Så till Mårma då.
Jo såhär se mina markerade leder på bifogad karta här.
Vitsen med att gå den röda stigen är.........?
Flot og god vägbeskrivning. Hur lang tid tager den röda stigen? Kan man telte undervejs eller er der ren block?
Så till Mårma då.
Jo såhär se mina markerade leder på bifogad karta här.
Vitsen med att gå den röda stigen är.........?
Öh? Jag trodde Mårma betydde ‘Buller’?? sånt där ‘ljud-buller’ som någon hör när vinden ska komma?
Angående Mårma eller moarhmmas betydelse så vet man inte vad det betyder. Pratade för en tid sedan med en samisk språkforskare från området för en tid sedan om just mårma.
Men enligt honom är det ett mycket gammalt ord som man i dagsläget inte vet vad det betyder.
Det är något som jag tycker är både spännande och tråkigt. Mårma är för mig en spännande plats och mystiken kring området blir större med tanke på att man inte vet dess ursprung. Men samtidigt hade det varit intressant att veta naturligtvis.
Det är något som jag tycker är både spännande och tråkigt. Mårma är för mig en spännande plats och mystiken kring området blir större med tanke på att man inte vet dess ursprung. M
en samtidigt hade det varit intressant att veta naturligtvis.
Det var fint sagt det. Det var något av det bättre jag läst här på ‘Utsidan‘.
Jag kan bara hålla med dig om det du uttrycker om det namnet och betydelsen utav namnet. Alla som ju vandrat där i de fjällen, vet nog både känner och upplever att området är just det du säger. Det finns tycker jag någon invänt vemod i Mårmafjällen. Området släpper inte direkt en in på livet direkt. Kommer man upp på ryggarna bjuds man på verkliga presenter i form av storartade vyer... Vyerna är så ovanliga. Men Mårmas egensinniga personlighet ligger nog ändå i dom här stängda ravinerna.
Jag vet inget område som är så spännande fastän så slutet. En egen värld faktiskt.
Jag har ofta tänkt på vad Kebnekaisefjällen skulle vara om inte Mårmafjällen fanns.. De är en slags osynlig buffert som finns där. Vandrar man där känner man att man egentligen inte kommer fram till något. Vilket ju är skönt. Mårma är ju på nått vis de eviga fjällen. Osynliga för gemene man. Det är ett slags ‘Lyx-Sarek’. Designat för vemod och spänning.
Å bara namnet Rássebávttaschockka gör ju sitt till för att höja mårmas charm=)
Rássebávttáščohkka, som även är ett av mina favoritnamn, är tvärtom lättolkat. Det består av rássi "gräs", bákti "klippa" och čohkka "fjäll(topp)", med diminutivavledning av mittentermen. Namnet kan alltså översättas som "fjället där det växer gräs på klipputsprången", vilket i sig är till gagn för traktens renar sent på säsongen. Tillsammans med Vierročohkka utgör det ett icke särdeles spetsigt men likafullt topografiskt spännande massiv och just gräsbevuxenheten borgar för sköna färgspel:
![]()
Nu till en elementär fråga i sammanhanget. Hur gör du det uppochnedvända "v" tecknet som jag inte vet vad det heter ovanför bokstäverna? =)
Det går i alla fall för mig. Shift+AltGr+^ skriver inte ut något synligt tecken, utan jag måste efter det trycka på tillexempel C (Č), S (Š), O (Ǒ), mellanslag (ˇ) eller något annat tecken. Fast det verkar inte funka med vilket som helst.Det kallas för caron, háček (hacek) eller kort och gott "hake". Det går inte som t.ex. cirkumflex (^) att "lägga till" bokstäver, utan man måste hitta ett lämpligt sätt att infoga hela den modifierade bokstaven.
Det går i alla fall för mig. Shift+AltGr+^ skriver inte ut något synligt tecken, utan jag måste efter det trycka på tillexempel C (Č), S (Š), O (Ǒ), mellanslag (ˇ) eller något annat tecken. Fast det verkar inte funka med vilket som helst.