Mapsource tracking med NMEA signal?

Ja, det kan man.
Om kartan man har är av den typ som kräver kod, måste man ha rätt kod för den signalgivande GPS-mottagaren.
Jag minns inte om det går via NMEA, eller om man måste köra Garmins eget protokoll då?
Gör man det, så går det i alla fall.

Anders

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är Blue-Chart kartor och de kräver kod (har jag). Problemet är att enligt Garmin behöver Mapsource Garmin-protokoll för att spåra, men det klarar inte resten av grejjerna (Silva NX2 server) av

Har du 60c(s) eller 76c(s) kan du kanske köra via USB och seriel på samma gång med olika protokoll.

robinw; sa:
Det är Blue-Chart kartor och de kräver kod (har jag). Problemet är att enligt Garmin behöver Mapsource Garmin-protokoll för att spåra, men det klarar inte resten av grejjerna (Silva NX2 server) av
Äldre versioner av Mapsource gick i alla fall fint med NMEA... Vill minnas att den söker efter i första hand Garminformat och sedan NMEA!?

Det verkar jäkligt intelligent att gå ifrån en standard och skapa sitt eget protokoll.... finns det någon anledning?

jasy; sa:
robinw; sa:
Äldre versioner av Mapsource gick i alla fall fint med NMEA... Vill minnas att den söker efter i första hand Garminformat och sedan NMEA!?

Mmmm, 6.1 söker efter först Garmin och sedan NMEA, men när den hittar NMEA så går den tillbaka till "bas-kartan" och tar bort sjökortsdetaljerna.....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips