Några fler strödda tankar:
1. Sovsäckens skärning bör du ändå ägna en tanke, fast av andra skäl än just temperaturgränser eller vikt. Måtten måste naturligtvis passa din längd, men bredden spelar roll för din sovkomfort. Många mer avancerade sovsäckar är smala kring benpartiet för att skava lite vikt. De passar erfarna ryggsovare, men t ex en magsovare som vill dra upp ena knät "i fyran", eller någon som vill kunna "rulla ihop sig" och/eller röra sig runt inne i säcken, brukar vilja ha lite mer jämnbrett skurna modeller. Sover man "krulligt" i en alltför snålt skuren säck, så trycks ju dunet ihop där det blir ont om plats, med en köldbrygga som resultat. Så fundera på hur du sover, köp sovsäcken med returrätt, och provligg den försiktigt hemma så du säkert vet att formen passar dig.
2. Det där med stor initialkostnad är ju ett dilemma, men allt är inte lika viktigt att storsatsa på från början. Börja enkelt och komplettera allt eftersom ni vinner erfarenhet och verkligen vet vad som passar just dig/er. Det måste inte stå "frilufts" på grejer man använder

. De flesta kläder som funkar (åtminstone i Sörmlandsskogarna) har folk redan hemma i sina garderober. Efter flera decenniers luffande består mitt grundkit av loppisfynd, farsans gamla skjortor, militäröverskott och egenhändigt tillfixade småsaker, ihop med ett par rejält (fast inte extremt) dyra investeringar, som jag räknar med kommer att hålla mitt vandringsliv ut, och fortsätta användas av mina barn. De två dyra saker jag äger är mitt lilla tält och... just det, en sovsäck. I bägge fallen var det säkerhet, viktbesparing, livslängd och komfort jag betalade extra för.
I din situation skulle jag alltså hellre snåla in på annat och investera i en sovsäck av god kvalitet, som håller länge men kanske inte behöver täcka alla dina behov långt fram i tiden. När dina egna krav ökat och dottern vuxit upp, kan hon ju ta över den för egna sommaräventyr
3. Med allt detta sagt, och under förutsättning att du redan nu vill investera i en riktigt bra sovsäck, så känns det lite sådär med den låga dunkvaliteten och den relativt höga tygvikten i relation till fyllningsvikten i din först länkade sovsäck. Dun med högre cuin-tal väger mindre och kan packas ner till mindre volym för samma isoleringsförmåga (det råder lite delade meningar vad gäller resp. långtidshållbarhet). Detta spelar som sagt ingen roll för era låglandsturer, men ser du en framtid med längre fjällturer med mer nivåskillnader, så kommer du att upptäcka att man helst vill slippa all onödig vikt för att det ska vara trivsamt.
Men när den dagen kommer, så kanske du ändå vill ha en helt annan säck, bara för att du lärt dig vad just du trivs med och behöver.
PS vill du nörda ner dig lite i detta med dunkvaliteter, så finns det en bra sammanfattning
här.