funktionalitet??? Kläder 4
ghostface Problem med Marmot? Kläder 4
0399 Marmot Yellowstone jacket? Kläder 0
bjornw Marmot Glenmore jacka Kläder 0
marjo Marmot Climbing Jacket Kläder 3
kaos Marmot Glenmore Jacket Kläder 1
osn98005 Marmot Armstrong Stretch Jacket Kläder 0
rlindqvi Marmot Precipe Jacket ?? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.