Mapsource tracking med NMEA signal?

Ja, det kan man.
Om kartan man har är av den typ som kräver kod, måste man ha rätt kod för den signalgivande GPS-mottagaren.
Jag minns inte om det går via NMEA, eller om man måste köra Garmins eget protokoll då?
Gör man det, så går det i alla fall.

Anders

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Det är Blue-Chart kartor och de kräver kod (har jag). Problemet är att enligt Garmin behöver Mapsource Garmin-protokoll för att spåra, men det klarar inte resten av grejjerna (Silva NX2 server) av

Har du 60c(s) eller 76c(s) kan du kanske köra via USB och seriel på samma gång med olika protokoll.

robinw; sa:
Det är Blue-Chart kartor och de kräver kod (har jag). Problemet är att enligt Garmin behöver Mapsource Garmin-protokoll för att spåra, men det klarar inte resten av grejjerna (Silva NX2 server) av
Äldre versioner av Mapsource gick i alla fall fint med NMEA... Vill minnas att den söker efter i första hand Garminformat och sedan NMEA!?

Det verkar jäkligt intelligent att gå ifrån en standard och skapa sitt eget protokoll.... finns det någon anledning?

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
jasy; sa:
robinw; sa:
Äldre versioner av Mapsource gick i alla fall fint med NMEA... Vill minnas att den söker efter i första hand Garminformat och sedan NMEA!?

Mmmm, 6.1 söker efter först Garmin och sedan NMEA, men när den hittar NMEA så går den tillbaka till "bas-kartan" och tar bort sjökortsdetaljerna.....

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.