Mapsource hittar inte waypoints

Hejsan!

Köpte en Garmin Oregon 650 i somras och överförde med hjälp av Mapsource mina waypoints från min gamla Vista. Det funkade bra men när jag nu skall föra över nya waypoints jag har gjort med min GPS till Mapsource hittar programmet inga waypoints, inte ens de gamla jag fört över från just Mapsource.
Bara nyinspelade spår hittar programmet. Det samma gäller för Basecamp, hittar inga waypoints men hittar dock spår och kartor.
Vad har jag missat att klicka på?

Trevlig helg!
Steen
 
Testa

att hitta dina waypoints med utforskaren. I GPSen finns sannolikt dels ett internminne och ett minneskort du bör söka waypoints på bägge dessa ställen som brukar dyka upp som t ex extern disk G och H i utforskaren.

Hittar du dessa waypoints när du tittar med waypointshanteraren i menyn på GPSen?

Thure
 
Hej!

Jo då, i Waypointshanteraren finns både mina waypoints som jag har laddat in i GPS:n via Mapsource och de waypoints jag skapat med GPS:n.
Men det är när jag med Mapsource skall hämta dessa waypoints ifrån GPS:n som Mapsource inga hittar.

Se bifogad bild.
När jag klickar på "Ta emot från enhet" (1) dyker en ruta upp där jag kan välja vad jag vill ta emot (2). Efter att ha valt enhet och klickat på "Ta emot" dyker en ruta upp som gnäller på att inga waypoints finns (3).

Jag kan i utforskaren i datorn hitta mina waypoints i GPS:n så varför gnäller då Mapsource över att wapoints finns inte på den valda enheten? Om programmet inte klarar av sådana namn som Higashiharima och Hitachinaka borde i alla fall Kobe och Nagoya dyka upp.

Sayonara!
Steen
 

Bilagor

  • Inga waypoints.jpg
    Inga waypoints.jpg
    37.2 KB · Visningar: 950
Kanske

värt att försöka flytta waypoints med utforskaren till minneskort alternativt internminnet för att de skall kunna ses i Mapsource respektive Basecamp?

Garmin är inte kända för intuitiv och välfungerande mjukvara...

Thure
 
Jag har en 62ST. Vad gäller waypoints fungerar det på samma sätt som i din Oregon dvs de finns i 62ST men MapSource hittar dem inte.
Däremot så hittar BaseCamp dem. För att se dem markerar jag "Internt minne" under rubriken för min 62ST. Se i övrigt nedanstående bild. Det bör se ungefär likadant med din Oregon. Vill du föra över waypoints till MapSource är det nog enklast att kopiera dem i BaseCamp och sedan klistra in dem i MapSource.
Bertil
 

Bilagor

  • 62st.jpg
    62st.jpg
    98 KB · Visningar: 854
Hej igen!

Jag hittade med datorn mina waypoints i min GPS i denna mapp; Garmin Oregon 650/Garmin/GPX.
Efter att associerat filerna med ändelsen gpx med Mapsource dubbelklickade jag på dem en och en och kopierade varje waypoint och samlade ihop dem i den Mapsource-filen jag ville ha dem. Det blir lite trixande bara för att Garmins program inte kan hitta i en Oregon. Dags för en uppgradering.

Tack för hjälpen!
Steen
 
Hej!
Det kanske är enklare att öppna både MapSource och BaseCamp samtidigt. Då kan du markera de waypoints som syns i BaseCamp och som du vill ha över till MapSource (du kan markera flera på en gång). Högerklicka sedan och klicka på kopiera. Byt sedan till MapSource och klistra in dem där. Sedan kan du ju spara MapSource filer som du vill ha dem.
Bertil
 
Hej!

Ursäkta mig, men som jag skrev i början så hittar varken Mapsource eller Basecamp några waypoints.

Trevlig helg!
Steen
 
Mapsource

Jag hade samma problem som dig, Steen, hittade inte några waypoints.
Jag uppdaterade mapsource till senaste versionen och då funkade allt som vanligt igen.

Kan vara värt att pröva om du inte gjort det.

//Patrik
 
Hej!
Jag har senaste uppdateringen, jag letade senast idag. Jag försökte nyss igen att hämta från enheten men trots alla rutor är ibockade hittar programmet bara spåren.
Har ni flera idéer?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xrvjorn Mapsource hittar inga kartor Navigering 0
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
Ivara Mapsource Navigering 2
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
niklaz Mapsource hur märker ni ut viktiga platser? Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Kal-P-Dal Utskrift från Mapsource Navigering 6
olhe Uppdateringar MapSource Navigering 0
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
glot46 Garmin 550/ Mapsource Navigering 3
Tony-Avesta Kan man inte använda GPS i MapSource längre? Navigering 11
Karpaterna.se img till MapSource Navigering 2
telematic mapsource 6.15.6 Navigering 13
kanotisten Mapsource Navigering 14
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
BjörnH Mapsource & uppgraderad Google Earth Navigering 0
spiff74 nedgradera mapsource Navigering 29
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
micke_vb Kraschat mapsource Navigering 4
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
nodh Idé till funktion i Mapsource. Navigering 6
ulfjon mapsource till Garmin Astro hundpejl. Navigering 2
olhe Två versioner av MapSource på samma dator Navigering 4
AfTech54 MapSource uppgradering Navigering 44
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
Store Kan vi inte komma överens om att inte kalla Mapsource för Muppsås? Navigering 46
Fel proportioner i Mapsource 6.14.1 Navigering 16
wicke02 Rita rutt i mapsource Navigering 9
tte01pe Problem att välja kartdelar i mapsource Navigering 4
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
trebh Mapsource+spår Navigering 12
svbo Mapsource och visning av rutter Navigering 3
ValterL Olika distans på GPS och i Mapsource Navigering 7
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
kenta2 error i mapsource Navigering 7
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
chribba rita i mapsource Navigering 3
Tony-Avesta Installera MapSource och kartor på ny dator? Navigering 2
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
PR Gammal karta, MapSource stängs ner Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.