Mapsource tracking med NMEA signal?

Ja, det kan man.
Om kartan man har är av den typ som kräver kod, måste man ha rätt kod för den signalgivande GPS-mottagaren.
Jag minns inte om det går via NMEA, eller om man måste köra Garmins eget protokoll då?
Gör man det, så går det i alla fall.

Anders

Det är Blue-Chart kartor och de kräver kod (har jag). Problemet är att enligt Garmin behöver Mapsource Garmin-protokoll för att spåra, men det klarar inte resten av grejjerna (Silva NX2 server) av

Har du 60c(s) eller 76c(s) kan du kanske köra via USB och seriel på samma gång med olika protokoll.

robinw; sa:
Det är Blue-Chart kartor och de kräver kod (har jag). Problemet är att enligt Garmin behöver Mapsource Garmin-protokoll för att spåra, men det klarar inte resten av grejjerna (Silva NX2 server) av
Äldre versioner av Mapsource gick i alla fall fint med NMEA... Vill minnas att den söker efter i första hand Garminformat och sedan NMEA!?

Det verkar jäkligt intelligent att gå ifrån en standard och skapa sitt eget protokoll.... finns det någon anledning?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
jasy; sa:
robinw; sa:
Äldre versioner av Mapsource gick i alla fall fint med NMEA... Vill minnas att den söker efter i första hand Garminformat och sedan NMEA!?

Mmmm, 6.1 söker efter först Garmin och sedan NMEA, men när den hittar NMEA så går den tillbaka till "bas-kartan" och tar bort sjökortsdetaljerna.....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips