Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma

Den röda markerade leden tager med raster och toppbestigning av 1938 hela tio timmar. Säkert kan man gå den på 6/8 timmar. Jag går väldigt långsamt ,i snigelfart.
Tälta kan man göra nere i ravinen på ungefär 1100 meter Annars är det bara block å sten överallt.
 
moarhmma

Angående Mårma eller moarhmmas betydelse så vet man inte vad det betyder. Pratade för en tid sedan med en samisk språkforskare från området för en tid sedan om just mårma.
Men enligt honom är det ett mycket gammalt ord som man i dagsläget inte vet vad det betyder.

Det är något som jag tycker är både spännande och tråkigt. Mårma är för mig en spännande plats och mystiken kring området blir större med tanke på att man inte vet dess ursprung. M
en samtidigt hade det varit intressant att veta naturligtvis.
 
Senast ändrad:
Öh? Jag trodde Mårma betydde ‘Buller’?? sånt där ‘ljud-buller’ som någon hör när vinden ska komma?

Angående Mårma eller moarhmmas betydelse så vet man inte vad det betyder. Pratade för en tid sedan med en samisk språkforskare från området för en tid sedan om just mårma.
Men enligt honom är det ett mycket gammalt ord som man i dagsläget inte vet vad det betyder.

Det är något som jag tycker är både spännande och tråkigt. Mårma är för mig en spännande plats och mystiken kring området blir större med tanke på att man inte vet dess ursprung. Men samtidigt hade det varit intressant att veta naturligtvis.

Jag har också sett den vindrelaterade tolkningen (då som "dåna") nämnas i förbifarten, men inte heller kunnat hitta ordet (eller ens närliggande ord) i någon uppteckning. Det vanliga nordsamiska ordet för "dåna" är för övrigt jurrat. Vad gäller moarhmá kontra moarhmmá är det förra nominativ singularis och det senare genitiv singularis i enlighet med gängse nordsamiska morfologiska regler.
 
Det är något som jag tycker är både spännande och tråkigt. Mårma är för mig en spännande plats och mystiken kring området blir större med tanke på att man inte vet dess ursprung. M
en samtidigt hade det varit intressant att veta naturligtvis.

Det var fint sagt det. Det var något av det bättre jag läst här på ‘Utsidan‘.
Jag kan bara hålla med dig om det du uttrycker om det namnet och betydelsen utav namnet. Alla som ju vandrat där i de fjällen, vet nog både känner och upplever att området är just det du säger. Det finns tycker jag någon invänt vemod i Mårmafjällen. Området släpper inte direkt en in på livet direkt. Kommer man upp på ryggarna bjuds man på verkliga presenter i form av storartade vyer... Vyerna är så ovanliga. Men Mårmas egensinniga personlighet ligger nog ändå i dom här stängda ravinerna.
Jag vet inget område som är så spännande fastän så slutet. En egen värld faktiskt.
Jag har ofta tänkt på vad Kebnekaisefjällen skulle vara om inte Mårmafjällen fanns.. De är en slags osynlig buffert som finns där. Vandrar man där känner man att man egentligen inte kommer fram till något. Vilket ju är skönt. Mårma är ju på nått vis de eviga fjällen. Osynliga för gemene man. Det är ett slags ‘Lyx-Sarek’. Designat för vemod och spänning.
 
Det var fint sagt det. Det var något av det bättre jag läst här på ‘Utsidan‘.
Jag kan bara hålla med dig om det du uttrycker om det namnet och betydelsen utav namnet. Alla som ju vandrat där i de fjällen, vet nog både känner och upplever att området är just det du säger. Det finns tycker jag någon invänt vemod i Mårmafjällen. Området släpper inte direkt en in på livet direkt. Kommer man upp på ryggarna bjuds man på verkliga presenter i form av storartade vyer... Vyerna är så ovanliga. Men Mårmas egensinniga personlighet ligger nog ändå i dom här stängda ravinerna.
Jag vet inget område som är så spännande fastän så slutet. En egen värld faktiskt.
Jag har ofta tänkt på vad Kebnekaisefjällen skulle vara om inte Mårmafjällen fanns.. De är en slags osynlig buffert som finns där. Vandrar man där känner man att man egentligen inte kommer fram till något. Vilket ju är skönt. Mårma är ju på nått vis de eviga fjällen. Osynliga för gemene man. Det är ett slags ‘Lyx-Sarek’. Designat för vemod och spänning.



Du hittar själv en fin beskrivning av Mårma. Just vemodet är verkligen nånting jag kan hålla med om å det är intressant att det är ett positivt vemod =)

Mårma har fascinerat mig sedan barnsben, jag har sneglat på kartan när vi varit vid närliggande fjällsjöar och fiskat.
Förra året hade jag det stora nöjet att ta mig dit för första gången och hoppas att det blir fler gånger, för det finns mycket att upptäcka i området.
Jag var påväg dit i vintras men fick vända på grund av dåligt väder vilket grämer mig fortfarande,
men det är bara att ta nya tag till vintern.

Å bara namnet Rássebávttaschockka gör ju sitt till för att höja mårmas charm=)
 
Å bara namnet Rássebávttaschockka gör ju sitt till för att höja mårmas charm=)

Rássebávttáščohkka, som även är ett av mina favoritnamn, är tvärtom lättolkat. Det består av rássi "gräs", bákti "klippa" och čohkka "fjäll(topp)", med diminutivavledning av mittentermen. Namnet kan alltså översättas som "fjället där det växer gräs på klipputsprången", vilket i sig är till gagn för traktens renar sent på säsongen. Tillsammans med Vierročohkka utgör det ett icke särdeles spetsigt men likafullt topografiskt spännande massiv och just gräsbevuxenheten borgar för sköna färgspel:

 
Rássebávttáščohkka, som även är ett av mina favoritnamn, är tvärtom lättolkat. Det består av rássi "gräs", bákti "klippa" och čohkka "fjäll(topp)", med diminutivavledning av mittentermen. Namnet kan alltså översättas som "fjället där det växer gräs på klipputsprången", vilket i sig är till gagn för traktens renar sent på säsongen. Tillsammans med Vierročohkka utgör det ett icke särdeles spetsigt men likafullt topografiskt spännande massiv och just gräsbevuxenheten borgar för sköna färgspel:


Du är en källa av kunskap om vår vackra fjällvärld...

Nu till en elementär fråga i sammanhanget. Hur gör du det uppochnedvända "v" tecknet som jag inte vet vad det heter ovanför bokstäverna? =)
 
På Debian med xorg och den vanliga svenska teckenuppsättningen är det shift+altgr+den där tangenten med ^, " och ~ på. Jag skulle tro att det är samma på andra system.
 
Nu till en elementär fråga i sammanhanget. Hur gör du det uppochnedvända "v" tecknet som jag inte vet vad det heter ovanför bokstäverna? =)

Det kallas för caron, háček (hacek) eller kort och gott "hake". Det går inte som t.ex. cirkumflex (^) att "lägga till" bokstäver, utan man måste hitta ett lämpligt sätt att infoga hela den modifierade bokstaven. Enklast för mig som skriver en del samiska ord var att lägga till en (nord)samisk tangentbordlayout som jag sedan kan växla till vid behov. Annars kan man (i Windows) köra "charmap" (Teckenuppsättning), bläddra ner till önskat tecken och sedan kopiera ett och ett.
 
Det kallas för caron, háček (hacek) eller kort och gott "hake". Det går inte som t.ex. cirkumflex (^) att "lägga till" bokstäver, utan man måste hitta ett lämpligt sätt att infoga hela den modifierade bokstaven.
Det går i alla fall för mig. Shift+AltGr+^ skriver inte ut något synligt tecken, utan jag måste efter det trycka på tillexempel C (Č), S (Š), O (Ǒ), mellanslag (ˇ) eller något annat tecken. Fast det verkar inte funka med vilket som helst.
 
Det går i alla fall för mig. Shift+AltGr+^ skriver inte ut något synligt tecken, utan jag måste efter det trycka på tillexempel C (Č), S (Š), O (Ǒ), mellanslag (ˇ) eller något annat tecken. Fast det verkar inte funka med vilket som helst.

Då är det plattformsberoende. Vissa tangentkombinationer har även gått att använda för att infoga specifika bokstavsvarianter i en del program, men det verkar vara frågan om så kallade "lokala påhitt". Det här med standarder och antagande respektive tillämpande av desamma är ett gissel.

Nordsamiska är lite bökigt att skriva/läsa innan man får kläm på det, men när man väl fått det är ortografin mer exakt än den lulesamiska. Därför gillar jag den. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Emil Stefansson Mårma nu på vintern? Fjällvandring 7
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
Anders_sthlm Mer om Mårma. Fjällvandring 18
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Meldende Alip Vealevarri (Mårma) Fjällvandring 1
cfn abisko - mårma - nikkaluokta Fjällvandring 13
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Anders_sthlm Mårma och omgivningar. Fjällvandring 8
b_luthman Höktoppskammen i Mårma Fjällvandring 2
Djunggren Glaciärer kring Mårma Fjällvandring 3
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
larvik line Tält platser i Mårma Fjällvandring 2
Mårma - Unna Räittavagge Fjällvandring 3
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Tarfala Årosjåkk-Mårma-Abisko Fjällvandring 0
terrängen sträckan Vistas-Mårma Fjällvandring 2
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
C Sanglert Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen Fjällvandring 10
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
gowalkabout Tältpllats innan Alesjaure Fjällvandring 2
keffoso Katterjåkk-Alesjaure? Fjällvandring 0
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
bfia73 Alesjaure-Mårmastugan Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.